شهید سنوار؛ فرماندهی با درایت نظامی، آزادمردی در راه انسانیت

کرمان- ایرنا - جنبش حماس روز جمعه(دیروز) شهادت یحیی سنوار رییس دفتر سیاسی خود را تایید کرد؛ فردی با درایت بالای نظامی که از وی به عنوان طراح حمله طوفان الاقصی که ارکان رژیم صهیونیستی را پس از هفتاد و چندسال ظلم و اشغال فلسطین به لرزه انداخت، یاد می‌شود.

به گزارش ایرنا، شهید سنوار (متولد ۱۹۶۲، در اردوگاه خان‌یونس) مجاهد، مبارز، نویسنده، رمان‌نویس و مترجم فلسطینی طی ۲۲ سال اسارت در زندان‌های رژیم صهیونیستی، رمان خار و میخک را به زبان عبری (منتشر شده به سال ۲۰۰۴) و رمان شکوه (منتشر شده در سال ۲۰۱۰) را نوشت و پنج کتاب را از عبری و انگلیسی به عربی ترجمه کرد.
او که دانش‌آموخته دانشگاه اسلامی غزه در رشته مطالعات عربی بود، از سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۱ خورشیدی) چند بار توسط رژیم صهیونیستی دستگیر شد، از فرصتی که در زندان داشت برای یادگرفتن زبان عبری، همچنین ترجمه به این زبان و از این زبان و شناخت بیشتر جامعه اسرائیل استفاده کرد.

رژیم صهیونیستی طی چندروز اخیر با صدور بیانیه‌ای و نیز انتشار فیلمی مدعی ترور سنوار رییس دفتر سیاسی حماس در جریان بمباران منطقه‌ای در غزه شده بود که روز گذشته خلیل الحیه، معاون رییس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز خبر شهادت وی را تایید کرد.

فرمانده شهیدی که صهیونیست ها و رسانه های غربی حامیان آنها، وقتی توان یافتن وی را طی ماه های اخیر نداشتند، پروپاگاندای شدیدی مبنی بر مخفی شدن وی در تونل های زیر زمین به راه انداخته بودند و نحوه شهادت او، شهامت و رشادتش در خط مقدم جنگ با صهیونیست های کودک کش و مقاومتش تا آخرین لحظات حیات را به‌خوبی در مقابل دیدگان جهانیان به تصویر کشید.

صرفنظر از نحوه شهادت شهید سنوار که اسطوره بودن این فرمانده حماس را در منظر جهانی به تصویر کشیده و حتی برخی فعالان رسانه ای غربی و آمریکایی نیز به آن اذعان کرده اند، واکاوی شخصیت وی از ابعاد مختلف نظامی، فرهنگی و ادبی طی سال های عمرش بسیار حرف ها و تحلیل ها دارد؛ از جمله نماینده ولی فقیه در استان کرمان روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا ضمن تشریح ابعادی از این شخصیت تصریح و تاکید دارد که آغاز طوفان الاقصی که شروع تزلزل رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی است به فرماندهی شهید سنوار رخ داده و باید سال ها درباره آن کارشناسان به تحلیل چگونگی وقوع آن بپردازند.

شهید سنوار؛ فرماندهی با درایت نظامی، آزادمردی در راه انسانیت
حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی

زندگی سراسر رشادت و شهامت

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی ضمن تسلیت شهادت یحیی سنوار فرمانده عالی رتبه و پرچمدار جبهه مقاومت در فلسطین اشغالی اظهارداشت: اگر نگاهی به زندگی سراسر رشادت و شهادمت شهید سنوار بیندازیم، می بینیم نکاتی در زندگی ایشان وجود دارد که نه تنها برای نسل فعلی بلکه برای دیگر نسل ها نیز این شهید بزرگوار می تواند در زمینه مقاومت، مبارزه، از خودگذشتگی و ایثار الگو باشد.

وی تاکید کرد: یکی از حرکت های ماندگار تاریخی و بزرگ که کاملا استثتنایی است و سال ها باید کسانی که کلاس نظامی دیده اند در کلاس های نظامی آن را آموزش و مورد تحلیل قرار دهند و تمام ابعاد آن را بررسی کنند، انجام عملیات پیروزمندانه، گسترده و بزرگ طوفان الاقصی در سخت ترین شرایط به شمار می رود که طراح اصلی این عملیات شهید عزیز سنوار بود.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان افزود: شهید سنوار عملیاتی را انجام می دهد که ضربه بزرگی به رژیم جعلی وارد می کند به طوری که در طول هفتاد و چند ساله تشکیل این رژیم جعلی و غاصب چنین ضربه ای نخورده بود.

وی ادامه داد: ضربه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند "دیگر قابل ترمیم نیست" لذا بعد از این ضربه مهلک رژیم جعلی اسراییل نه به لحاظ سیاسی و نه به لحاظ امنیتی نمی تواند خود را ترمیم کند و شاید ضربه اصلی و نهایی را همین عملیات بر پیکر سست و عنکبوتی رژیم غاصب زد و هر روز که جلو می رود بیش از پیش شاهد اضمحلال و نابودی این رژیم هستیم.

آزادمردی در راه انسانیت و دیانت

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی گفت: مقاومت و ایثار از ابتدای زندگی شهید سنوار مشخص و روشن بود و تا آخرین لحظه ها که فیلم آن پخش شد و جان خود را تقدیم آزادی و آزادمردی در راه انسانیت، دین و دیانت کرد نیز روشن و مشخص است.

وی با تاکید بر اینکه زندگی شهید سنوار از اردوگاهی آغاز می شود که تحت ظلم و سیطره رژیم جعلی صهیونیست قرار داشته ادامه داد: ایشان در اردوگاه نیز ظلم هایی که به افراد اردوگاه می شد را با چشم خود می بیند و از همان کودکی جریان بزرگی در ذهن وی شکل می گیرد و رشته های اصلی مقاومت در فکر و شخصیت این شهید بزرگوار ریشه می دواند.

امام جمعه کرمان افزود: شهید سنوار جوانی و نوجوانی را مانند سایر نوجوانان و جوانان فلسطین وارد مبارزه می شود که نتیجه آن دستگیری و حبس در زندان های مخوف و جهنمی بود لذا وی بیش از ۲ دهه در زندان هایی که هیچ قاعده انسانی در آنها رعایت نمی شود، حبس بود و سرانجام به عنوان شخصیتی برجسته و مبارزتر، از از زندان آزاد می شود.

وی ادامه داد: شخصیت مبارز این شهید بزرگوار زمانی نیز که از زندان آزاد می شود، مورد توجه عام و خاص قرار می گیرد و یکی از فرماندهان عالی رتبه جبهه مقاومت می شود.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی گفت: شهید سنوار بعد از آزادی از زندان یکی از فرماندهان عالی رتبه جبهه مقاومت در غزه ای می شود که سراسر در انقلاب و مقاومت علیه دشمن قرار دارد و سال ها در جبهه مقاومت پیشتاز و در خط مقدم است.

وی همچنین تاکید کرد: نکته بعدی که در زندگی ایشان بسیار برجسته است اینکه شهادت وی نشان داد که از اولین روزها که عملیات دشمن علیه غزه آغاز می شود شهید سنوار فرمانده میدان است و خود در خط مقدم مانند سایر رزمنده ها می جنگد نه اینکه در سنگر فرماندهی بشیند و فرماندهی کند؛ بلکه خود در همه صحنه ها و عملیات ها حضور فعال دارد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان افزود: نکته دیگری که در زندگی این شهید حائز اهمیت است نگاه بلند و معنوی و حاکم شدن روح جهاد، شهادت و ایثار است که در تمام وجود شهید موج می زند و اگر بگوییم عمر خود را در این راه گذارند تا به این نقطه یعنی شهادت که خواسته هر انسان آزاده و الهی است برسد، گزاف نگفته ایم.

وی بیان کرد: در نهایت شهید عزیز سنوار موفق می شود این جبهه را استحکام ببخشد و برای همیشه جریان مقاومت را جریانی ماندگار، پایدار و مستحکم در غزه طراحی کند و تمام جبهه غزه از زن و مرد، پیرو جوان و کودک را پشت مقاومت قرار دهد تا برای همیشه آرمان دفاع از آزادی و شهادت را در سرزمین غزه ماندگار کند؛ لذا بهترین راه حل این بود که خود نیز خودنش را در همین را بدهد و این موضع مقاومت تثبیت شود و این اتفاق رقم خورد.

امام جمعه کرمان افزود: گرچه از دست دادن این فرمانده عالی رتبه و عزیز برای جبهه مقاومت سخت است اما به طور حتم سنوارها و سید حسن نصرالله های متعددی در این مسیر رشد خواهند کرد، تربیت خواهند شد و به لطف خدا این دشمن جعلی را نابود خواهند کرد؛ ان‌شاءالله جشن پیروزی جبهه مقاومت را در آینده نزدیک شاهد باشیم.

وی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی عملا نشان داد هیچ اعتقادی ندارد که با جبهه نظامی بجنگد بلکه زمانی که درگیر می شود به هیچ کس و به ویژه غیرنظامیان رحم نمی کند، نمی خواهد به هیچ قانونی از جمله قوانین بین المللی و قوانین جنگ پایبند باشد.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی ادامه داد: این رژیم منحوس در یک درگیری کاملا نامتقارن در هر جبهه ای ورود می کند و در این کار به هیچ حریمی مانند مدرسه، بیمارستان و وجود زنان و کودکان پایبند نیست.

وی افزود: قبلا این مسائل در مورد رژیم جعلی مطرح می شد اما خیلی ها در دنیا باور نمی کردند و تصور این بود که موارد مطرح شده تبلیغاتی علیه این رژیم جعلی است اما در یک سال اخیر و در جنگ غزه برای همه دنیا این امر بر ملا شد لذا دفاع از غزه به خیابان های آمریکا، انگلیس، فرانسه و کل جهان دانشگاه ها نیز کشانده شد و دانشگاه های آزادیخواه دنیا همه طرفدار فلسطین شدند زیرا این رژیم جعلی و غاصب اصلا دنبال این نیست که فقط با نظامیان روبه رو شود لذا تمامی قوانین را زیر پا می گذارد و نسل کشی را در دستور کار خود دارد که حالا این دیگر اتهام نیست بلکه تبدیل به یک واقعیت شده است.

امام جمعه کرمان تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نسل کشی را به صورت جدی پیگیری می کند و تا یک فلسطینی هست اگر آنها جرات و توانش را داشته باشند وارد قتل عام می شوند و دنبال آن هستند درگیری به وجود بیاورند تا نه فقط فلسیطنی ها بلکه مسلمانان را در یک نسل کشی وحشیانه و تبهکارانه ای که دارند در چالش بزرگ قرار دهند اما امیدواریم هر چه زودتر شاهد نابودی هیات تبهکار حاکم بر این رژیم جعلی و غاصب باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha