پیش‌بینی استاد روس درباره نتایج اجلاس سران بریکس

کازان- ایرنا- مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه دوستی ملل روسیه (رودن RUDN) گفت: یکی از انتظارات کلیدی از شانزدهمین نشست سران بریکس در کازان، گذار کشورهای عضو به تسویه حساب با ارز واحد بین اعضا و تصویب سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت است.

فرهاد ابراهیم‌اُف چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌هدف اصلی طرح تسویه حساب با ارز واحد، کاهش وابستگی کشورهای عضو بریکس به دلار و یورو است.
وی اظهار داشت:‌ در شرایط فشار تحریم‌ها، ارز دیجیتال واحد می‌تواند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی بدون محدودیت خارجی کمک کند و به یک ارز ذخیره برای سایر کشورها تبدیل شود.
این متخصص روس اظهار داشت: یکی از گزینه‌های فراروی بریکس در تسویه حساب متقابل بین اعضا، ارز دیجیتال واحد است.
وی همچنین گفت: پیش‌بینی می‌شود که سیستم پرداخت بریکس تا سال ۲۰۲۵ میلادی راه‌اندازی شود و در این مرحله، کشورها به تسویه متقابل حساب با ارزهای ملی رو می‌آورند؛ اگر چه هنوز انتظار نمی‌رود که کشورهای بریکس، یک ارز مشترک را به صورت کامل معرفی کنند.
مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه رودن روسیه با اشاره به پیشنهاد قبلی روس‌ها برای ایجاد سیستم پرداخت جدید به نام پُل بریکس گفت: این سیستم پرداخت، جایگزینی برای سوئیفت خواهد بود.
وی افزود:‌ برنامه‌ریزی شده است که این سیستم پرداخت، در بیش از ۱۵۰ کشوری که به دنبال کاهش میزان تسویه حساب به دلار آمریکا هستند، در دسترس باشد.
ابراهیم‌اُف گفت: راه‌اندازی زیرساخت مشابه سوئیفت توسط گروه بریکس، به معنای گام نخست برای شکل‌گیری یک ابزار مالی بین‌المللی جایگزین است که به پایان تدریجی انحصار غرب در نظام اقتصاد جهانی کمک می‌کند.
این کارشناس باشگاه مباحثه‌ای بین‌المللی والدای روسیه در ادامه با اشاره به مواضع کشورهای بریکس گفت: این کشورها، قادر به تأثیرگذاری بر روند اصلاح نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل و بانک جهانی به منظور ایفای نقش عادلانه‌تر در مسائل به ویژه در پیوند با کشورهای در حال توسعه هستند. در آینده و با توجه به نفوذ فزاینده روسیه،‌ چین و هند بر سیاست جهانی، این اثرگذاری می‌تواند شدت گیرد.
وی همچنین اظهار داشت:‌ یکی از زمینه های مهم توسعه گروه بریکس، ممکن است همکاری در زمینه فناوری و نوآوری باشد، به ویژه آنکه چین در حال حاضر پیشرو در فناوری است و به طور فعال در حال توسعه مشارکت با سایر کشورهای عضو بریکس است. در آینده می توان انتظار افزایش پروژه های مشترک بین کشورهای عضو این اتحاد در زمینه هایی مانند هوش مصنوعی و اکتشافات فضایی را داشت.
ابراهیم‌اُف اظهار داشت:‌ سران کشورهای عضو بریکس ممکن است در نشست کازان،‌ اراده خود را برای ایفای نقش فعالانه‌تر این گروه و ابتکارات دیپلماتیک برای صلح اعلام کنند، به عنوان نمونه، هند و چین با وجود اختلافات موجود،‌نقش‌آفرینی خود را در حل بحران‌ها در آسیا و آفریقا تقویت کنند.
وی با بیان اینکه آینده گروه بریکس در گروی حل موفق تضادهای داخلی و تقویت همکاری بین اعضا است، گفت: چشم‌انداز همکاری بین کشورهای بریکس، شامل توسعه فرایندهای مالی جدید و تقویت نفوذ ژئوپلیتکی است که می‌تواند به تغییر در توازن قدرت جهانی منجر شود؛‌ موضوعی که در دو سال گذشته، بریکس در این راستا اقدامات قابل توجهی انجام داده است.
این مدرس دانشگاه گفت: انتظار می‌رود که موضوعاتی مانند تضمین توسعه پایدار، امنیت غذایی و انرژی و همچنین وضعیت خاورمیانه، فاجعه انسانی در نوار غزه در نشست سران گروه بریکس مورد توجه قرار گیرد.

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس به عنوان مهمترین رویداد این گروه در سال ۲۰۲۴ همزمان با ریاست دوره‌ای روسیه، روز سه‌شنبه اول آبان ۱۴۰۳ با برنامه‌های غیررسمی و ورود سران و مقامات ارشد کشورها به کازان همراه بود.
به گفته دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور سیاست‌خارجی، نمایندگان ۳۶ کشور و ۶ سازمان بین‌المللی در شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس در کازان شرکت می‌کنند که از این تعداد، ۲۲ کشور در سطح رهبران در این اجلاس شرکت خواهند کرد.
یوری اوشاکوف افزود:‌ نشست اصلی و رسمی سران گروه بریکس روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ با برگزاری نشستی با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی» برگزار خواهد شد.
وی اظهار داشت: اعضای هیأت‌های شرکت‌کننده در قالبی محدود در این روز درباره حل و فصل درگیری‌های منطقه ای، تعامل مالی در بریکس و سناریوهایی ممکن برای افزایش اعضا را بحث و بررسی خواهند کرد.
این مقام روس اظهار داشت: در این نشست درباره همکاری بین کشورهای بریکس در سطح بین المللی تبادل نظر خواهد شد و رهبران کشورها در مورد وضعیت همکاری‌های مالی بین کشورهای عضو گروه گفت و گو خواهند کرد.
دستیار پوتین در امور سیاست خارجی همچنین گفت:‌ در روز پنجشنبه سوم آبان نیز نشست «بریکس و جنوب جهانی، ساخت مشترک دنیای بهتر» برگزار می‌شود که در آن قرار است توجه ویژه‌ای به وضعیت خاورمیانه شود.

جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) به گروه بریکس پیوسته است، امسال برای نخستین بار در این رویداد بین‌المللی به عنوان عضو رسمی و تمام عیار بریکس شرکت می‌کند.
دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور به همین منظور و با دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه، عصر سه‌شنبه وراد کازان شد.

گروه بریکس سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد.
جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دیماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند. به گفته برخی مقامات روس، عربستان با وجود دعوت به این گروه، همچنان در حال تصمیم گیری در این زمینه است. گفته شده است که وزیر امورخارجه عربستان سعودی در این اجلاس ریاست هیأت این کشور را برعهده خواهد داشت.

کشور برزیل در سال ۲۰۲۵ میلادی، ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برعهده خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha