ترویج تجربیات موفق مدیریت شهری پایتخت در اشتغال زنان زندانی

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیته بودجه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از خدمات مدیریت شهری پایتخت به ویژه اداره کل امور زنان و خانواده در ایجاد اشتغال برای زنان زندانی تقدیر کرد.

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران؛ میثم مظفر روز شنبه در نشست مشترک اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با سازمان زندان‌ها «از سایه تا امید» با محوریت جامعه پذیری و ارتقای توانمندی زنان زندانی در شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: همزمان با امضای تفاهم‌نامه با سازمان زندان‌ها، موضوع اشتغالزایی، توانمندی و مباحث درآمدی برای زنان زندانی رأی باز و محکوم مالی از سوی همکاران موثر و کارآمد مدیریت شهری بالاخص در حوزه زنان به خوبی اجرایی شده است.

وی ادامه داد: معتقدم که بسیاری از سیاستگذاری‌هایی که در مجامع و نهادهای قانونگذار طراحی و تعبیه می‌شود در مجموعه اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران شاهد اجرای آنها هستیم، به ویژه در موضوع زندانیان زن، از سلامت جسمانی، مباحث مشاوره و سلامت روانی، آموزش و مهارت آفرینی و اشتغالزایی و در نهایت درآمدزایی پایدار، چرخه‌ای است که از سوی این اداره کل به‌طور کامل در تفاهم‌نامه‌های مشترک با قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها به آنها پرداخته شده است.

فاطمه قاسم‌پور رییس کمیته زنان و خانواده مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این نشست با بیان اینکه ارتباط بین نهادی خوبی صورت گرفته که آثار مثبت آن مشهود است، گفت: امیدواریم که مدیریت شهری در دوره‌های آینده این روند را ادامه دهد و در واقع استمرار داشته باشد.

ترویج تجربیات موفق مدیریت شهری پایتخت در اشتغال زنان زندانی

ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۰۰ مددجوی زندان زنان

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران درباره ایجاد اشتغال و درآمدزایی زنان زندانی از سوی مدیریت شهری پایتخت، گفت: اقدام ارزشمند مجموعه قوه قضاییه، اداره کل زندان‌های استان تهران و مدیریت شهری باعث بازتوانی، جامعه‌پذیری و بازگرداندن انسان‌ها از یک فضای یاس‌آلود به فضایی امیدبخش شده بطور حتم خدمت بزرگی است.

مریم اردبیلی ادامه داد: حدود ۲ سال است که اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران به موضوع زنان زندانی ورود کرده و ابعاد مختلف اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، جامعه‌پذیری، خانواده‌پذیری و در یک کلام افق روشنی را پیش روی زنان زندانی قرار داده است.

به گفته وی، مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که با یک استراتژی مشابه حل و فصل نمی‌شود اما استعدادها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی هم در بین این گروه از زنان پایتخت وجود دارد که می‌تواند منشا اثر خیر و برکت برای آنها باشد.

وی گفت: در نمایشگاه اخیر «زنان و تولید ملی» یکی از جلوه‌های زیبای حضور زنانی بود که با روابط عمیق همدلانه بین آنها و همکاران در محیط‌های کوثر، شرایط کسب وکار موفق را رقم زده بودند. نتایج به دست آمده، فراتر از افق ترسیمی برای اهداف‌ در نظر گرفته حاصل شد هرچند که هنوز این تجربه موفق در مسیر رشد و بالندگی است به یک مدل خوب همکاری بین شهرداری و سازمان زندان که قابل اشاعه به سایر کلانشهرها دست یافته‌ایم.

اردبیلی اضافه کرد: توسعه اشتغال در گروه زنان زندانی رأی باز و خانواده زندانیان مرد، در دستور کار برای یکسال آینده است. تاکنون ۳۰۰ نفر مددجو به اداره کل امور زنان و خانواده ارجاع داده شده‌اند که ۲۰۳ نفر از آنها در مراکز کوثر مشغول بکار هستند. همچنین برخی از مددجویان آزاد شده تقاضای ادامه کار در مراکز کوثر را دارند که شرایط همکاری برای آنها فراهم شده است.

وی با تاکید بر این اصل که باید همه ظرفیت‌های شهر به خدمت این شهر آورده شود تا مادر و زن زندانی در زندان باقی نباشد، یادآور شد: شهر ما باید این افق را بگشاید تا انسان‌هایی که به هرعلت دچار آسیب شده‌اند شرایط بازگشت آنها به ریل زندگی فراهم باشد.

ترویج تجربیات موفق مدیریت شهری پایتخت در اشتغال زنان زندانی

لزوم تکمیل پروسه و رفع ایرادات

معصومه شقاقی سرپرست دایره نظارت بر زندان زنان استان تهران در این نشست با اشاره به ماده ۸۳ و ماده ۱۸۴ آیین‌نامه سازمان زندان‌ها اظهار کرد: مطابق این مواد قانونی می‌توان درباره ایجاد اشتغال برای گروهی از زنان زندانی شرایط را مهیا کرد با استناد به این موارد قانونی می‌توان اشتغال خارج از زندان با هدف توانمندی، درآمدزایی، کمک به معیشت و هم مراقبت از فرزندان را برای گروهی از زنان زندانی اجرایی کرد.

معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها هم با تاکید بر این موضوع که اقدام انجام شده از سوی مدیران شهری برای باز اجتماعی ‌کردن و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای زنان زندانی می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر کلانشهرها باشد، افزود: این اقدام بخشی از آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده است.

حجت‌الاسلام فیرزوجایی اضافه کرد: البته این پروسه باید تکمیل و ایرادات آن برطرف شود تا بتوان به نحو احسن از ظرفیت به وجود آمده از سوی شهرداری تهران و اداره کل امور زنان و خانواده استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha