طاوسک سرخاکستری در تالاب بین‌المللی چغاخور چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

شهرکرد- ایرنا- رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برای نخستین بار گونه طاوسک سرخاکستری در تالاب بین‌المللی چغاخور شهرستان بروجن مشاهده و ثبت شد.

فهمیه اسلامی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گونه طاووسک سر خاکستری با نام علمی Porphyrio poliocephalus در پدیده‌ای نادر برای نخستین بار در تالاب چغاخور مشاهده و توسط کمیته ملی ثبت پرندگان ایران به ثبت رسید.

وی گفت: این گونه جدید از گونه پرندگان توسط محیط‌بانان تالاب چغاخور" محمد کیانپور" و "اصغر سهیلی‌فر" ثبت شده است و با ثبت این گونه، تعداد پرنده‌های چهارمحال‌ و بختیاری به عدد ۳۰۴ گونه رسید.

اسلامی گفت: علاقه‌مندان به پرنده‌نگری می‌توانند با بهره‌گیری از تارنماهای اینترنتی، نرم‌افزارهای پرنده‌نگری و یا کتاب‌های راهنمای پرندگان، پرندگانی را که می‌بینند شناسایی کنند و با رجوع به پایگاه اینترنتی کمیته ثبت پرندگان ایران، مشاهده این گونه‌ها را ثبت کنند تا روند جمعیت سالیانه و حضور گونه‌ها در مناطق مختلف کشور مستندسازی شود.

کوچ زمستانه پرندگان به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری آغاز شد

طاوسک سرخاکستری در تالاب بین‌المللی چغاخور چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

وی با اشاره به آغاز کوچ زمستانه پرندگان به تالاب‌های استان گفت: همه ساله با آغاز کوچ زمستانه پرندگان، پرندگان زیادی از خانواده لک‌لک‌ها، حواصیل سفید و قهوه‌ای، اردک‌ها، خوتکا، اَگرت، حواصیل، فلامینگو، کشیم‌های کوچک و بزرگ، آبچلیک، چنگر، بوتیمار، خروس کولی، کاکایی و پرستوی دریایی مرغابی‌سانان، خروس کولی، پرستوی دریایی، خانواده مرغابی‌ها، چنگرها، اگرت‌ها، غاز خاکستری، درنای خاکستری، گنجشک‌سانان و کاکاهای دریایی به تالابهای استان کوچ می‌کنند.

به گفته وی، این پرندگان از اواسط پاییز مهاجرت خود را از منطقه سردسیری سیبری و آسیای میانه به سمت خلیج فارس آغاز می‌کنند و در مسیر راه در تالاب‌های استان به دلیل آب و هوای مستعد و آب و زیستگاه مناسب فرود می‌آیند.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری افزود: خردادماه سالجاری نیز اردک نوک پهن بلوطی با نام علمی Anas clypeata برای نخستین‌بار در تالاب بین‌المللی گندمان زادآوری کرد.

اسلامی اظهار داشت: از ابتدای کوچ زمستانه پرندگان به تالاب‌های استان ۲۶ فرد درنای خاکستری در این تالاب‌ها مشاهده شده است.

به گزارش ایرنا، هم‌اینک تالاب چغاخور و گندمان به عنوان پناهگاه حیات وحش مطرح است که تالاب بین‌المللی چغاخور در سال ۸۹ به ثبت جهانی رسید و در کنوانسیون رامسر ثبت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha