۲۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۸
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85633786
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سه طرح ورزش دانش‌آموزی در مدارس استان اردبیل اجرا می‌شود

اردبیل ـ ایرنا ـ معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در راستای ایجاد نشاط و شادابی در جامعه و ارتقای سطح ورزش همگانی جمعیت دانش‌آموزی، سه طرح ملی ورزشی در مدارس شهری و روستایی این استان اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا ، اکبر دهقانی‌نیا روز یکشنبه در افتتاحیه نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی دانش‌آموزان عشایر خلخال اظهار کرد: طرح شهید طوقانی با هدف توسعه ورزش باستانی، طرح شهید خرازی با هدف توسعه ورزش‌های بومی و محلی و طرح دختران آفتاب برای ارتقای توانمندی‌های دانش‌آموزان دختر در مدارس استان برگزار می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه تنها ۲ درصد از ورزش کشور به رشته بومی و محلی اختصاص دارد، افزود: طرح توسعه ورزش خانوادگی به صورت مادر و دختر در روزهای پنجشنبه و پدر و پسر در روزهای جمعه نیز از جمله طرح‌های در دست اقدام برای ایجاد نشاط در خانواده‌های دانش‌آموزان است.

دهقانی نیا همچنین گفت: تلاش برای احیا و توسعه رشته چوگان به عنوان یک رشته ورزشی سنتی فراموش شده کشورمان در سطح مناطق عشایرنشین نیز در دستور کار اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل قرار دارد.

وی با بیان اینکه چوگان از رشته‌های بسیار قدیمی و سنتی کشورمان است، اضافه کرد: در حالی که این رشته هم‌اکنون در ۷۵ کشور جهان رونق دارد، در ایران شاهد فراموشی این رشته ورزشی بومی هستیم.

رقابت دختران مدارس عشایری خلخال در روستای لُنبر

حجت‌الاسلام سیدرضا قدسی ، امام جمعه خلخال نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت ورزش در ایجاد نشاط و شادابی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ، خواستار توزیع عادلانه و مساوی امکانات و اعتبارات ورزشی در بین مناطق مختلف استان اردبیل به خصوص روستاهای محروم و عشایرنشین این شهرستان شد.

مدیر آموزش و پرورش خلخال هم هدف از برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی عشایر این شهرستان را ایجاد شور و نشاط در جامعه دانش‌آموزی و معرفی ظرفیت‌های ورزشی بومی و محلی دانش‌آموزان عشایر این شهرستان عنوان کرد.

مستقیم حسینی گفت: در نخستین جشنواره عشایر خلخال که امروز به میزبانی روستای عشایری لنبر از توابع بخش مرکزی خلخال برگزار شد، گروه‌های ورزشی مدارس دخترانه مدارس عشایرنشین روستاهای کرد زبان این شهرستان شرکت و در چندین رشته ورزشی بومی محلی از جمله خروس جنگی، سنجاقک، تل، چهار سنگ، آلوردی، گون گون‌، گردونه و شلاق با هم رقابت کردند.

در این مراسم که به همت معاونت تربیت بدنی و پرورشی اداره آموزش و پرورش خلخال و با همکاری معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل برگزار شد، با هدای جوایزی از تیم‌های برتر و دست‌اندرکاران برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی دانش‌آموزان عشایر شهرستان خلخال تجلیل شد.

بر اساس این گزارش ، در حاشیه نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی دانش‌آموزان عشایر شهرستان خلخال چند غرفه از توانمندی‌های بانوان عشایر منطقه از جمله صنایع دستی، پخت نان محلی، داروهای گیاهی، تولیدات دامی و لبنی برپا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha