انتظار ۴۵ ساله مردم پیچاب باشت برای دسترسی به جاده ارتباطی

گچساران- ایرنا- منطقه پیچاب شهرستان باشت با ۲۷ روستا و جمعیتی بیش از ۵۲۰ نفر بعد از گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی از داشتن جاده ارتباطی، امکانات رفاهی ، درمانی و حتی برق پایدار محروم بوده و در انتظار کمک دولت چهاردهم برای رفع محرومیت از این منطقه هستند.

به گزارش ایرنا، روستاهای پیچاب از توابع باشت به دلیل قرار گرفتن در مسیری سخت گذر از محروم ترین نقاط این شهرستان هستند و اهالی این منطقه برای انجام امور ضروری زندگی از جمله کارهای درمانی،خریدهای ضروری و انتقال محصولات تولیدی خود ناچار به سفر به شهر باشت هستند و باید برای رسیدن به شهر جاده بیش از ۵۰ کیلومتری خاکی را در شرایط سخت پیمایش کنند.

این مردمان سخت کوش و کم توقع برای سفر به شهر باشت زمستان ها راهی پر گل و لای و تابستان ها نیز مسیری پر از گرد وخاک را پیمایش کنند از مسئولان انتظار دارند در نخستین قدم برای آنان یک جاده ارتباطی ایمن و استاندارد بسازند.

اهالی این منطقه محروم می گویند: نبود جاده دسترسی مناسب به پیچاب موجب شده تا مردم روستا نتوانند برای فراهم آوردن امکانات اولیه به راحتی عبور و مرور کنند و نیاز است که مسئولان مر تلاش ویژه ای برای حل مشکلات مردم از خود نشان دهند.

آنها ابراز کردند: سالهاست که مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد قول داده اند که جاده دسترسی به روستای پیچاب را ساماندهی کنند اما این موضوع به فراموشی سپرده شده و پیگیری های اهالی روستا نیز بی نتیجه مانده و از استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی انتظار می رود به داد مردم این روستا برسند.

این قشر محروم می‌گوید: مشکلات روستاهای ما زیاد است و هیچکس پیگیر مشکلات ما نیست جاده‌های ما خیلی خطرناک هستند و هنگام بارش باران ارتباط ما با شهر و روستاهای اطراف کاملاً قطع می‌شود و اگر بیماری داشته باشیم به علت نبود درمانگاه و جاده مناسب در روستا نمی‌توانیم او را به درمانگاه شهرهای اطراف برسانیم.

پیچاب چه امکاناتی دارد؟

بخشدار مرکزی باشت می گوید: یک خانه بهداشت تنها زیرساخت بهداشتی و درمانی منطقه پیچاب است.

مهرداد ظفری تاکید کرد: هم اکنون ۱۲ مدرسه قدیمی پذیرای تعلیم و تربیت ۵۲ دانش آموز مقطع ابتدایی پیچاب است و دانش آموزان برای تحصیل در مقطع متوسطه به مدارس شبانه روزی در شهر باشت اعزام می شوند.

وی تصریح کرد: آنتن دهی تلفن همراه با راه اندازی یک دکل مخابراتی در این منطقه امکان پذیر شده است اما آنتن دهی تلویزیون در مجموعه روستاهای پیچاب وجود ندارد.

ظفری اظهار کرد: دسترسی به راه ارتباطی ایمن از مهمترین درخواست های مردم منطقه پیچاب است.

انتظار ۴۵ ساله مردم پیچاب باشت برای دسترسی به جاده ارتباطی

وی با اشاره به اینکه معیشت اهالی پیچاب بر پایه دامپروری استوار است تصریح کرد: ایجاد جاده دسترسی ایمن علاوه رفاه مردم امکان حمل و نقل آسان محصولات تولیدی آنان به شهر را فراهم می کند.

بخشدار مرکزی باشت ابراز کرد: دولت تلاش می کند با اعزام تیم های پزشکی و دامپزشکی زمینه دسترسی اهالی به امکانات درمانی را فراهم کند.

پیچ های خطرناک عملیات اجرایی طرح های راهداری را در منطقه پیچاب سخت کرده است

سرپرست اداره اداره راهداری و حمل نقل جادهای باشت طول مسیر ۱۰ بزرگ به پیچاب را ۶۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: تاکنون از روستای ده بزرگ به سمت پیچاب چهار و نیم کیلومتر آسفالت ،پنج کیلومتر زیر سازی و هشت کیلومتر خاکبرداری شده است.

انتظار ۴۵ ساله مردم پیچاب باشت برای دسترسی به جاده ارتباطی

سید فرهاد حافظی گفت: پیچ های خطرناک و سخت گذر بودن عملیات اجرایی طرح های راهداری را در منطقه پیچاب سخت کرده و به همین دلیل تاکنون عملیات بیش از۵۰ کیلومتر از این راه انجام نشده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون بهسازی راه پیچاب به شهرک خزیون با پیشرفت ۴۲ درصد در دست اجراست.

حمیدرضا پیمانجو اظهار کرد: این طرح با ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی در دست ساخت است.

وی بیان کرد: در این طرح ۷۸ هزار متر مکعب خاکبرداری، چهار دهنه ابنیه ۲ متری ، سه متری و یک دهنه ابنیه چهار متری احداث خواهد شد.

پیمانجو اظهار کرد: تاکنون بیش از ۳۸ هزار متر خاکبرداری در این طرح انجام شده و پیمانکار این طرح قول مساعد دادند که این طرح در یک ماه آینده تکمیل خواهد شد.

توجه دولت چهاردهم به زیر ساخت های جاده های مناطق محروم پیچاب/آماده سازی یک دستگاه سنگ شکن به منطقه پیچاب

سرپرست اداره راهداری و حمل نقل جادهای باشت افزود: هم اکنون یک دستگاه سنگ شکن برای سرعت بخشی در عملیات اجرایی جاده پیچاب با پیگیری های مدیر کل راهداری و نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی از سوی سازمان راهداری تهیه شده است.

سید فرهاد حافظی ابراز کرد: با توجه به سخت گذر بودن منطقه پیچاب انتقال این دستگاه سنگ شکن به منطقه پیچاب برای سرعت بخشی به طرح های جاده ای با مشکل مواجه هستیم که امید است با همکاری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران این مشکل در اسرع وقت برطرف شود.

انتظار ۴۵ ساله مردم پیچاب باشت برای دسترسی به جاده ارتباطی

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در این زمینه گفت: راه اندازی و آغاز بکار این دستگاه در شتاب بخشی احداث طرح های راه سازی که یکی از مشکلات سالیان اخیر در منطقه پیچاب بوده تاثیر بسزایی دارد.

غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: پس از بازدید مسئولان کشوری از راه پیچاب و بررسی های لازم برای رفع مشکل جاده دسترسی این منطقه متوجه شدیم که یکی از مشکلات بزرگ در امر جاده رسانی به اهالی این روستاها حمل شن و ماسه از سوی کامیون ها ست که با قول مساعدت معاون راهداری کشور یک دستگاه سنگ شکن برای رفع این مشکل به این شهرستان انتقال داده شد.

تاجگردون ،توجه به زیر ساخت های مناطق محروم اولویت های مهم دولت و مجلس است

نماینده مردم شهرستان هخای گچساران و باشت ایجاد راه برای منطفه پیچاب را یک فرصت خوب برای مهاجرت معکوس روستاییان و تحقق اهداف اقتصاد این منطقه دانست.

علامرضا تاجگردون افزود: در طول چند دهه گذشته بسیاری از مردم این منطقه به شهر مهاجرت کرده اند و نبود راه باعث شده دانش آموزان پیچاب در بدترین شرایط تحصیلی قرار گیرند.

انتظار ۴۵ ساله مردم پیچاب باشت برای دسترسی به جاده ارتباطی



وی توجه به مناطق مستعد اما محروم نظیر پیچاب را از اولویت های مهم دولت و مجلس دانست وافزود: مسوولان اجرایی برای خروج از بن بست مناطق روستایی کمتر توسعه یافته نظیر پیچاب بیش از پیش تلاش کنند.

پیچاب ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ۳۰ کیلومتری شهر باشت واقع شده که به دلیل سخت‌گذر بودن جاده ارتباطی مسیر ۶۰ کیلومتری از روستای ده بزرگ تا پیچاب سه ساعت به طول می‌انجامد.

پیچاب تقریبا در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع که دارای دهستان های بسیاری از جمله چبکنم،لیراب،ده توت، زیکو،درا ،اشکفت شاه ،سراستانه ،خونی خش ، مرزنگون ،پادرو و ... می باشد.از چرام ،چاه تلخ نزدیکترین

راه به این منطقه است که تمام جاده خاکی است.

پیچاب دارای رودخانه ای بزرگ و پیچ در پیچ چشمه های فراوان و منطقه بکر گلشن می باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha