۴ آبان ۱۴۰۳، ۲۳:۲۲
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85639072
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مخالفت زلنسکی با  دیدار دبیرکل سازمان ملل از کی یف

تهران-ایرنا- یک مقام بلندپایه در دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت ولودیمیر زلنسکی، سفر آنتونیو گوترش به اوکراین را به دلیل شرکت دبیرکل سازمان ملل در نشستی که در روسیه برگزار شد، رد کرده است.

به گزارش جمعه شب ایرنا از " خبرگزاری فرانسه", گوترش روز پنجشنبه در نشست بریکس که به میزبانی روسیه در شهر کازان برگزار شد، خواستار "صلح عادلانه" در اوکراین شد و در سخنرانی خود در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواستار پایان بیش از دو سال جنگ شد.

اما شرکت او در نشست ۲۰ رهبر جهانی از جمله شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و نارندرا مودی، نخست وزیر هند که بزرگترین رویداد دیپلماتیک در روسیه از زمان آغاز جنگ با اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بود، خشم کی یف را برانگیخت.

این منبع گفت: "پس از نشست کازان، (گوترش) می خواست به اوکراین بیاید، اما رئیس جمهور با سفر او مخالفت کرد. بنابراین گوترش اینجا نخواهد بود، به ویژه به دلیل نقض اعتبار قوانین بین المللی در کازان. "

بر اساس بیانیه سازمان ملل متحد، گوترش در جریان گفتگو با پوتین در کازان بار دیگر تاکید کرد که "تهاجم روسیه به اوکراین نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است. "

پیش از این مذاکرات دوجانبه، وزارت خارجه اوکراین از تصمیم گوترش برای سفر به کازان انتقاد کرده بود و اشاره کرد که او در نشست صلح به میزبانی اوکراین در ماه ژوئن در سوئیس شرکت نکرده است.

در این بیانیه آمده است: "این یک انتخاب اشتباه است که به پیشرفت صلح کمک نمی کند. این تنها به اعتبار سازمان ملل آسیب می زند. "

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha