نقش‌ «کوثر» در بازگشت عزتمندانه زنان زندانی به جامعه

تهران بزرگ - ایرنا - مهارت آموزی و اشتعال‌زایی در مراکز توانمندسازی «کوثر» زیر نظر معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نقش مهمی در باز اجتماعی‌سازی و جامعه‌پذیری برای بازگشت عزتمندانه زنان زندانی به جامعه دارد.

به گزارش ایرنا، ساماندهی زنان زندانی با هدف یادگیری مهارت برای اشتغال و کسب درآمد پایدار از ابزارهای جامعه‌پذیری و باز اجتماعی‌سازی آنها ست از این رو اشتغالزایی می‌تواند با پیشگیری ورود دوباره این زنان به چرخه جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش امنیت روانی و اجتماعی جامعه را به همراه داشته باشد.

در راستای نیل به این هدف، مراکز کارآفرینی کوثر وابسته به معاونت اجتماعی و فرهنگی و تحت نظارت معاونت زنان و شهرداری تهران از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد. عمده ماموریت این نهاد آموزش مهارت‌های کاربردی برای اشتغال و کارآفرینی برای توانمندسازی زنان زندانی است.

این مراکز علاوه بر آموزش مهارت‌های کاربردی برای فراهم آوردن زمینه اشتغال زنان، به ایجاد بازارچه‌های خوداشتغالی هم اقدام کرده است تا زنان بتوانند تولیدات‌ خود را به صورت مستقل بدون نیاز به واسطه عرضه کنند.

نقش‌ «کوثر» در بازگشت عزتمندانه زنان زندانی به جامعه

آمارهای مربوط به این موضوع حاکی است که از سال ۱۴۰۲ تاکنون ۸۰ زن زندانی در این مراکز مشغول به فعالیت هستند و حتی برخی از این افراد اکنون هم زندانی محسوب می‌شوند اما به تشخیص مقام قضایی مشمول ارفاق قانونی و آزاد هستند که به این افراد زندانیان رأی باز گفته می‌شود و اغلب آنها با توجه به شرایط خانواده و با هدف حمایت از خانواده به صورت آزاد، کار می‌کنند.

مدیرکل زنان و خانواده شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره افزایش مراکز کوثر گفت: این مراکز در ابتدای دوره ششم شورای شهر ۵۵ مرکز بود که امروز به ۱۰۰ مرکز رسیده است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا ۱۱۵ مرکز افزایش پیدا می‌کند.

مریم اردبیلی افزود: زنان زندانی رأی باز هم با توجه به گذراندن دوره محکومیت، در مراکز کوثر مشغول به فعالیت می‌شوند تا فعالیت‌ها به این سمت حرکت کند تا هیچ زنی در زندان نماند و اگر هم به لحاظ رأی صادره امکان آزادی آنها وجود نداشته باشد، در زندان نمانند و در مراکز فعالیت کرده تا دوره محکومیت این افراد به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: مساله اشتغال و کسب مهارت زنان زندانی در محیط امن و سالم یکی از ماموریت‌ها و دغدغه‌های مهم شهرداری تهران به ویژه اداره کل زنان و خانواده محسوب می‌شود که در خصوص این موضوع مهم هم اقداماتی صورت گرفته است.

مدیرکل زنان و خانواده شهرداری تهران ادامه داد: برنامه جامع برای همه زنان در زندان طراحی شده است تا تعدادی از آنان در پویش‌ آزادسازی زنان زندانی، ‌آزاد شوند.

اردبیلی، آزادی زنان زندانی را اولویت معاونت زنان شهرداری دانست و گفت: سال گذشته با برگزاری یک پویش در منطقه پنج ۳۵ زن که به واسطه جرائم غیرعمد در زندان بودند توسط خیران آزاد شدند.

ایجاد فرصت اشتغال برای بانوان زندانی در مراکز کوثر

مدیرکل زنان و خانواده شهرداری تهران در ادامه اولویت را ساماندهی زنان زندانی دانست و تاکید کرد: بسیاری از این زنان زندانی ممکن است با جرائم عمد و یا غیرمالی باشد که پس از بررسی‌های لازم، در صورتی که امکان بازگشت به زندگی عادی و تامین امرار معاش زندگی را داشته باشند حین زندانی بودن، ‌زمینه فعالیت در مراکز کوثر فراهم خواهد شد.

اردبیلی همچنین درباره همکاری با اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی تهران برای بررسی شرایط زنان زندانی و همکاری آنها در مراکز کوثر افزود: به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت زنان و خانواده شهرداری تهران و اداره کل زندان‌های تهران منعقد شده که براساس این تفاهم‌نامه همه زنانی که واجد شرایط رای باز هستند زمینه اشتغال آنان در مراکز کوثر ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: معتقدیم که حضور زنان زندانی در این مراکز باعث می‌شود که روزانه درباره فعالیت این زنان به اداره کل زندان‌های تهران گزارش ارسال شود تا نحوه فعالیت این افراد در مراکز کوثر مورد ارزیابی قرار گیرد، با توجه به اینکه زنان هر روز در این مرکز فعالیت می‌کنند و شب‌ها هم به خانه بر می‌گردند، در همین راستا برای این افراد حقوق ماهانه منظور می‌شود.

مشاور شهردار تهران یادآور شد: با توجه به اینکه به زنان زندانی تضمین داده شده که پس از خروج از زندان به لحاظ مشاوره، مددکاری و حمایت‌های عاطفی، مالی و موارد دیگر مورد مراقبت قرار می‌گیرند این اطمینان برای زندانیان ایجاد شده است.

نقش‌ «کوثر» در بازگشت عزتمندانه زنان زندانی به جامعه

اردبیلی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر یک زن که ۲۰ سال از مدت محکومیتش باقی‌مانده و مشمول آزادی هم نمی‌شود می‌تواند در مراکز کوثر شهرداری تهران مشغول به فعالیت شود و علاوه بر دریافت حقوق، کنار خانواده زندگی کند.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران درباره همکاری اداره کل زندان‌های تهران با شهرداری اضافه کرد: این پروژه از ۲ سال پیش شروع شد و تفاهم‌نامه آن سال گذشته منعقد شد و به این شکل شاهد بودیم در مقطع، یک چهارم از زندان زنان خالی شد.

به گفته اردبیلی، بزرگترین اتفاق در مراکز کوثر شهرداری تهران این بود که زنان با رای باز و بدون پابند الکترونیکی در مراکز کوثر فعالیت می‌کنند و بسیاری از افراد فعال در مراکز کوثر حتی اطلاعی ندارند این افراد زندانی هستند.

پابند الکترونیکی مانع فعالیت زنان زندانی نمی‌شود

اردبیلی همچنین درباره زنان زندانی که پابند الکترونیکی دارند، گفت: با توجه به محدودیت پابندهای الکترونیکی که فرد در محدوده خانه خود زندانی است، تلاش می‌شود برای زنانی که پابند الکترونیکی دارند مشاغل خانگی ایجاد شود تا بتوانند در راستای کسب درامد برای زندگی خود تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه پابند الکترونیکی مانعی برای فعالیت زنان زندانی نخواهد داشت، اظهار کرد: البته مسوولان زندان‌ها اعلام کرده‌اند که زنان زندانی با پابند الکترونیکی ضمن فعالیت در محدوده کارگاهی، ‌ می‌توانند در خانه هم فعالیتی داشته باشند البته این اقدامات در مراکز کارگاهی تحت نظر زندان‌ها خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha