مردم ایران سالانه ۱۰۰ همت به هیات‌های مذهبی کمک می‌کنند

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی کشور گفت: مردم ایران سالانه به غیر از ایام اربعین ۱۰۰ همت (۱۰۰ هزار میلیارد تومان) به هیات‌های مذهبی کمک می‌کنند و این نشان از ریشه اعتقادی قوی آنان دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام مجید باباخانی روز سه‌شنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: این جریان مالی هیات‌های مذهبی کشور ۵۰ تا ۶۰ برابر بودجه سازمان تبلیغات و ۳۰ برابر بودجه فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی تاکید کرد: بر اساس آمار ۸۰ درصد مردم ایران در طول سال یک تا چند مرتبه به هیات رفته‌اند و همچنین ۵۰ درصد مردم گفته‌اند در یکسال گذشته به هیات های مذهبی کمک مالی کرده‌اند.

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی کشور تصریح کرد: این در شرایطی است که سرمایه‌گذاری شدیدی برای فاصله انداختن بین اعتقاد و ارتباط مردم با اهل بیت در حال انجام است.

وی اظهار کرد: در برخی جاها این موضوع تبدیل به کالا شده و برخی شروع به معامله کردن می‌کنند در حالی‌که امر کالایی تاثیر مقدس نمی‌گذارد.

حجت‌الاسلام باباخانی بیان کرد: مهمترین رسالت ما در این خصوص رفع موانع صورت و معنا است تا هیات تبدیل به کالا نشود، بنابراین سعی داریم به روش‌های متعدد از این مهم پاسداری کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌ها، آشناسازی نوجوانان و جوانان با فلسفه هیات است، افزود: تشکیل کمیته صیانت با حضور تمامی دستگاه‌های مرتبط امنیتی و انتظامی برای جلوگیری از موارد آسیب‌زا و صیانت از اهل بیت، ساماندهی مجموعه آموزشی در هیات‌ها و نظارت بر آن و آموزش ارکان مختلف هیات از دیگر اقدامات است.

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی کشور با اشاره به مشارکت هیات های مذهبی در مناسبت‌های مختلف از دوران دفاع مقدس تاکنون یادآور شد: در شرایط کنونی جهاد تبیین مدنظر مقام معظم رهبری باید در دستور کار هیات‌های مذهبی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ریشه جریان هیات در کشور به فضای مناسک بر می‌گردد اظهار کرد: مناسک نقطه ثقلی است که افراد را به مباحث شرعی، اخلاقی و اعتقادی وصل می‌کند.

حجت‌الاسلام باباخانی ادامه داد: محور بحث مناسک، امر مقدس بودن آن است محتوا و خطی که او را به اهل بیت (ع) وصل می کند در این جا معنا و اصالت پیدا می‌کند لذا جدا کردن مردم از این مناسک به طور تقریبی به سادگی ممکن نیست.

مردم ایران سالانه ۱۰۰ همت به هیات‌های مذهبی کمک می‌کنند

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که هیات کانون جهاد تبیین است، گفت: از یک سال و نیم گذشته بحث مثلث تعالی هیات در استان در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس هر هیات یک روحانی، فعالیت اجتماعی جهادی، مراسم محوری در سال را باید عهده‌دار شود.

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی با بیان اینکه کار بسیار زیاد بوده و راه طولانی در پیش داریم، اظهار کرد: در زمان انتخابات ۸۹ هیات بدون مناسبت خاصی با رویکرد مشارکت حداکثری در انتخابات همایش برگزار کردند.

وی با اشاره به اجرای طرح مسطورا در استان گفت: در این زمینه نیز هیات‌های مذهبی بطور خاص ورود کردند در نتیجه استان از لحاظ مشارکت رتبه چهارم و در کنش قرآن نیز رتبه اول را کسب کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۱۰۰ هیات مذهبی در ایام پایانی صفر در مشهد مقدس عنوان کرد: در این مدت ۲۵ کاروان پیاده راهی مشهد شدند همچنین قرارگاه رسانه‌ای « سمت حرم» با همکاری صدا و سیمای استان در حرم مطهر فعال بود و روزانه چهار ساعت برنامه از هیات‌ها ضبط و تولید شد.

وی برپایی موکب‌های متعدد و اسکان خانواده بازماندگان حادثه معدن طبس را از دیگر اقدامات برشمرد و یادآور شد: تعداد ۱۷۰ نفر مبلغ زن و مرد در ایام اربعین در کاظمین مستقر شده بود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه خراسان جنوبی در بحث آیین‌های سنتی عزاداری ظرفیت‌های خوبی دارد افزود: آیین‌هایی از قبیل صبح روسیاه خضری، تعزیه خوانی بشرویه، کفن پوشان سرایان، نخل برداری فردوس، سنگ زنی درخش، بیل زنی خوسف نیاز به روایتگری دارد.

وی تاکید کرد: در ایام کنونی تلاش داریم هیات مذهبی پای کار جریان و جبهه مقاومت بیاید در این زمینه تاکنون ۱۳۰ قطعه طلا در طرح «طلای همدلی» در استان جمع آوری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha