۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۵۹
کد خبر: 85630609
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

کشف دروازه ۱۲ متری شهر پارسه، حاصل ۱۲ سال کاوش مشترک دانشگاه شیراز و بلونیا

شیراز- ایرنا- استاد باستانشناسی دانشگاه شیراز و مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: طی ۱۲ سال کاوش و بررسی دانشگاه‌های شیراز و بلونیای ایتالیا، به کشفیاتی برای بازسازی شهر باستانی پارسه تخت جمشید دست یافتیم و ویرانه‌های دروازه ۱۲ متری این شهر زیبا و باشکوه نیز کشف شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عسکری چاوردی در رویداد شب علم دانشگاه شیراز اظهار کرد: تخت جمشید عظمت تاریخ ایران است و با توجه به اینکه در قلب تمدن پارس در هنگامی که ایران در اوج شکوه و عظمت خود قرار داشت درخشیده، برای ما اهمیت تاریخی بسیاری دارد.

وی افزود: در این سالها مرزهای ایران از سویی به دره سند و ایندوس و از سوی دیگر تا رود دانوب می‌رسیده، همه بخش‌های مهم آفریقا و عربستان در قلمرو حاکمیت ایران قرار داشته و پیوندهای خویشاوندی که در خاورمیانه می‌بینیم همه محصول دوره هخامنشی است و در حقیقت می توان گفت تخت جمشید محصول و میراث خاورمیانه است و در این میراث جهانی همه هنرهای این منطقه دیده می‌شود.

عسکری چاوردی ادامه داد: شیرازه هنرهای تمدن‌های پیش از هخامنشی ، در تخت جمشید به یکدیگر گره خورده و الگوی ساخته که تا امروز نیز در قلب سرزمین ایران ماندگار است.

سرپرست کاوش شهر باستانی پارسه یاداور شد: در سویی از شیراز شهر ۲ هزار ساله "انشان" کشف شده، در سویی تخت جمشید، در جنوب غرب بیشاپور کازرون، در فیروزآباد شهر گور پایتخت ساسانیان و در جنوب شرق نیز دارابگرد قرار دارد که همه نشان می‌دهند، شیراز محصول همه این تمدن ها است.

او گفت: در بخش تاریخ و باستان شناسی دانشگاه شیراز تلاش کردیم پروژه‌های مطالعاتی را با همین رویکرد محور تخت جمشید به شوش انجام دهیم، محوری که اهمیت بالایی دارد و در همه الواحی که در تخت جمشید به دست آمده نیز به ۳۶ شهر در این مسیر اشاره شده است.

عسکری چاوردی افزود: در الواحی که اخیرا نیز همراه با رئیس جمهور از دانشگاه شیکاگو به موزه ملی کشور بازگشت، به این شهرهای باستانیِ محور تخت جمشید تا شوش اشاره شده است.

کشف دروازه ۱۲ متری شهر پارسه، حاصل ۱۲ سال کاوش مشترک دانشگاه شیراز و بلونیا

دستاوردهای ۱۲ سال باستان‌شناسی در شهر باستانی پارسه

استاد تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه شیراز عنوان کرد: شهر پارسه یک شهر بزرگ پیرامون تختگاه امروزی تخت جمشید است که این شهر دارای برج و بارو بوده و در همه الواح کشف شده از تخت جمشید نیز از آن به عنوان شهر نام برده شده است.

استاد باستان شناسی دانشگاه شیراز گفت: اما این شهر، پردیس و به شکل یک باغشهر بزرگ بوده است و شاید شیراز میراث شهر باستانی پارسه است که چنین الگوهای شهری در دل قلب آن نیز تداوم یافته است.

عسکری چاوردی با بیان اینکه امروز شاهد آرامگاه شاهان هخامنشی در شهر پارسه هستیم و تختگاه تخت جمشید نیز در این شهر قرار دارد، افزود: تلاش ما در پروژه مشترک شیراز با دانشگاه بلونیای ایتالیا در ۱۲ سال اخیر بر این بود تا موقعیت تختگاه تخت جمشید را تا شهر بشناسیم.

او اعلام کرد: در این پروژه باستان‌شناسی مشترک، ویرانه های شهر پارسه که امروز در این اراضی کشاورزی می‌شود را شناسایی کردیم و در جایی خیلی مهم که برای ما قابل پیش بینی نبود دروازه شهر شناسایی شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اظهار کرد: کشف دروازه شهر پارسه، کشف بسیار مهمی است.

عسکری یادآور شد: در سراسر شهر پارسه، دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های شیراز و بلونیا به صورت مشترک با سرپرستی من و پروفسور پی یر فرانچسکو کالیاری همکاری کردند تا موفق شوند پلان این شهر باستانی را بازسازی کنند.

وی توضیح داد: در این مسیر همه زمین ها، اسکن ژئوفیزیک شده و هرجا که از این آنومالی های ژئوفیزیک مشاهده شد مورد کاوش قرار گرفت.

اکنون می‌دانیم که پارسه باغشهری بوده که از سیستم های آبیاری و ویلاها و باغ ها برخوردار بودده است؛ نه تنها تختگاه تخت جمشید بلکه مجموعه شهر پارسه الگوی شهری پردیس را داشته است.

سرپرست کاوش شهر پارسه اعلام کرد: در این کاوش‌ها، حجم گسترده‌ای از اطلاعات اشیای تاریخی به دست آمد و در جایی که فکر نمی‌کردیم اشیا و نشانه‌هایی کشف شد که نشان می‌دهد کارگاه ساخت هر چه برای ساخت تختگاه تخت جمشید استفاده می‌شده در شهر پارسه وجود داشته است.

دروازه کاوش شده پارسه، سایت موزه می‌شود

او خبر از کشف دروازه شکوهمند شهر باستانی پپارسه داد و گفت: درست است که امروز ما ویرانه‌های آن را به دست آورده‌ایم اما با بازسازی پلان آن، می‌دانیم که دروازه شهر پارسه در حدود ۳۰ در ۴۰ متر ابعاد و ۱۲ متر ارتفاع داشته است.

عسکری چاوردی ادامه داد: نه تنها تخت‌جمشید و پردیس پارسه زیبا بوده، بلکه دروازه آن نیز می‌درخشیده و بنایی مزین و رنگین بوده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: این کشفی است که در کاوش های باستان شناسی ۱۲ سال اخیر ما به دست آمد و قرار است آن را به یک سایت موزه تبدیل کنیم که به مجموعه شهر استخر، نقش رستم و شهر تاریخی پارسه افزوده شود.

در کاوش‌های ۱۲ سال اخیر شهر پارسه متوجه تعداد زیادی محوطه باستانی شامل ساختمان‌های دوره هخامنشی شدیم؛ به همین دلیل است که همواره بر حریم درجه یک تخت جمشید و ضرورت حفاظت از آن تاکید کرده‌ایم.

وی گفت: پلانی از دروازه پارسه بازسازی شده که طی ۱۲ سال کاویده شد؛ با تطبیق این پلان، می بینیم که بسیاری از نمادهای دروازه بابل مانند خدای مردوک و نوع رنگ ها و بسیاری نمادهای دیگر در این سازه وجود دارد و دروازه در پارسه استفاده شده است.

سرپرست کاوش شهر پارسه که به صورت مشترک میان دانشگاه شیراز و بلونیا ایتالیا انجام شد، بیان کرد: هدف ما از این پروژه بازسازی شهر پارسه بوده است.

عسکری چاوردی اعلام کرد: موفق شدیم در سطح زمین‌های کشاورزی پلان‌هایی را به دست آوریم که به ما کمک می کند تا سازه‌های شهری " پارسه " را به عنوان یک شهر باستانی بسیار مهم ایران را به دست آوریم.

کاوش تپه‌های باستانی پارسه و کشف‌های تاریخی پیش از داریوش هخامنشی

استاد تاریخ و باستانشناسی دانشگاه شیراز با اشاره به برخی تصاویر و نمادهای کشف شده در دروازه ایشتار بابِل در عراق امروزی، گفت: در دل تپه های باستانی که امروز به صورت ویرانه‌هایی باستانی دیده می‌شود، مطالعات را ادامه دادیم و در سه کیلومتری تختگاه تخت جمشید به کشف مهمی دست‌یافتیم.

او افزود: در این کاوش‌ها متوجه تعداد زیادی محوطه باستانی شامل ساختمان‌های دوره هخامنشی شدیم ؛ به همین دلیل است که همواره بر حریم درجه یک تخت جمشید و ضرورت حفاظت از ان تاکید کرده‌ایم.

عسکری چاوردی اظهار کرد: براساس کاوش‌های انجام شده، چشم انداز امروزی به ما می‌گوید که در پارسه شهر وجود دارد و خیلی اهمیت دارد که آن را شناسایی کنیم.

او اعلام کرد: در دل محوطه باستانی که امروزه در اطراف آن کشاورزی می‌شود، یک سازه از آجرهای لعاب‌دار کشف شده که بسیار ارزشمند است.

سرپرست کاوش شهر باستانی پارسه گفت: در این سازه ۱۷۰ آجر شناسایی شد که حاوی حروف‌هایی متنوع بود.

عسکری چاوردی توضیح داد: با توجه به اینکه در محدوده فلات ایران،

نخستین بار خط پارسی باستان را داریوش هخامنشی کشف کرده، کشف خطوط بابلی و ایلامی، در کاوش اخیر نشان می‌دهد که که بخش‌هایی از این شهر باستانی پیش از دوره داریوش ساخته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha