استفاده از ظرفیت‌های مجازی برای مردمی‌سازی هنر و عدالت فرهنگی ضروری است

تهران- ایرنا- رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که یکی از رویکردهای اصلی ما استفاده از تمام ظرفیت‌های مجازی برای مردمی‌سازی و عدالت فرهنگی است گفت: یکی از راه‌های دسترسی و مواجهه طبقات پایین جامعه با فرهنگ و آثار هنری برگزاری رویدادهای هنری در بستر فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار رسانه ایرنا، چهارمین نشست علمی ششمین همایش سواد فضای مجازی با موضوع فرهنگ در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی امروز، ۳۰ مهرماه در دانشگاه سوره برگزار شد.

سعید پورابوالقاسم در این نشست با تاکید بر این که فناوری بدون شک فرهنگ را هم دستخوش تغییر قرار داده است گفت: اگر ما خط مشی و هویت فرهنگی خود را نتوانیم به درستی در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی از طریق ابزار فناوری انتقال دهیم با چالش های فرهنگی رو به رو خواهیم شد. بنابراین هیچ راهی جز بهره گیری از قابلیتهای فناوری های نوین برای بهبود ساختارهای فرهنگی وجود ندارد.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یک از رویکردهای اصلی ما به عنوان مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی استفاده از تمام ظرفیت های مجازی برای مردمی سازی و عدالت فرهنگی است.

پورابوالقاسم با بیان این که در ابتدا بدانیم فقر فرهنگی چیست توضیح داد: فقر فرهنگی محصول خرده فرهنگ پس رانده شده و محروم است. پدیده فقر محصول ساختارهای نابرابر است که به تدریج تشدید شده و بخشی را به پایین لایه های اجتماعی رانده اند. مردم با آثار هنری و فرهنگی که اغلب در موزه ها، گالری ها و تماشاخانه هاست بیگانه شده و ناآشنا شده اند.

استفاده از ظرفیت‌های مجازی برای مردمی‌سازی هنر و عدالت فرهنگی ضروری است
پوستر چهارمین نشست علمی ششمین همایش سواد فضای مجازی با موضوع فرهنگ در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی ادامه داد: مردم باید در فرایند خلق اثر سهیم باشند و در ساخت آن مشارکت کنند. توزیع اجتماعی فرهنگ و سهم مردم آسیب پذیر در دسترسی به فرهنگ چگونه است؟ توزیع مراکز فرهنگی در کشور در استان‌ها و شهرهای بزرگ عادلانه نیست. یکی از راههای دسترسی و مواجهه طبقات پایین جامعه با فرهنگ و آثار هنری برگزاری رویدادهای هنری در بستر فضای مجازی است.

پورابوالقاسم اقدام کلان این مرکز برای گسترش ظرفیت های فرهنگ و هنر ایرانی در عصر هوش مصنوعی را تشکیل کارگروه تخصصی نخبگان و اساتید دانشگاهی برای شناسایی مسائل و مشکلات دانست و عنوان کرد: ما به عنوان مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را موظف می‌دانیم به این سئوالات پاسخ دهیم: رابطۀ فناوری های نوین با فرهنگ و تمدن ایرانی چیست؟ فناوری‌های هوش مصنوعی چگونه و به چه طریقی و در راستای کدام چشم‌انداز می‌توانند به اعتلای فرهنگ و تمدن ایرانی کمک کنند؟ مردمی سازی و عدالت فرهنگی آیا با بهره مندی از فضای مجازی و فناوری های نوین ممکن است؟

هیچ راهی جز بهره گیری از قابلیت های فناوری های نوین برای بهبود ساختارهای فرهنگی وجود ندارد

وی ادامه داد: این مرکز با راهکارهای متخصصان و نخبگان در کنار سایر دستگاه ها و دانشگاه های کشور برای توسعه و همگانی کردن هوش مصنوعی و ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز همکاری‌های لازم را خواهد داشت. از جمله برنامه هایی که این مرکز براساس ماموریت خود در حوزه هوش مصنوعی و سواد فضای مجازی در دست انجام دارد مقررات‌گذاری به منظور تسهیل و تقویت حضور کسب و کارهای فرهنگی و هنری در فضای مجازی و حمایت و هدایت از طرح های نخبگان این حوزه است.

پورابوالقاسم افزود: از جمله برنامه‌های این مرکز در این راستا می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین، راه‌اندازی جشنواره مجازی مشاهیر ایران‌زمین، راه‌اندازی موزه مجازی هنرهای معاصر ایران، طراحی و ساخت نرم افزار تخصصی برای تولید محتوای فرهنگی از سوی مردم، ، تدوین و اجرایی‌سازی ۵۰۰ محتوای چندرسانه‌ای برای گسترش شناخت مفاخر ایران در فضای مجازی و ایجاد دبیرخانه دائمی همایش سواد فضای مجازی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده در این زمینه شامل انتشار فصلنامه تخصصی با عنوان مطالعات سواد فضای مجازی و فناورین‌های نوین، برگزاری ششمین همایش سواد فضای مجازی با محوریت فرهنگ و سواد فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی، برگزاری نشست ملی فعالان فضای مجازی با محوریت کودک و خانواده، هوش مصنوعی، خلاقیت‌های نوین، برگزاری جشنواره مجازی کارتون با عنوان سواد فضای مجازی و فناوری‌های نوین، برگزاری جشنواره مجازی حکیم ابوالقاسم فردوسی در چهار بخش شاهنامه‌خوانی، نقالی، تصویرسازی و متون مکتوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha