استاندار: مشکل تامین کرمان آب جدی است/ اعتبار مازاد درآمد به استان بر نمی‌گردد

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با بیان اینکه تنها مرکز استان کشور هستیم که هنوز آب آن از منابع زیرزمینی تامین می شود، گفت: استان کرمان مشکل اساسی در آب کشاورزی و شرب دارد و غیر قابل انکار است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار عصر شنبه در نشست سه ساعته رییس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با مدیران دستگاه های اجرایی استان در کرمان افزود: تابستان امسال ۲۰ چاه پدافندی حفر شد، با این وجود امسال قطعی آب داشتیم.

وی اظهار داشت: تامین آب صنعت از خلیج فارس نیز بحث جدی است که این معضل را برای صنعت حل می کند ، اما گرفتاری ها در این حوزه همچنان وجود دارد.

استاندار کرمان با اشاره به پیشنهاد اصلاح قانون اراضی بایر تاکید کرد: بر اساس این قانون اگر کشاورز به زمین بایر آب ندهد و زمین سبز نباشد، مالکیت کشاورز از بین می رود، بنابراین باید مالکیت کشاورز را تثبیت تا ۲۰ درصد آب مصرفی استان صرف این حوزه نشود، این میزان ۲ برابر مصرف آب شرب ماست.

سهم کرمان از اعتبارات قانونی معادن به ۲ درصد هم نمی‌رسد

فداکار گفت: اعتبارات عمرانی استان کرمان ۷۰ هزار میلیارد ریال است، اما این میزان در تخصیص به ۴۰ هزار میلیارد ریال هم نمی رسد.

وی بیان کرد: بیش از ۳۰۰ همت پول معادن با عناوین مختلف سالانه از استان خارج می شود که از این میزان ۲۰۰ همت درآمد دولت از جمله مالیات، حقوق دولتی و سایر موارد است، در حالیکه سهم استان کرمان از این اعتبارات به ۲ درصد هم نمی رسد.

فداکار تصریح کرد: منفعت معادن برای استان کرمان فقط اشتغالزایی است و عایدی دیگری در خیلی جاها ندارد ، در حالیکه استان کرمان دچار عقب ماندگی تاریخی است.

تقسیم کرمان را حمایت کنید

وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جداسازی و تقسیم استان کرمان کمک کنند، جنوب استان هشت شهرستان با یک میلیون نفر جمعیت دارد که تقسیم آن به توسعه استان (شمال و جنوب) کمک می کند.

استاندار کرمان ابراز داشت: بیش از ۵۰ درصد حقوق دولتی معادن کشور متعلق به استان کرمان است، اما برگشت قانونی آن منطقی نیست، بخشی از این اعتبارات در قالب مسئولیت اجتماعی و یک درصد فروش و ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن هزینه می شود، اما این اعتبار در جدول مصارف دست کاری می شود و رقم بالایی به این استان نمی رسد.

وی اضافه کرد: حمل و نقل بار معادن، جاده ها، پل ها و زیرساخت ها را تخریب و حوادثی در جاده های استان ایجاد می کند، مصیبت های جابجایی بار معادن برای استان است، اما زمان کمک به این استان، اتفاقی نمی افتاد.

فداکار افزود: حقوق معادن از جیب دولت نیست، بلکه سهم اعتبارات استان کرمان به خزانه واریز می شود ، اما به استان بر نمی گردد و مکانیزمی برای پرداخت حقوق دولتی به استان تعریف نشده است.

تاثیر تصمیمات خلق الساعه

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس فکری برای تصمیمات خلق الساعه کنند، یک باره صادرات خرما را پیش از ماه مبارک رمضان ممنوع می کنید و صادراتی که بخشی از بار در جاده و کشتی است، به یکباره قفل می شود، صادرکننده بازار را از دست می دهد و این محصول فاسد می شود.

استاندار کرمان یادآور شد: استاندارد سال گذشته قانون باقی ماندن سموم در محصولات صادراتی را اجرا کرد در حالیکه بسیاری از کشورها این استاندارد را نمی خواهند، ما از صادرات به این کشورها جلوگیری کردیم و نتیجه آن می شود که جنس خوب را به آنان می دهیم اما جنس نامرغوب را مردم ما می خورند.

وی گفت: کارهایی در کشور انجام می شود که تولیدکننده داخلی را نابود می کند و در این زمینه می توان به پیمان سپاری ارزی اشاره کرد، بخشی مشکلات از بدنه دولت و ناهماهنگی دولتی است.

فداکار عنوان کرد: زمین می خواهیم برای مسکن، آب منطقه ای، محیط زیست و میراث فرهنگی سایر دستگاه ها موانعی ایجاد می کنند که اختیار آن باید به استان داده شود.

اعتبار مازاد درآمد به کرمان بر نمی‌گردد

استاندار کرمان گفت: قانون برگشت مازاد درآمد مالیاتی به استان ها مصوب شده اما این اعتبار به استان بر نمی‌گردد.

وی ادامه داد: مالیات استان کرمان سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰ همت، سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲ همت و سال ۱۴۰۲ نیز ۳۳ همت بود که بیش از آن وصول شد و امسال این اعتبار ۶۱ همت شده که در صورتی که مازاد درآمد به استان بر نگردد، استان ها انگیزه جذب آن را ندارد.

فداکار افزود: سهم استان کرمان از تولید ناخالص داخلی از ۳.۶ درصد به چهار درصد رسیده که اتفاق خوبی بوده است.

وی با بیان اینکه خرداد ۱۴۰۱ در اشتغال به رتبه هفتم کشور رسیدیم، گفت: محیط کسب و کار استان در بهار ۱۴۰۱ در رتبه ۳۱ بود که این رتبه به چهار و سپس هفت کشور رسیده است.

استاندار کرمان ادامه داد: پروژه به پروژه مسایل را پیگیری و بخشی از چالش ها در کارگروه ذیل رفع موانع تولید حل شد و دلیل موفقیت ما در رتبه فضای کسب و کار نیز همین موارد بود.

وی در ادامه با اشاره به وجود سه خط ریلی خوزستان، بندرعباس و چابهار از دریا به عمق کشور گفت: ۲ مورد از آنها از کرمان عبور می کند و وضعیت این استان از نظر جغرافیایی بسیار مهم است.

فداکار تصریح کرد: گل گهر سال ها پیش کار اجرای یک خط ریلی را آغاز کرد، اما دولت هزینه آن را پرداخت نمی کند، گل گهر پول هم نمی خواهد و فقط سازمان مدیریت بگوید هزینه را پرداخت می کند تا خط ریل را کامل کند که تعهد نمی کند.

وی افزود: پروژه های فاضلاب استان کرمان در حال انجام است و پنج شهر را شرکت مس، سیرجان را گل گهر و کرمان را میدکو انجام می دهد.

استاندار کرمان با اشاره به مشکلات ۶۵ هزار خودرو دپو شده در ارگ جدید بم گفت: براساس قانون، خودروسازان باید عوارض گمرکی قطعات را تسویه کرده باشند ، گمرک باید از هر ۱۰ ماشین یک ماشین را نگهدارد نه همه را؛ امسال قانون ثبت سفارش این گرفتاری را به وجود آورده و سیستم مانع ترخیص خودروها شده است.

وی با بیان اینکه تقسیم سود شرکت ها یک خیانت است، یادآور شد: بخشی از سود را توزیع و بخشی دیگر را به یک صندوق ببرید تا صرف سرمایه گذاری طرح های توسعه ای شود و سهام به سهامداران بدهید.

فداکار با بیان اینکه در شرایط فعلی بانک ها، شرکت ها و سرمایه گذاران پول ندارند، خاطرنشان کرد: همین سود سهام عدالت را به نام سهام دار سرمایه گذاری کنید.

وی گفت: شورای راهبری استان کرمان را با حضور امام جمعه، نمایندگان مجلس، دستگاه قضا و دستگاه های اجرایی تشکیل و کلیات نظام در این شورا به بحث گذاشته می شود و جهت گیری‌ها را حل می کند که اختلافات را رفع و محل حمایت هر بخش را مشخص می کند.

استاندار کرمان همچنین با اشاره به چالش های درمانی کرمان و بیمارستان های نیمه تمام افزود: چهار هزار میلیارد ریال برای ساخت یک بیمارستان با حمایت خیران جذب کردیم و این بیمارستان شاید تا پایان سال با بهترین کیفیت تمام شود.

بخشی از چالش های اساسی کرمان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به وحدت، پیشرفت و عدالت ستاد راهبردی استان کرمان گفت: نخستین مطالبه ما تقسیم این استان است و تا جنوب استان جدا نشود، مشکلات و مسایل ما روزانه افزایش می یابد.

شهباز حسن پور افزود: استان کرمان در ۱۰ شاخص پایین ترین رتبه کشور را دارد و اتباع بیگانه معضل اصلی در این استان است که در مجلس باید فکری اساسی برای آن شود.

وی عنوان کرد: ۴۰۰ پروژه نیمه تمام در استان کرمان داریم که با وجود بی عدالتی در سازمان برنامه بودجه، حق حقوق قانونی این استان پرداخت نشده و در این مدت گاهی شکایت خود را به دیوان محاسبات ارائه کردیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه استان کرمان در رتبه نخست و دوم تصادفات کشور قرار دارد و باید نقاط حادثه خیز رفع شود، افزود: وضعیت راه‌های استان نامناسب است و امیدوارم تصمیم جدی برای استان گرفته شود.

وی ادامه داد: کمبود ۲۰ هزار پرستار را به نسبت وضعیت سازمانی کشور داریم و شرایط این حوزه بسیار نامناسب است.

بهرامی نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با اشاره به اهمیت گردشگری به نسبت سایر بخش ها و آلایندگی معادن گفت: در استان کرمان از هر سه مرگ یک نفر به علت سرطان است و از هر چهار نفر سه نفر به سرطان مبتلا می شود، حداقل بخشی از اعتبارات معادن را در گردشگری هزینه کنید تا آینده فرزندان کرمان تامین شود.

۶۵ هزار خودرو انبار شده در کرمان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه ۵۰ درصد مشکلات کشور بخاطر مجلس و قوانین و مابقی بخاطر اجرا و دولت است گفت: ۶۵ هزار خودرو انبار شده، مشکلات آب، امنیت و مزار شهدا، تعهدات ارزی و تعیین تکلیف آن به وظیفه خود در کنار کرمانی ها عمل می کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، مدیرکل آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی، آب منطقه ای و برق نیز در این نشست برخی از مسایل و چالش های استان را اعلام کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha