آقا محمدی: فعالان اقتصادی برای حل چالش‌ها دغدغه دارند

مشهد-ایرنا- رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت همکاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی بیان کرد: جمعی که بدون اجبار و الزام قانونی دور هم جمع شوند، دغدغه بزرگی داشته و این اقدام آنان بسیار ارزشمند است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری نمایشگاه بین المللی مشهد در روز جمعه، علی آقا محمدی در نخستین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به آسیای میانه و افغانستان و نمایشگاه فرصت های سرمایه در سومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق کشور افزود: جمع کردن ارکان صادرات کشور دور یک میز و توسعه مسیرهای ترانزیتی کشور، کار بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: بدون شک باید مردم پای کار حضور پیدا کنند، تغییر روش ها با بخشنامه حل نمی‌شود. این نشست‌ها نیاز است تا سازماندهی رخ دهد و در قالب یک دبیرخانه چارچوب‌بندی شده، شفاف عمل کنند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در این نشست گفت: طرح توسعه محور شرق یکی از دلایل اساسی بوجود آمدن منطقه آزاد چابهار بود. هم افزایی و تعالی برنامه‌های تجاری مثلث لجستیکی چابهار، مشهد، تبریز و تمام مناطق آزاد و ویژه در این منطقه موضوع اصلی این نشست‌ها است.

حمیرا ریگی افزود: زیربنای تحولات سیاسی در ایران با اقتصاد است، لذا وقتی امنیت بین المللی می شود که اقتصاد بین المللی شود.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود ریاست این کارگروه به صورت دوره‌های دوساله بین استانداران استان‌های شرقی گردش کند.

محمود سیادت افزود: برای توسعه این کریدور انگیزه‌های بسیاری از سمت افغانستان وجود دارد، اما به طور قطع، معطل نمی‌مانند. در هر بازه زمانی کوتاه یک ایده و یک مسیر جدید در حال ایجاد است و ما به دلیل تحریم‌های داخلی و خارجی، از این مسیرها جا می‌مانیم.

گمرک سرخس نقطه عطف اتصال به حوزه CIS است

معاون هماهنگی استان خراسان رضوی نیز اظهار کرد: برای تأمین زیرساخت‌های حمل و نقلی، بخش خصوصی و سرمایه مردمی را پای کار بیاوریم.

حسن نوری زاده ادامه داد: با تکیه بر اعتبارات محدود دولت، انجام این امر مهم مدت‌ها طول خواهد کشید. گمرک سرخس نقطه عطف اتصال به حوزه CIS است و با توجه به اینکه کشورهایی مصرف‌گرا هستند و بازارهایشان به شدت برای صادرات کالای ایرانی مناسب است، منطقه سرخس نیازمند توجه ویژه است.

معاون هماهنگی استان خراسان جنوبی نیز گفت: نیاز به اعتبارات ملی برای پروژه کریدور شرق، نوسازی ناوگان باری و توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی ضرورت دارد.

مهدی جعفری تاکید کرد: اعتبار ویژه برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی کریدورها لازم است. برای مثال پروژه راه آهن چابهار، نیشابور، مشهد که اعتبار پروژه در حال حاضر جابجا شده و از اولویت خارج شده است.

وی ادامه داد: توسعه کریدورها نیاز است اما مشکل سوخت کامیون دارها همچنان پابرجاست و نمی‌گذارد پروژه بازدهی داشته باشد. همدلی استان های شرقی رکن اصلی به ثمر رسیدن طرح توسعه کریدور شرق است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha