۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۱۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85636730
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ساز ناکوک قلب‌ها در خراسان‌شمالی

۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85636730
ساز ناکوک قلب‌ها در خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- بیماری های قلبی و عروقی بیشترین دلیل مرگ و میر در خراسان‌شمالی است و براساس اعلام اورژانس استان امدادرسانی به بیماران قلبی با یکهزار و ۶۹۴ مورد در صدر ماموریت های غیرتصادفی است.

به گزارش ایرنا، ساعت ۲ بامداد است و اورژانس بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد مثل همیشه شلوغ است ناگهان نیروهای امدادی بیماری را کشان کشان می آورند.

بیماری با کمتر از ۳۰ سال که دستش را روی قفسه سینه اش گذاشته است هر از گاهی نفس بلندی می کشد و تا توان دارد هوا را در سینه اش نگه می دارد.

چند ثانیه ای آرام می شود و سپس با درد و فریاد می گوید که نفسم بالا نمی آید.

با کمک پرستاران او را روی تخت می خوابانند و پرستاری از او می پرسد که چه شده است؟ این مرد جوان می گوید: قفسه سینه ام می سوزد، پرستار با عجله ماسک اکسیژن را برایش آماده می کند و به پزشک اطلاع می دهد.

بیماری های قلبی- عروقی در گذشته کمتر بین مردم رایج بود اما اکنون این بیماری در خراسان شمالی جولان می دهد و روزانه مراکز درمانی خراسان شمالی شاهد چندین بیمار زن و مرد با مشکلات قلبی است که روز به روز سن ابتلایان به آن نیز کاهش می یابد.

براساس آمارها بیماری های قلبی و عروقی در صدر علت مرگ و میرهای خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین ماموریت های اورژانس استان نیز مربوط به آن است.

ساز ناکوک قلب‌ها در خراسان‌شمالی

بیماری‌های قلبی در صدر ماموریت‌های اورژانس

رییس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث خراسان‌شمالی می گوید: نیروهای اورژانس استان ۱۸ هزار و ۱۲ ماموریت غیرتصادفی در نیمه نخست امسال انجام دادند که امدارسانی به بیماران قلبی در صدر آن بود.

دکتر تقی دولت آبادی می افزاید: از مجموع ماموریت های غیرتصادفی ۱۰ هزار و ۷۸۹ مورد در نقاط شهری و هفت هزار و ۲۲۳ مورد نیز در جاده ها بوده است.

وی ادامه می دهد: امدادرسانی به بیماران قلبی با یکهزار و ۶۹۴ مورد در صدر ماموریت های غیرتصادفی بود که از این تعداد ۹۸۹ مورد در نقاط شهری و ۷۰۵ مورد در جاده ها روی داده است.

دولت آبادی می گوید: سقوط از ارتفاع با یکهزار و ۲۳۷ مورد در رده بعدی بیشترین ماموریت های غیرتصادفی قرار دارد.

ساز ناکوک قلب‌ها در خراسان‌شمالی

بیماری‌های قلبی دلیل بیشترین فوتی‌ها

بیماری‌های قلبی و عروقی صدرنشین علت مرگ و میر در خراسان شمالی است و ابتلا به سرطان و تومورها، بیماری های دستگاه تنفسی، حوادث غیرطبیعی و بیماری های عفونی و انگلی در رده دیگر علت های فوت در این استان گزارش شده است.

بنابر آمار اداره کل ثبت احوال خراسان شمالی ۲ هزار و ۸۸۷ واقعه وفات در سال گذشته مربوط به مناطق شهری و ۲ هزار و ۲۶۲ واقعه مربوط به مناطق روستایی استان است.

در این مدت؛ به ازای هر هزار نفر جمعیت استان، ۵.۵ واقعه فوت در استان ثبت شد و میانگین سن متوفیان استان در سال گذشته ۶۳.۹ سال ثبت شده است که این رقم در کشور ۶۳.۶۱ سال است.

به گزارش ایرنا، بیماری‌های قلب و عروق مهمترین عامل مرگ و میر ایرانیان است، بیماری هایی که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت و ثبت احوال، سالانه دست کم جان حدود ۱۴۰ هزار نفر را می‌گیرد و هزاران نفر را بستری، ناتوان و از کار افتاده می‌کند.

بیماری‌های قلب و عروق انواع مختلفی دارند؛ بیماری‌هایی مانند تنگ شدن و انسداد عروق از جمله عروق کرونر، مشکلات ضربان نا منظم یا آریتمی قلب، نقایص مادرزادی قلب، بیماری‌های دریچه‌ای، بیماری عضله قلب، عفونت‌های قلبی و بیماری‌های ایسکمی که در آن به علت انسداد عروق اکسیژن و مواد غذایی لازم به قلب نمی‌رسد و توانایی پمپاژ خون توسط قلب کاهش می‌یابد.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha