۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۸:۳۷
کد خبرنگار: 1018
کد خبر: 85631499
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رییس پلیس راهور یزد: با قانون‌شکنان، سخت‌گیرانه‌ برخورد می‌کنیم/ ۲۰ سال توقیف بی‌حاصل

یزد- ایرنا- رییس پلیس راهور استان یزد گفت: برآوردها نشان می‌دهد ۱۶ درصد موتورسواران در برابر قانون، مقاومت عامدانه می‌کنند که اعمال قوانین و مقررات سختگیرانه با این دسته از افراد را انجام خواهیم داد.

به گزارش شنبه اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور استان یزد، سرهنگ "عزیزالله دستوار" افزود: همچنین ۱۶ درصد موتورسواران، ناآگاه هستند که آموزش های مناسبی را در سطح شهر برای آنان در نظر گرفته‌ایم؛ ۶۸ درصد هم کسانی هستند که می دانند و می توانند مقررات را رعایت کنند اما تمایلی به این کار ندارند که این گروه هدف نیز شناسایی شده و بر روی آن ها برنامه مناسبی را اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین کشته های حوادث رانندگی استان را موتورسواران و عابران پیاده تشکیل می دهند گفت: بیش از ۲۰ سال است که موتورسیکلت های متخلف، توقیف و به پارکینگ منتقل می شوند اما این گونه اقدامات تاثیر قابل توجهی در کاهش حوادث نداشته و نیاز به تغییر رفتار اجتماعی این افراد هستیم و اگر این تغییر رفتار صورت نگیرد همچنان شاهد کشته شدن موتورسواران در حوادث رانندگی خواهیم بود.

دستوار بر رفع نقاط حادثه خیز، مقابله با رانندگان پرخطر و توسعه سامانه های کنترل سرعت تاکید و بیان کرد: اقدامات عملیاتی، اقدامات مهندسی و اقدامات آموزشی و فرهنگی مهمترین راهکارها برای پیشگیری و کاهش تصادفات در حوزه درونشهری است که پلیس راهور استان یزد آنها را به جد دنبال می کند.

وی افزود: بخشی از اقدامات پیشگیرانه ما ترکیبی از اعمال قانون، معرفی رانندگان حادثه ساز و صنوف متخلف، شرکت ها و سازمان دخیل در حوادث ترافیکی به دستگاه قضائی و همچنین اطلاع رسانی، آموزش عمومی و تشویق رانندگان قانونمدار است که معتقدیم انجام این اقدامات در کنار هم اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

رئیس پلیس راهور استان یزد ، پیگیری برای ارتقای سیستم های هوشمند، شناسایی، رفع و آشکارسازی نقاط پرتصادف، تمرکز بر ۲ گروه آسیب پذیر موتورسواران و عابران پیاده از طریق آموزش و همچنین اعمال مقررات و توقیف موتورسیکلت های متخلف را از دیگر برنامه های این پلیس در زمینه کاهش تصادفات شهری عنوان کرد.

سرهنگ دستوار در ادامه از برخورد قاطعانه با خودروهای حادثه ساز در معابر شهری استان خبر داد و گفت: خودروهایی که مرتکب ۲ تخلف همزمان حادثه ساز می شوند به صورت روزانه توقیف؛ که این روند با قوت بیشتری تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

این مسوول انتظامی، حرکات نمایشی، تجاوز از سرعت ۳۰ و ۵۰ کیلومتر، سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، حرکت به طور مارپیچ، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر و تجاوز به چپ از محور راه را به عنوان مهمترین تخلفات حادثه ساز خودروهای توقیف شده اعلام کرد.

آموزش و فرهنگ‌سازی، حلقه مفقوده حوادث رانندگی در یزد

موتورسواران و خودروسواران پر خطر از جمله عوامل اصلی حوادث رانندگی در استان یزد هستند و این موضوع طی سال های گذشته بارها و بارها از سوی مسوولان و متولیان حوزه ترافیک استان اعلام شده است اما هنوز به نتیجه مثبتی ختم نشده و این قصه پر غصه همچنان ادامه دارد.

طرح های ترافیکی مختلف طی ۲ دهه گذشته در سطح شهر و استان یزد اجرایی شده و موتورسیکلت های زیادی توقیف و روانه پارکینگ شده اند اما هیچ کدام از این طرحها نتوانسته نسخه شفابخشی برای معضل موتورسواری در شهر یزد باشد.

خیابان های شهر یزد، بافتی سنتی با مبلمان خاص دارد، واحدهای تجاری و درمانی و رفاهی آن در هسته مرکزی شهر جمع شده و خیابان های همین هسته مرکزی، کم عرض و شلوغ است و تردد در این معابر کم عرض و شلوغ در حقیقت راه رفتن روی اعصاب شهروندان است.

این معضل، فقط مختص موتورسواران نیست و به نوعی دیگر برای خودروهای در حال تردد در سطح شهر هم رخ می دهد، خودروهایی که مجبور هستند در خیابان‌های کم عرض و همیشه شلوغ شهر تردد کنند و کافیست یک تصادف کوچک رخ دهد آن گاه خیابان بطور کلی قفل میشود و حتی تصادف های دیگری هم به دنبال همین ترافیک ناخواسته رخ می دهد.

نکته این است که رفع معضل ترافیک شهری و وجود بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر و جولان انها در میان خودروهای در حال تردد، بیش از آنکه نیازمند سخت گیری های قانونی و توقیف باشد نیازمند فرهنگ سازی و آموزش است؛ همانطور که رییس پلیس راهور استان معتقد است توقیف موتورسیکلت‌ها طی ۲۰ سال گذشته بی حاصل بوده و به نتیجه مثبتی ختم نشده است.

خیلی از مالکان موتورسیکلت ها حاضر به رفع توقیف وسیله نقلیه خود و به جان خریدن دردسرهای ترخیص آن نیستند و از آنجا که این موتورسیکلت‌ها به قیمت مناسب و به صورت قسطی به فروش میرسد فورا یک وسیله نقلیه دیگر جانشین آن می کنند.

بسیاری از موتورسیکلت ها و خودروهای توقیف شده وسیله نان آور برخی افراد هستند و لذا توقیف آن موجب برخی مشکلات دیگر برای مالکان آنها می شود ضمن آنکه تجربه گذشته ثابت کرده توقیف خودرو تاثیر چندانی در کاهش تخلفات ندارد و این دور باطل باز هم تکرار میشود.

یادمان هست در یک دوره‌ای، پلیس راهور یزد، واکنش سخت گیرانه‌ای در برابر خودروها در شهر یزد داشت و در آن سال جریمه کردن رانندگان، افزایش قابل توجهی یافته بود و در هر خیابانی چندین پلیس، استقرار و نسبت به اعمال قانون و جریمه کردن رانندگان اقدام می کردند اما باز هم به نتیجه مثبتی ختم نشد و کاهش تخلفاتی را به دنبال نداشت و آنچه بر جا ماند ناخرسندی اغلب رانندگان بود و پس از حدود یکسال باز داستان به حالت اولیه برگشت؛ مجموعه این اتفاقات در چند دهه اخیر نشان داد آموزش و فرهنگ سازی، مهمترین و قوی ترین عامل ایجاد نظم و انضباط در خیابان‌های شهر یزد است.

نکته مهم اینکه شمار خودرو سواران متخلف در یزد کمتر یک در صد است و شمار موتورسواران قانون شکن هم فقط اندکی بیشتر از این رقم است و این نشان می دهد که اغلب شهروندان ما قانونمند هستند و خود را مکلف به رعایت قانون می دانند و البته برخورد با آن شمار اندک قانون شکن باید حتما در دستور کار پلیس راهور باشد و با شدت با آنهایی که با جان مردم در معابر شهری بازی می کنند برخورد کند، هر چند این برخوردها چندان باعث کاهش تخلفات و حوادث رانندگی نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha