فلسطین، محور اظهارات رئیس جمهور جدید اندونزی در مراسم تحلیف

تهران- ایرنا- «پرابوو سوبیانتو»، رییس جمهور جدید اندونزی در نخستین سخنرانی خود در مراسم تحلیف با تاکید بر اهمیت جهانی برقراری صلح و ثبات در غزه، گفت: اندونزی برای ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و فلسطین آماده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری آنتارا، پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور جدید اندونزی در نخستین سخنرانی خود پس از مراسم تحلیف، گفت: ما برای ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به فلسطین آماده هستیم، ما آماده ایم قربانیان مجروح از جمله کودکان آسیب دیده و قربانیان جنگ را برای درمان به اندونزی بیاوریم.

وی افزود: دولت اندونزی همچنین برای ساخت بیمارستان هایی برای قربانیان جنگ آماده است. بیمارستان‌های نیروهای دفاعی اندونزی را برای این منظور آماده خواهیم کرد.

به گفته پرابوو، در دوره ریاست جمهوری جوکو ویدودو (رییس جمهور پیشین)، اندونزی چندین محموله کمک های بشردوستانه به فلسطین ارسال کرد و در حال حاضر اندونزی داوطلبانی را در غزه و رفح مستقر کرده است.

وی به پزشکان و پرستاران اندونزیایی اشاره کرد که همراه با امارات متحده عربی برای کمک به درمان قربانیان جنگ به این ماموریت پیوسته اند.

پرابوو با اعلام حمایت از مردم فلسطین که هنوز درگیر جنگ هستند، تاکید کرد: ما باید محکم باشیم و از مردم کشورهای مظلوم جهان دفاع کنیم. به همین منظور از استقلال مردم فلسطین حمایت می‌کنیم.

احمد موزانی، رئیس مجلس شورای خلق مالزی (MPR) نیز در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید، اظهار امیدواری کرد پرابوو به مبارزه برای استقلال مردم فلسطین ادامه دهد.

وی افزود: مناقشه فلسطین موضوع پیچیده ای است که باید به آن پرداخته شود.

موزانی گفت: از طریق دیپلماسی فعال، می‌توانیم صدای کسانی را که به حاشیه رانده شده‌اند، برسانیم و جامعه بین‌المللی را به حمایت از حقوق مردم فلسطین تشویق کنیم.

دولت اندونزی کمک های مالی خود به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) را در سال ۲۰۲۳ سه برابر کرد و به گفته وزارت امور خارجه این کشور، این کمک مالی امسال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار افزایش یافت. علاوه بر این، دولت اندونزی به دنبال کمک های مالی نوآورانه برای تقویت آنروا است.

امروز (یکشنبه) و ساعاتی پیش از این سخنرانی، مقامات رسمی از ۳۳ کشور شاهد ادای سوگند هشتمین رئیس جمهور اندونزی، پرابوو سوبیانتو، و سیزدهمین معاون رئیس جمهور، جبران راکابومینگ راکا بودند که جایگزین رئیس جمهور سابق جوکو ویدودو و معاون وی معروف امین شدند.

پرابوو، ۷۳ ساله، و جبران، ۳۷ ساله، حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت محلی، طی مراسمی که در ساختمان نوسانتارا در مجتمع قانونگذاری برگزار شد، برای دوره رهبری ۲۰۲۴-۲۰۲۹ سوگند یاد کردند.

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی، زانانا گوسمائو، نخست وزیر تیمور شرقی، شارلو تابیماسماس، نخست وزیر وانواتو، سلطان حسنال بولکیاه از برونئی دارالسلام، پانی یاتوتو، معاون رییس جمهور لائوس، تی آن ژوان معاون رییس جمهور ویتنام، از جمله کسانی بودند که در مراسم تحلیف حضور داشتند.

خالد بن محمد العطیه معاون نخست وزیر قطر، دنیس مانتوروف معاون اول نخست وزیر روسیه، هان ژنگ معاون رئیس جمهور چین و کریستین وولف رئیس جمهور سابق آلمان نیز در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، نتایج انتخابات ماه فوریه (بهمن ماه ۱۴۰۲) در اندونزی، پس از سه ماه توسط دادگاه عالی این کشور تایید و اتهامات علیه رئیس جمهور پرابوو سوبیانتو و جوکو ویدودو رد شد.

دادگاه عالی اندونزی به اختلافات درباره انتخابات برگزار شده در این کشور پایان داد و پیروزی پرابوو سوبیانتو را تایید کرد. این دادگاه اتهامات مطرح شده از سوی ۲ نامزد بازنده انتخابات این کشور که به دنبال برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری بودند را رد کرد و به همه اختلافات انتخاباتی پایان داد.

دادگاه قانون اساسی اندونزی حکم داد که هیچ مدرکی دال بر تقلب سیستماتیک و «دخالت» جایگاه ریاست جمهوری در انتخابات وجود ندارد و اتهام اقدام نهادهای دولتی، مقامات منطقه‌ای و کمک‌های اجتماعی برای تحت تاثیر قرار دادن انتخابات در سومین دموکراسی بزرگ جهان، حقیقت ندارد. هر ۲ نامزد انتخابات گفتند که به این حکم احترام خواهند گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha