قصه پر غصه شورای شهر کرمانشاه، بازگشایی قفل ناکارآمدی شاید وقتی دیگر

کرمانشاه - ایرنا - جمعی از اعضای شورای شهر کرمانشاه امروز(شنبه) و در ادامه رویه ای که مدت هاست در پیش گرفته اند با غیبت در جلسه فوق‌العاده شورا که با حضور استاندار برای پایان دادن به مشکلات جدی مدیریت شهری در خدمت رسانی به مردم تشکیل شد، بار دیگر نشان دادند که در کمال ناکارآمدی و نداشتن هرگونه مسوولیت نسبت به شهروندان، منافع شخصیشان بر منافع عمومی شهر و مردم ارجح است.

به گزارش ایرنا، غیبت های هماهنگ شده و جمعی اعضای شورای شهر کرمانشاه در جلسات دیگر موضوع تازه ای برای شهروندان این کلانشهر نیست چراکه حضور اعضای پارلمان شهری کرمانشاه طی یکسال گذشته در جلسات شورا متناسب با شرایط و مقتضیات زمان برای حفظ موقعیت و منافع بوده و تنها چیزی که دراین میان برای این دوستان اهمیت نداشته، قانون ، حق و حقوق مردم و مطالبات شهروندان است.

اقدامی که منجر به ناکارآمدی کامل مجموعه مدیریت شهری در انجام وظایف و تحمیل هزینه های هنگفتی به شهروندان و تخریب چهره و منظر شهر در سایه جنگ و جدل های اعضای شورا و سهم خواهی های نابجا شده است.

جلسه امروز قرار بود با حضور عالی ترین مقام اجرایی استان کرمانشاه برای ساماندهی به این شرایط وخیم برگزار شود که همچون ۲ جلسه و تلاش های قبلی ناکام ماند تا پاشنه در همچنان بر وفق مراد یکی از طرفین «جبهه پارلمان شهری» بچرخد.

غصه پر غصه شورای شهر کرمانشاه، بازگشایی قفل ناکارآمدی شاید زمانی دیگر

این جلسه با هدف انتخاب هیات رییسه شورا، سومین تلاش در این زمینه بود که استاندار هم شخصا برای سامان دادن به وضعیت نابسامان این روزهای شهر وارد میدان شد که البته این بار هم با غیبت تعدادی از اعضا تشکیل نشد تا نتیجه آن اعلام زمان دیگری (اول آبان ماه) برای دورهم نشینی شوراییان باشد.

این تاخیرها و غیبت‌های مکرر به‌ویژه در شرایطی که شهر با مشکلات مدیریتی جدی روبروست نشان‌دهنده مسولیت‌ناپذیری و ناکارآمدی در شورای شهر است؛ جلسه امروز که با ریاست استاندار کرمانشاه در ساختمان استانداری آغاز شد با غیبت چهار نفر از اعضای شورا شامل «کامران ملکی، رسول آزادی، سالار احمدزاده و سیدحجت موسوی اجاق» رسمیت نیافت و بدون هر نتیجه و تصمیمی حاضران محل را ترک کردند.

از نگاه کارشناسان و حتی قاطبه مردم اعضای شورای شهر که با بی توجهی به قانون و نداشتن هرگونه تعهد و مسوولیت در قبال شهر و شهروندان بر تداوم این رویه غیرمعمول خود اصرار دارند حتما مطلعند که اقدام آنها چه بر سر کرمانشاه و کرمانشاهیان آورده؟ تعطیلی کار و خدمات مدیریت شهری، بلاتکلیفی پروژه های عمرانی همچون قطار شهری و حیف و میل میلیاردها تومان از بیت المال و پول مردم و کمترین دستاورد آنها در شورای شهر است، شورای که با وعده خدمت رسانی و عمران و آبادانی شهر برای نشستن بر کرسی آن از مردم رای گرفتند.

و این مردم شهر هستند که باید مصایب بی شمار ناکارآمدی در بخش های مختلف را با رنج آسفالت خراب و پر از چاله خیابان ها، انباشت زباله و هزاران چالش دیگر بر دوش کشیده و تحمل کنند.

غصه پر غصه شورای شهر کرمانشاه، بازگشایی قفل ناکارآمدی شاید زمانی دیگر

قصه پرغصه و البته تکراری شورای شهر کرمانشاه
موضوع مشکلات شورای شهر کرمانشاه و منفعت طلبی اعضا و تصمیم نهادهای مسوول برای انحلال آن مسبوق به سابقه هست و داستان جدیدی نیز نیست چراکه دستگاه های نظارتی در نهایت به این نتیجه می رسند که هزینه انحلال شورا و نبود آن به مراتب برای شهر و شهروندان کمتر از ادامه این روند است.

انحلال شورا همچنان در دستور کار است
به گفته محمدرضا آمویی فرماندار کرمانشاه، بحث انحلال شورای شهر ۵ آذر ۱۴۰۲ در هیات حل اختلاف استان مطرح و تمامی اعضای به آن رای مثبت دادند.

وی افزود: نامه انحلال شورا دو روز بعد از آن به هیات حل اختلاف مرکزی ارسال شد که پیرو آن معاون حقوقی رییس‌ جمهور فرصتی سه‌ماهه برای اصلاح روند و بهبود شرایط را به اعضای شورا داد.

وی اظهار کرد: باوجود اینها هیچ اتفاق مثبتی برای بهبود کار و عملکرد ضعیف و ناکارآمد شورا روی نداد تا بحث انحلال بار دیگر مطرح شود که متاسفانه شرایط ناشی از شهادت رییس جمهور فقید و در ادامه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری موضوع را در آن مقطع از دستور کار خارج کرد.

«البته مکاتباتی با معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور انجام شده و پرونده انحلال شورا همچنان باز و در حال پیگیری است».

فرماندار کرمانشاه اظهار کرد: همچنین وزارت کشور در تیرماه امسال برای انتخاب هیات رییسه شورای‌های شهر ابلاغیه ای صادر کرد که انتخاب هیات رییسه شوراها باید تا ۱۳ مردادماه انجام شود که البته شورای شهر کرمانشاه با نواختن بر ساز بی قانونی، به آن هم توجهی نکرد.

فرماندار کرمانشاه با اشاره به اینکه پرونده انحلال شورا همزمان با پرونده تخلف مرتبط با انتخاب هیات رییسه در جریان است، افزود: با توجه به اینکه هنوز به صورت قانونی شورای شهر کرمانشاه منحل نشده است، انتخاب هیات رییسه به عنوان یک ضرورت و لازمه فعالیت در دستور کار قرار دارد.

آمویی تصریح کرد: برای تعیین هیات رییسه، برگزاری جلسه فوق‌العاده ای پیش بینی نشده اما با این حال در ۲۱ مرداد امسال جلسه ای برای این منظور ترتیب داده شد که تعدادی از اعضا با عدم حضور خود، مانع از انجام کار شدند.

به همین دلیل برگزاری جلسه دوم در ۲۴ مردادماه برنامه ریزی شد که با نظر شورای تامین استان و بنا به مصالحی، تشکیل آن لغو و ۲۰ شهریورماه به عنوان دومین زمان برای برگزاری جلسه فوق‌العاده انتخاب هیات رییسه از سوی فرمانداری کرمانشاه اعلام شد که باز هم شاهد غیبت جمعی از اعضا و به نتیجه ماندن این اقدام بودیم.

فرماندار کرمانشاه با اشاره به مشکلات گسترده بروز کرده در مدیریت شهر، گفت: همزمان با این مسایل، مدیریت شهری کرمانشاه نیز دچار چالش‌های متعددی شده که به عنوان نمونه وضعیت حدود ۸۰ لایحه مهم که باید توسط شورا بررسی و پیگیری می شد، بلاتکلیف مانده است.

«مجوز انتشار اوراق مشارکت برای تکمیل پروژه قطار شهری، تعیین نرخ سرویس مدارس، بهسازی محله آقاجان، احداث هشت بازار روز و تعیین تکلیف نیروهای شرکتی طرف قرارداد شهرداری» از جمله این لوایح است که اقدامات اعضای شورا از این طریق چه خسارت هایی را برای شهر و شهروندان به بار آورده است.

استاندار کرمانشاه هم در جلسه امروز که با حضور اعضای شورای شهر تشکیل شد ضمن تاکید بر اجرای قانون و فعالیت شورا تا آخرین لحظه‌ از اعضای پارلمان شهری خواست در اقدامات و رویه های جاری خود تجدید نظر کنند.

محمدطیب صحرایی افزود: اگر تا اول آبان جلسه‌ای برای تعیین هیات رییسه تشکیل نشود، غیبت اعضای غایب غیرموجه تلقی خواهد شد و اقدام قانونی برای تامین منافع مردم در دستور کار قرار می گیرد.

طهماسب نجفی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز با اشاره به وضعیت نامناسب مدیریت شهری گفت: افق بازنگری طرح جامع شهر کرمانشاه ۱۰ ساله است و ممکن است براساس نیاز مردم پس از سه تا چهار سال بازنگری انجام شود اما متاسفانه بازنگری این طرح پس از ۲۲ سال در حال انجام است که این امر می‌تواند بسیاری از مشکلات شهر را حل کند.

غصه پر غصه شورای شهر کرمانشاه، بازگشایی قفل ناکارآمدی شاید زمانی دیگر

دفاع اعضای حاضر از عملکرد شورای شهر

هاشم درویشی یکی از اعضای حاضر شورای اسلامی شهر کرمانشاه در جلسه با دفاع از عملکرد شورا تأکید کرد که باید با تخلفات اعضای غایب برخورد شود.

وی پیشنهاد کرد که از ظرفیت اعضای علی‌البدل برای جایگزینی این افراد استفاده شود.

پیمان موسوی دیگر عضو حاضر شورای شهر در جلسه هم با اشاره به مشکلات داخلی شورا مدعی شد که تمامی مشکلات شورا از زمان ورود خسرو زرفشانی و انتخاب وی به‌ عنوان رییس آغاز شده است.

در مجموع باید گفت که شورای شهر کرمانشاه به‌جای تمرکز بر خدمت به مردم و تلاش برای حل مشکلات حیاتی شهر به عنوان وظیفه شرعی و قانونی گرفتار مسائل داخلی و منفعت طلبی هایی شده که دود آن تنها به چشم مردم می رود.

شورای شهر کرمانشاه مرکب از ۱۱ عضو است که با رأی مردم برای خدمت رسانی و مدیریت حوزه های مربوط به مدیریت شهری انتخاب می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha