قربانعلی مردانی روز شنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه شرح وظایف شرکت ملی پخش در سه وظیفه اصلی تمرکز دارد که اولین آن تامین فرآورده از مبادی دور از طریق نفتکشهای جاده پیما و بخشی از آن توسط مخزندارهای ریلی است، بیان کرد: در مجموع ۸۵ درصد از تأمین فرآوردهها از طریق حمل و نقل زمینی و نفتکش انجام میشود، یکی از ضروریتهای اصلی منطقه در زمینه تأمین پایدار سوخت، احداث خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی بوده که امید است با پیگیریهای انجام شده از سوی مسوولان ذیربط، محقق شود.
وی افزود: دومین وظیفه توزیع عادلانه فرآوردههای یارانهای است، این توزیع از طریق مجاری توزیع در سطح منطقه و استان اتفاق میافتد، با توجه به اینکه روزانه به طور میانگین هشت میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه زاهدان توزیع می شود کار سخت و بسیار توان فرسایی است، ولی با همت و تلاش کارکنان منطقه، عملیات سوخت رسانی به نحو مطلوب و بدون وقفه درحال انجام است.
۸۰ جایگاه عرضه سوخت در منطقه زاهدان
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه زاهدان با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان با کمبود جایگاه مواجه هستیم که این موارد احصا و اقداماتی برای آن در دستور کار قرار گرفته، گفت: منطقه زاهدان در مجموع دارای ۸۰ جایگاه عرضه سوخت بوده که از این تعداد ۷۸ جایگاه عرضه سوخت مایع "بنزین و نفت گاز" و ۲ جایگاه سیانجی است.
وی اظهار کرد: ساخت ۶۴ طرح شامل ۶۳ جایگاه عرضه و یک باب تاسیسات گازمایع در دست اقدام است که از این تعداد ۱۸ جایگاه از قبل بوده و شامل چهار جایگاه ۲ منظوره بنزین و سیانجی، چهار جایگاه تک منظوره سیانجی و ۱۰ جایگاه مایع "بنزین و نفت گاز" با پیشرفت فیزیکی بین ۳۰ تا ۹۰ درصد و بعضا در مرحله صدور مجوز بوده و امیدواریم در سالجاری سه یا چهار جایگاه و یک باب تاسیسات گازمایع از این تعداد به بهرهبرداری برسد.
منطقه زاهدان در مجموع دارای ۸۰ جایگاه عرضه سوخت بوده که از این تعداد ۷۸ جایگاه عرضه سوخت مایع "بنزین و نفت گاز" و ۲ جایگاه سیانجی است مردانی با بیان اینکه این میزان برنامه احداث جایگاه، درطول تاریخ منطقه زاهدان بیسابقه و کم سابقه بوده است، تاکید کرد: با بهرهبرداری از این ۶۳ جایگاه یا حتی نیمی از آنها ظرفیت جایگاههای منطقه زاهدان اشباع شده و تعداد جایگاه های منطقه از شاخص جایگاه های کشوری به مراتب بالاتر خواهد رفت.
وی ادامه داد: سومین وظیفه ما نظارت بر توزیع عادلانه فرآورده است، اگرچه ادارات متعددی در این زمینه دخیل هستند؛ اما پیشگیری از قاچاق عزم ملی و استانی میطلبد و بخشهای مختلف باید پای کار باشند که با همراهی و همکاری سایر ادارات ذیربط در حد توان کارها و اقدامات خوبی انجام شده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه زاهدان با بیان اینکه ارقام در تامین و توزیع مهم بوده و مردم باید بدانند که روزانه بیش از هشت میلیون لیتر فرآورده از مبادی تامین،حمل و توزیع میشود، گفت: اگر یک حساب سرانگشتی انجام دهیم در سال حدود چهار میلیارد لیتر سوخت توزیع می شود، بنابراین، این حجم از فرآورده نیاز به نظارتهای جدی دارد.
دلایل کاهش مصرف سوخت در سیستان و بلوچستان
وی خاطر نشان کرد: اگر مقایسهای در بازه زمانی ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ داشته باشیم با هفت درصد افزایش برداشت بنزین، ۱۵ درصد نفت گاز، ۴۳ درصد نفت سفید و ۳۱ درصد منفی نفت کوره مواجه بودهایم، علاوه بر آن در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹۸ میلیون لیترنفت سفید توزیع شد؛ اما در سال گذشته ۴۲۸ میلیون لیتر، که این اضافه برداشت بدلیل ۱۰۰ لیتر سهمیه نفت سفید اعلامی از سوی معاون اول رییس جمهور شهید در سفر به استان و نیز باطل نشدن و تمدید اعتبار سهمیه های قبلی بود.
مردانی افزود: در سال ۱۴۰۳ اما با کاهش مواجه بوده ایم که دلایلی دارد، بنزین در بازه زمانی ۶ ماهه با هشت درصد، نفت گاز ۱۱ درصد و نفت کوره ۲۴ درصد کاهش مواجه بود که یکی از موارد اصلی در موضوع کاهش مصرف بنزین سهمیه کاهش ۵۰ لیتر است که در سیستان و بلوچستان به علت وجود کدینگ بیشتر قابل لمس بود.
وی تاکید کرد: نصب دوربین پلاک خوان در ناحیه مرکزی برای کدینگ کارتهای غیر بومی، وجود سامانه مدیریت کارتهای اضطراری جایگاهها که نرم افزار آن توسط نخبگان بومی استان تولید شده و سایر برنامه های کنترلی و نرم افزاری، باعث شده تا شاهد پایداری سوخت و ساماندهی کارتهای اضطراری باشیم.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه زاهدان گفت: عزم و پای کار بودن سایر دستگاهها، بازدید از جایگاهها، کنترل مرزها با اجرای طرح باک پُر، برگزاری جلسات متعدد با کارگروه پیشگیری، دادستانی و تعزیرات از دلایل برون سازمانی کاهش مصرف بنزین است.
نظر شما