وزیر میراث فرهنگی: بناب جغرافیای رمز آلودی است

تبریز- ایرنا- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: شهرستان بناب جغرافیای رمز آلودی است که تا به امروز لایه درونی آن شکافته و به ایرانیان معرفی نشده است.

به گزارش ایرنا، سید رضا صالحی امیری شامگاه پنجشنبه در جشنواره کباب بناب، اظهار کرد: هنگام سفر به بناب تصورمان فقط صرفا حضور در جشنواره کباب بناب بود اما فضای تمدنی و فرهنگی بناب ما را بهت زده کرد و قطعا بناب فراتر از جشنواره‌ها، کباب بناب، صنایع دستی و ... است.

وی ادامه داد: بناب گوشه ای از فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران زمین به شمار می‌رود که ایرانیان و جهانیان باید بدان افتخار کنند.

وی، قدمت بالای برخی بناهای تاریخی موجود در بناب حیرت آور عنوان کرد و گفت: هنگام حضور در مساجد میدان و مهرآباد بناب، فضای زمان صفویه اصفهان را با تمام وجود حس کردم و قدمت برخی بناهای تاریخی بناب کمتر از اصفهان نیست و گاه حتی بیشتر از آن است و این برایم حیرت آور بود و باید در این راستا تلاش کنیم تا این ظرفیت تمدنی را به آذربایجان شرقی، ایرانیان و سپس همسایگان معرفی کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستار توجه بیشتر اداره کل آموزش و پرورش و صدا و سیمای آذربایجان شرقی، صاحب نظران، فرهیختگان و اصحاب رسانه به تمدن، تاریخ و فرهنگ شهرستان بناب شد تا بیش از پیش در این خصوص قلم بزنند چرا که این شهر در لایه های درونی خود رمز و رازهای زیادی دارد که هنوز گشوده نشده است.

صالحی امیری در ادامه بناب را سرمایه بزرگ تمدنی دانست و گفت: مردم بناب، جوانان، پسران و دختران، دانشجویان و دانش آموزان و اقشار دیگر باید برای داشتن این سرمایه بزرگ تمدنی و تاریخی افتخار کنند و احساس غرور داشته باشند که در این جغرافیا زندگی میکنند.

وی ادامه داد: ما به جشنواره فرهنگ و تمدن بناب نیاز داریم، حتی کباب بناب هم تبدیل به فرهنگ بناب و ایران زمین شده است و حتی مرزها را درنوردیده و در 2 سال گذشته به سمت جهانی شدن قدم برداشته و در آن نیز موفق عمل کرده است و ثبت جهانی این اثر از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد اما فراتر از این موضوعات ثبت ملی و جهانی آثار بزرگ بناب است که ۶۷ اثر تاریخی ثبت شده دارد ولی با این حال آثار بسیار زیادی وجود دارد که باید آن های کشف و ثبت کرد.

وی فزود: بناب را نباید با فولاد و صنایع به یاد آورد بلکه بناب را باید با اسطوره ها، آثار تاریخی، تمدن و فرهنگش شناخت و به یادآورد و همگان با بناب فراتر از چیزی است فکر می‌کنیم، بناب جغرافیای رمز آلودی است که هنوز لایه های درونی آن شکافته نشده است و به حضور امروزمان در این جغرافیای رمزآلود افتخار می‌کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha