ترور و شهادت "یحیی سنوار" پایان حماس نیست

رشت - ایرنا - استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل غرب آسیا اظهار کرد: اسرائیل تصور می‌کند با حذف سنوار یک تهدید بالقوه وجودی را در معادلات جنگ در غزه خنثی کرده است اما ترور سنوار قطعا به معنای پایان حیات سیاسی حماس نیست.

صلاح الدین هرسنی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در باور رژیم صهیونیستی «یحیی سنوار» طراح و عامل اصلی طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ است، افزود: عملیات الاقصی همچون طوفانی خاطره جمعی و وجدان جمعی رهبران راستگرای اسرائیل را دستخوش یک تِروما و زخم روانی بزرگ و زخم ناسور و درمان ناپذیر کرد از اینرو این رژیم از رهگذر تلافی و انتقام تصمیم گرفت سنوار را در معادلات ژئوپلیتیکی غزه حذف کند تا به اهداف اعلامی و اعمالی خود بعد از ترور و شهادت یحیی سنوار دست یابد.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل غرب آسیا اظهار کرد: اینک به نظر می رسد خیال رهبران راستگرای اسرائیل با ترور و شهادت یحیی سنوار رهبر حماس راحت شده است، آنان تصور می‌کنند با حذف سنوار یک تهدید بالقوه وجودی را در معادلات جنگ در غزه خنثی کرده اند. اما به طور قطع ترور سنوار به معنای پایان حیات سیاسی حماس نیست، همچنان که ترور و شهادت شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی رهبران پیشی حماس پایان این جنبش نبود.

وی تصریح کرد: جنبش هایی از این دست که متکی به فرد نیستند و قائم به ذات، تفکر، اندیشه و ایدئولوژی هستند، می‌توانند از بحران جانشینی عبور و با انتخاب رهبر کاریزماتیک به سیاق گذشته، خود را سازماندهی، بازیابی کرده و به حیات سیاسی خود ادامه دهند.

هرسنی اضافه کرد: با عبور حماس از بحران جانشینی همچون جنبش حزب الله در لبنان این پیام به رهبران اسرائیل مخابره می شود که: می کشید، می زنید، و قتل عام می کنید اما با ریشه و با رویش ناگزیر جوانه ها و با جوجه های نشسته در آشیانه چه می کنید!؟

وی در پاسخ به این پرسش که ترور و شهادت سنوار دارای چه تبعات برای رژیم صهیونیستی خواهد بود، گفت: ترور سنوار می تواند به مثابه عاملی تاثیر گذار بر هدف سوم نتانیاهو در جبهه شمال شود. چراکه در خلاء رهبری سنوار در جنوب غزه، ممکن است در سیری معکوس شاهد انتقال جبهه جنگی از شمال به جنوب غزه باشیم. چنین تغییری معادله را در شمال به زیان اسرائیل تغییر می دهد و از سویی با این ترور، نتانیاهو می تواند بازنده قمار آزادی گروگان های اسرائیلی در غزه خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha