مقام سازمان ملل: نگران تاثیر ادامه جنگ در مرزهای روسیه و اوکراین هستیم

نیویورک – ایرنا- «میروسلاو ینکا» دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت گفت: نگران تاثیر ادامه جنگ در سراسر مرز روسیه و اوکراین، به ویژه در منطقه کورسک در فدراسیون روسیه، پس از تهاجم ماه اوت اوکراین هستیم.

به گزارش ایرنا، «میروسلاو ینکا» دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور اروپا، آسیای مرکزی و آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل گفت: تلفات غیرنظامی و خسارات گسترده به زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی اوکراین روزانه گزارش می‌شود و مناطق دونتسک، خارکف، خرسون، میکولایف و سومی اوکراین بیشترین خسارت را متحمل می‌شوند.

دستیار دبیرکل سازمان ملل افزود: ما همچنین نگران تأثیر ادامه جنگ در سراسر مرز روسیه و اوکراین، به ویژه در منطقه کورسک در فدراسیون روسیه، پس از تهاجم اوکراین هستیم.

این مقام سازمان ملل اضافه کرد: به گفته دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر، از آغاز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ که با نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی آغاز شد، ۱۱ هزار و ۹۷۳ غیرنظامی از جمله ۶۲۲ کودک کشته شده اند. همچنین ۲۵ هزار و ۹۴۳ نفر از جمله یک هزار و ۶۸۶ کودک مجروح شده اند.

دستیار دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: ما مجدداً تأکید می‌کنیم که هرگونه حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی تحت قوانین بین‌المللی، در هر کجا که رخ دهد، ممنوع است. این حملات غیرقابل قبول هستند و باید فوراً به پایان برسند.

این مقام سازمان ملل روسیه را متهم به حملات سیستماتیک علیه زیرساخت های انرژی اوکراین کرد و ادامه داد: «حملات سیستماتیک روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین به یکی از مشخصه های منفی و تعیین کننده این جنگ تبدیل شده است.»

او گفت: کشتی های غیرنظامی و زیرساخت های بندری به طور یکسان تحت قوانین بشردوستانه بین المللی محافظت می شوند. ما شاهد از سرگیری حملات روسیه به این بنادر دریای سیاه اوکراین بوده ایم و این امر نگران کننده است

دستیار دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: به گفته مقامات محلی، از اول سپتامبر، این حملات به شش کشتی غیرنظامی و همچنین زیرساخت های غلات در بنادر آسیب رساند. در نتیجه این حملات، قیمت گندم بین ۱ سپتامبر و ۱۴ اکتبر بیش از ۶ درصد افزایش یافته است.

میروسلاو ینکا گفت: ما درخواست خود را برای انتقال ایمن، سریع و بدون مانع کمک های بشردوستانه به همه غیرنظامیان نیازمند، مطابق با قوانین بین المللی بشردوستانه تجدید می کنیم.

او در ادامه سخنانش به گزارش‌ها درباره خشونت علیه اسرای جنگی دو کشور اوکراین و روسیه اشاره کرد و گفت: «گزارش های گسترده و سیستماتیک از شکنجه اسیران جنگی اوکراینی همچنان یک نگرانی جدی است. ۹۷ درصد از زندانیان اوکراینی که از مارس ۲۰۲۳ توسط سازمان ملل مصاحبه شده اند، گزارش های دقیقی از شکنجه یا بدرفتاری در طول اسارت ارائه کرده اند. ۶۸ درصد خشونت جنسی را گزارش کردند. نیمی از اسیران جنگی روس که توسط سازمان ملل مصاحبه شده بودند، گزارش کردند که شکنجه یا بدرفتاری را، عمدتاً در مرحله اولیه بازداشت، تجربه کرده اند.»

دستیار دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: ما از مقامات روسیه و همچنین اوکراین می‌خواهیم که به این رویه پایان دهند و عاملان آن را بازخواست کنند. ما خواهان پاسخگویی در مورد تمامی موارد نقض حقوق بشر، مطابق با هنجارها و استانداردهای بین المللی هستیم.

این مقام ارشد سازمان ملل همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: جلوگیری از حادثه هسته ای در طول جنگ حیاتی است. حمله به نیروگاه هسته ای غیرقابل تصور و غیرقابل قبول است.ما همچنان از همه دست اندرکاران برای حداکثر خویشتن داری درخواست می کنیم.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha