گشتی در پل تاریخی «پاتاوه» شکوه تمدن ایران زمین

یاسوج - ایرنا - برنامه های اعلام شده از سوی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد چشم انداز روشنی برای رونق ایرانگردی در پل تاریخی «پاتاوه» به عنوان یادگار دوره ساسانی ترسیم کرده که امید می رود با تحقق آن بستر سفر در طبیعت زیبا و سیر و سیاحت در این سازه کهن با عمر یکهزار و ۶۰۰ ساله فراهم شود.

به گزارش ایرنا،پیش بینی اعتبار دوره دیگری از مرمت سازه، خریداری زمین برای ایجاد زیرساخت های رفاهی گردشگری، برنامه ریزی برای امکانات معرفی سازه تاریخی پل «پاتاوه»و همچنین اعلام آمادگی میراث فرهنگی برای حمایت از سرمایه گذارانی که قصد دارند در این منطقه طرح های گردشگری اجرا کنند از برنامه های اعلام شده برای رونق گردشگری در این منطقه است.

پل «پاتاوه» که با نام های پل تخت شاه نشین و پایه پل نیز شهرت دارد در روستای «پاتاوه» از توابع شهرستان دنا قرار گرفته این سازه باشکوه به صورت ۶ ضلعی ساخته شده و نمای آن از سنگ سفید تراشیده شده به طوری که علامت سنگ تراشان بر روی آن مشاهده می‌شود.

وجود طبیعت زیبای رودخانه بشار در کنار مجموعه تاریخی «پاتاوه» یکی از بهترین مقاصد جاذبه های ایرانگردی به ویژه در فصول بهار و تابستان را فراهم کرده که می توان با ایجاد زیرساخت های گردشگری این موقعیت را تقویت کرد.

در دوره‌های بعد، پل‌های دیگری در کنار پل شاه نشین ساخته شده، که از جمله آنان پل بزرگ «پاتاوه» محسوب می شود که اکنون چند چشمه آن باقی مانده است.

این اثر که پایه‌ای از سنگ‌های حجاری شده دارد،با آثار دوران هخامنشی واقع در مسیر جاده‌ قدیمی بین خوزستان و فارس (بهبهان به دهدشت و پاتاوه) شباهت زیادی داشته و قابل مقایسه با آنان است در روایات محلی گفته می‌شود که گذشته های دور در کنار تخت شاه نشین درختان بزرگی بوده که خنکی سایه درختان و تماشای رودخانه، تخت شاه‌نشین را به مکانی زیبا تبدیل کرده بود.

پیش بینی ۱۸ میلیارد ریال برای مرمت پل «پاتاوه»

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کهگیلویه وبویراحمد گفت:امسال ۱۸ میلیارد ریال اعتبار برای انجام فصل جدید مرمت و استحکام بخشی پل تاریخی «پاتاوه»پیش بینی شده است.

مجتبی امیرحسینی افزود:از سال ۱۳۹۹ تاکنون سه دوره مرمت در پل تاریخی «پاتاوه» انجام گرفته که برای انجام این طرح های استحکام بخشی ۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

گشتی در پل تاریخی «پاتاوه» یادگار شکوه تمدن ایران زمین

وی با اشاره به قدمت این سازه تاریخی و آسیب های ناشی از باد،باران تاکید کرد: اجرای طرح های استحکام بخشی برای بقای پل «پاتاوه» در زمان های ضروری در دستور کار است.

امیرحسینی با یادآوری اینکه مجموعه پنج پل تاریخی «پاتاوه»یکی ازشاخص ترین بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است خاطرنشان کرد: این یادگار ارزشمند تمدن ایران کهن در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسیده است.

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دنا نیز گفت:براساس تفاهم نامه ای که با شهرداری «پاتاوه» انجام شده ۷۰۰ متر مربع زمین در پارک تفریحی که در نزدیکی این بنای تاریخی قرار دارد خریداری و برای احداث سرویس های بهداتشی اختصاص یافته است.

افشین بهمنی با اشاره به اینکه این پل به علت نزدیکی به مناطق گرمسیری در همه روزهای سال امکان بازدید دارد تاکید کرد:نصب تابلوهای معرفی پل تاریخی «پاتاوه»در دستور کار است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دنا خاطرنشان کرد:میراث فرهنگی شهرستان بهمئی آماده همکاری با بخش خصوصی برای ایجاد قهوه خانه،کافی شاب در اتاق های نگهبانی این اثر تاریخی است.

وی تاکید کرد: این سازه ها به منظور استراحت ماموران اخذ مالیات و کاروان های این مسیر در دوران رونق این سازه کهن استفاده می شده که اکنون می توان از آن برای ایجاد زیرساخت های خدماتی استفاده کرد.

بهمنی عنوان کرد: در صورت تحقق این برنامه ها باستان شناسان به عنوان راهنما برای معرفی بنای تاریخی پل «پاتاوه» مستقر خواهد شد.

آشنایی با پل تاریخی «پاتاوه»

آن طور که کارشناسان میراث فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد می گویند:مجموعه پنج پل تاریخی «پاتاوه» که ازیادگاران کهن ایرانی در کهگیلویه و بویراحمد است دستکم ۱۶ قرن قدمت زندگی در این استان را روایت می کند.

گشتی در پل تاریخی «پاتاوه» یادگار شکوه تمدن ایران زمین

این پل که بر روی رودخانه بشار ساخته شده شاهدی از غنای فرهنگی و معماری تاریخی این خطه از کشورمان محسوب می شود که براساس اظهارات باستان شناسان در دوره ساسانیان بنا شده است.

از آنجا که سلسله ساسانیان در فاصله سال های ۲۳۷ تا ۴۴۷ میلادی در کشورمان حاکمیت داشته اند می توان گفت که مجموعه تاریخی «پاتاوه» دستکم ۱۶ قرن پیش به دست هنرمندان ایرانی بنا شده است.

کاربرد مجموعه تاریخی «پاتاوه»

یک باستان شناس می گوید:مجموعه تاریخی «پاتاوه» افزون بر اینکه به عنوان گذرگاهی برای تسهیل عبور و مرور انسان و دام در روزگاران گذشته کاربرد داشته به عنوان ابزار نظامی هم استفاده می شد به طوری که گاهی برای پیشگیری از حمله نظامی این پل ها تخریب می شد.

حسین سپیدنامه تاکید کرد: پل های «پاتاوه» احتمالا در دوره صفوی برای پیشگیری از حمله افغان ها بخش هایی از آن تخریب شده است.

وی تصریح کرد: پل های تاریخی دارای بند یا کانال از جمله پل تاریخی «پاتاوه» به احتمال زیاد برای هدایت آب کشاورزی هم استفاده می شده است.

گشتی در پل تاریخی «پاتاوه» یادگار شکوه تمدن ایران زمین

سپیدنامه تصریح کرد:این پل همچنین به عنوان جداکننده مناطق و سکونتگاه های ساکنان آن دوران هم کاربرد داشته است.

یک باستان شناس دیگر می گوید:در مورد سابقه این پل اختلاف نظر وجود دارد،برخی کارشناسان «پاتاوه» را بازمانده‌ای از دوره ساسانی می‌دانند و شمار دیگری از کارشناسان این اثر را قدیمی‌تر از دوره ساسانی دانسته و براین عقیده‌اند که پل مذکور یادگار دوران هخامنشیان است.

زینب رضایی تل زالی افزود:این اثر که پایه‌ای از سنگ‌های حجاری شده دارد، ‌ با آثار دوران هخامنشی واقع در مسیر جاده‌ قدیمی بین خوزستان و فارس (بهبهان به دهدشت و پاتاوه) شباهت زیادی داشته و قابل مقایسه با آنان است.

کهگیلویه و بویراحمد به سرزمین آریوبرزن شهرت دارد او از سرداران بزرگ تاریخ ایران در زمان هخامنشیان آریوبرزن بود که در زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران از سرزمین خود (کهگیلویه و بویراحمد) با شجاعت دفاع کرد و در این راه کشته شد.

وی که آخرین مدافع داریوش چهارم هخامنشی بود در یکی از تنگه های این استان کوهستانی، راه را بر سپاه اسکندر مقدونی بست و دلیرانه در برابر وی مقاومت کرد به همین دلیل استان کهگیلویه و بویراحمد را آریوبرزن می خوانند که این واژه هم نماد تاریخ کهن و هم شجاعت مردم کهگیلویه و بویراحمد است.

سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های این استان دیدن می کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha