لاریجانی:موظف بودیم که صهیونیست‌های سرکش را سر جایشان بنشانیم/مقاومت جریان ریشه‌دار است

تهران- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئولان جمهوری اسلامی موظف بودند از امنیت ملی کشور در مقابل طراحی دشمن اقدام کنند و محکم بایستند و صهیونیست‌های سرکش را سر جایش بنشانند.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در آیین نکوداشت آیت الله مهدوی کنی که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، در بیان تحلیلی از شرایط منطقه، گفت: یکی از ویژگی‌هایی که ما در چند ماه اخیر با آن مواجه هستیم سرعت حوادث در منطقه است که در گذشته کمتر نظیر آن را دیدیم. گاهی انسان احساس می‌کند، همین اقدامات شرم آوری که دشمن در سال‌های قبل ظرف چند سال انجام می‌داد در زمانه فعلی ظرف چند روز در حال انجام است.

وی افزود: برخی از مفسرین سیاسی در غرب این امر را به عامل تندروی و خشونت‌گرایی نتانیاهو ربط می‌دهند، اما من معتقدم موضوع عمیق‌تر است و طراحی غرب با فرماندهی آمریکا برای تغییرات استراتژیک در منطقه، این وضعیت را به وجود آورد. از همین جهت هوشیاری سیاسی در جامعه موضوعیت پیدا می‌کند.

مشاور مقام معظم رهبری سپس در بیان پاسخ به این سوال پرداخت که گاه گفته می‌شود اگر حماس چنین اقدامی نمی‌کرد، این بحران به این شکل ایجاد نمی‌شد، تصریح کرد: البته در شرایط فعلی نمی‌شود یک پاسخ دقیق به این سوال داد چون احتیاج به زمان دارد تا مسائل پشت پرده مشخص شود. اما نکته این است که اقدام حماس برای رژیم صهیونیستی واکنشی ایجاد کرد، اما از آنجا که همواره باید بین عمل و عکس العمل تناسبی وجود داشته باشد، اما واکنش رژیم تناسبی با اقدام حماس ندارد.

لاریجانی با اشاره به ماجرای انفجار پیجرها در لبنان، تاکید کرد: آنچه رژیم صهیونیستی در ماجرای پیجرها انجام داد، معلوم شد ۱۵ سال روی این پروژه کار کردند و در چهار کشور شرکت‌هایی تاسیس کردند که این مواد منفجره را با دقت زیاد در داخل باتری پیجرها کار بگذارند و یک روکش برای آن ایجاد کردند که بتواند از «ایکس‌ریل‌ها» عبور کند و مشخص نشود لذا طراحی طولانی ۱۵ ساله داشتند و همین معلوم می‌کند که داستان مربوط به این چند ماه اخیر نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران از ابتدا در جریان این ماجرا خود را در وسط میدان وارد کرد؟ گفت: البته ایران به عنوان یک کشور با اندیشه و بزرگ در منطقه نمی‌تواند بی نظر باشد، اما ایران مسئولیت اولیه خودش که امنیت ملی و منافع ملی خودش است را دنبال می‌کند.

مشاور مقام معظم رهبری افزود: مسئله‌ای که اسرائیل در پس این حوادث دنبال می‌کرد، چندی پیش در کلام نتانیاهو علنی شد. او گفت "تغییرات عمده" در منطقه مدنظر ماست. این باید مدنظر صاحب نظران داخلی باشد که "تغییرات عمده" عمدتاً به ایران برمی‌گردد چون اعراب منطقه از قبل به اسرائیل تعظیم کرده بودند. لذا مسئولان جمهوری اسلامی موظف بودند برای حفظ امنیت ملی کشور در مقابل طراحی دشمن اقدام کنند و محکم بایستند و اسرائیل سرکش را سر جایش بنشانند.

لاریجانی با اشاره به این سوال که چرا ایران از مقاومت حمایت کرد که به دشمنی با اسرائیل بیانجامد؟ اظهار کرد: اولاً مقاومت به دست ایران ایجاد نشد. این یک جریان عمیق و ریشه‌دار در منطقه است که اتفاقاً به خاطر رفتار تندروانه و سلطه طلبانه آمریکا و غرب به وجود آمد. در زمان شاه، ایران جز دوستان اسرائیل بود. اما اصل حرکت مقاومت در سازمان آزادی‌بخش فلسطین و مرحوم یاسر عرفات ایجاد شد و اقداماتی هم علیه اسرائیل داشتند.

وی اضافه کرد: بنابراین به صورت مبنایی ربطی به ایران نداشت حتی تشکیل حزب الله هم پس از اشغال لبنان توسط اسرائیل انجام گرفت که عده‌ای از مجاهدان در کنار هم قرار گرفتند و برای دفاع از کشورشان حزب الله را ایجاد کردند و بعد از مدتی اسرائیل را مجبور کردند که لبنان را ترک کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقاومت در عراق و یمن را نیز در واکنش به حمله آمریکا به عراق و حمله عربستان به یمن عنوان کرد و گفت: بعد از آن حوادث بود که یک مقاومت جدی در یمن شکل گرفت، اما اینکه چرا ایران از جریان مقاومت حمایت می کند، دلایل مختلف دارد. اولاً موضوع به امنیت ملی ما و منافع ملی ما ربط دارد و وقتی دشمن دنبال تغییرات مهم در منطقه هست، طبعاً ایران هم از امکانات خود باید استفاده کند.

نکته دوم اصول قانون اساسی‌ است. در اصل سوم بند ۱۶ آمده است. تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت مستضعفان جهان است و در اصل ۱۵۴ در قانون اساسی آمده است : دولت جمهوری اسلامی موظف است از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت کند.

لاریجانی تاکید کرد: البته برداشت‌های راهبردی و منافع راهبردی گاهی ممکن است با برخی هزینه‌های تاکتیکی همراه باشد. دوراندیشی در حکمرانی آن است که برداشت‌های راهبردی در ساده‌انگاری امور تاکتیکی نادیده گرفته نشود. موضوعی که ایالات متحده بعد از ۱۱ سپتامبر و عملیات علیه عراق بارها مطرح کردند و حتی یکی از رهبران غربی در جنوب عراق که سان می‌دید می‌گفت: ما میوه اشغال عراق را در تهران می‌چینیم.

وی اضافه کرد: مسئولان جمهوری اسلامی باید دفاع از ملت ایران و مبارزه با اغراض مهم دشمن را با همه ظرفیت‌های لازم دنبال کنند. اگر تلاش‌های مقاومت و حمایت‌های ایران نبود آنها در سال‌های قبل تغییرات راهبردی در منطقه را انجام داده بودند. مثل نظریه"خاورمیانه جدید" که وزیر خارجه آمریکا مطرح کرد. ناکام ماندن این طرح‌ها به‌خاطر اقدامات به هنگام مقاومت بود.

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: باید توجه شود رژیم صهیونیستی در ایام اخیر عملاً به تعرض مستقیم به ایران پرداخت؛ بمباران سفارت ایران در سوریه، ترور هنیه در تهران، و ترور برخی سرداران سپاه در سوریه و لبنان نمونه آنها بود که نمی‌توانست از نظر یک ملت مستقل بدون پاسخ بماند. البته ایران به دنبال جنگ نیست ولی به دنبال دفاع شرافت‌مندانه و قوی است. حوادث اخیر گرچه خیلی هم تلخ است، اما باید توجه کرد که ایران در این مقطع راهی جز ایستادگی انقلابی و البته عاقلانه ندارد و باید به وحدت درونی برای صیانت از منافع ملی توجه تام داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha