نخستین جشنواره قصه گویی «چِکچِکایِ جَزیره» در قشم فراخوان داد

قشم - ایرنا - فراخوان نخستین جشنواره قصه گویی «چِکچِکایِ جَزیره» در سه بخش توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این جزیره به منظور ترویج قصه گویی سنتی براساس فرهنگ عامیانه در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس منتشر شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ضمن تشریح ابعاد و جزئیات این جشنواره به موضوع‌های فراخوان اشاره کرد و گفت: قصه گویی با زبان بومی و محلی برگرفته از روایت ها و افسانه های جزیره قشم، قصه‌های منظوم، قصه‌های پیشرفت و قهرمانان ایران، نقالی، پرده خوانی و شاهنامه‌خوانی از موضوع‌های این جشنواره هستند و علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال آثار خود در این موضوعات در این جشنواره ثبت‌نام کنند.

محمد غفاری ادامه داد: این جشنواره ویژه عموم در سه رده سنی نوجوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان بوده و علاقمندان برای شرکت در آن باید به همراه اثر خود، نام و نام‌خانوادگی، سن، کد ملی و نام بخش را نیز ارسال کنند.

وی توضیح داد: در بخش قصه‌گویی(ویژه) شرکت‌کنندگان می‌بایست داستانی را (متناسب با فضای بومی و محلی جزیره با گویش محلی) به انتخاب خود و با رعایت اصول قصه‌گویی به صورت کلیپ تصویری (هشت تا ۱۲ دقیقه ای) از طریق قضای مجازی ارسال کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم اضافه کرد: عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی، فراگیری آن به عنوان یک رویکرد تربیتی و ثبت قصه‌گویی سنتی بر اساس فرهنگ عامیانه در جزیره قشم نگین خلیج فارس از اهداف کلی این جشنواره قصه‌گویی است.

وی یادآور شد: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره قصه‌گویی با رعایت موارد بیان‌شده می‌توانند آثار خود را تا ۲۰ آبان ۱۴۰۳ به شماره ۰۹۳۷۸۹۰۹۱۹۱ ارسال کنند.

به گزارش ایرنا، قصه و قصه‌گویی را همزاد انسان و زمان شکل‌گیری نخستین قصه ها را روزهای آغازین زندگی انسان در روی زمین، می دانند؛ سنت حسنه ای که جایش این روزها در زندگی ما به شدت خالی است.

قصه، تنها فاتح دنیای کودکان نیست، بلکه بزرگسالان نیز در لحظه شنیدن یا خواندن قصه، درست مثل کوکان، با قصه جاری و همراه می شوند و صمیمیت و صفای کودکانه می یابند. پادشاهان ایرانی قصه گویانی داشته اند که در لحظه اندوه یا شادی و به ویژه هنگام خواب به آن ها آرامش می بخشیده اند؛ شهرزاد قصه گو در «هزار و یک شب» نمونه ای از این قصه گویان است.

قبل از آن در کتاب های آسمانی نیز با شیوه ای خاص، ‌داستان هایی برای عبرت، ‌ تذکر، هدایت و انذار مطرح شده است؛ تورات، انجیل و قرآن سرشار از داستان هایی هستند از انبیا، اقوام و تمدن هایی که آمده اند و رفته اند و زندگی آن ها چراغ راه دیگر انسان ها شده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha