مراکز کوثر پایتخت؛ فرصتی برای توانمندسازی زنان و کودکان

تهران بزرگ - ایرنا - مرکز کارآفرینی برادران حسنی منطقه ۱۷ شهرداری تهران به عنوان یکی از مراکز کوثر پایتخت حدود ۲ سال پیش مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ظرفیت ارائه خدمات و فعالیت ۱۰۰ نفر در این مجموعه فراهم است تا بانوان سرپرست خانوار و کودکان بتوانند از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراکز کارآفرینی کوثر، ویژه کسب‌وکارهایی است که شهرداری تهران با رویکرد توسعه کارآفرینی اجتماعی، توانمندسازی اقتصادی و ایجاد معیشت پایدار برای زنان سرپرست خانوار و کم‌برخوردار راه‌اندازی کرده تا در اختیار کارآفرینان اجتماعی قرار گیرد.

از آنجا که مهارت‌آموزی و ایجاد فرصت اشتغال، استقلال و خودکفایی زنان سرپرست‌خانوار از اهداف مهم این مراکز محسوب می‌شود بنابراین بانوان و کودکان آنان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

مراکز کوثر پایتخت؛ فرصتی برای توانمندسازی زنان و کودکان

مرکز کارآفرینی کوثر (برادران شهید حسنی) نیز به عنوان یکی از مراکزی است که در بیستمین شنبه امید و افتخار شهرداری تهران افتتاح شد، از این مرکز که تا پیش از این به عنوان انبار استفاده می‌شد اکنون به مرکز کارآفرینی تبدیل شده و حدود ۲٠ زن سرپرست خانوار در حال آموزش مهارت‌های مختلف آموزشی بودند اما اکنون به گفته مسوول این مرکز بیش از ۶٠ زن سرپرست خانوار در این مجموعه فعالیت می‌کنند.
مساحت فضای عمومی کار در این مجموعه آموزشی و مهارتی حدود ۹۵۰ مترمربع است که همه بانوان این مرکز فعالیت خود را در راستای تولید پوشاک ایرانی با مرغوب‌ترین پارچه‌ها ادامه می‌دهند.

دغدغه من فعالیت زنان در مراکز کوثر است

به گفته پناهی، زنان زندانی رای باز، زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست پس از آموزش‌های لازم، اکنون در این مجموعه فعالیت دارند و مطابق قوانین و مقررات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حقوق و بیمه دریافت می‌کنند.

مهدی پناهی ۱۶ سالی است که در کار تولید داخلی فعالیت دارد و ۶ سال است که با شهرداری تهران نیز همکاری می‌کند وی اکنون نزدیک به ۲ سال مدیر مرکز کارآفرینی کوثر منطقه ۱۷ است، تنها دغدغه وی زنان سرپرست خانوار شاغل در مرکز است و امید دارد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و همچون اداره کل زنان و خانواده شهرداری تهران حمایت‌های ویژه از این مرکز داشته باشند.

به گفته وی، اکنون حمایت‌های فراوانی از سوی اداره کل زنان و خانواده شهرداری تهران به این مرکز شده است، حالا این حمایت‌ها نیز می‌تواند از سوی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری انجام شود.

مراکز کوثر پایتخت؛ فرصتی برای توانمندسازی زنان و کودکان

پرداخت حقوق براساس قانون کار

مدیر مرکز کارآفرینی کوثر منطقه ۱۷ به خبرنگار ایرنا گفت: در این مدت شروع به کار مرکز، نزدیک به ۷۰ زن سرپرست خانوار فعالیت دارند که از این تعداد چهار نفر از زنان زندانی با رای باز هستند.

پناهی در ادامه تصریح کرد: یک کارگاه فعال در شهرری پایتخت با ۲۱ زن سرپرست خانوار و یک گارگاه در دولت‌آباد نیز با ۱۱ نفر اکنون مشغول فعالیت هستند.

وی همچنین تاکید کرد: در این مرکز و ۲ کارگاه دیگر همه زنان شاغل، بیمه و حقوق مطابق وزارت تعاون، کار رفاه اجتماعی و حتی در مواردی بالاتر از آن نیز دریافت می‌کنند.

مراکز کوثر پایتخت؛ فرصتی برای توانمندسازی زنان و کودکان

شرایط استفاده از مراکز کوثر

مدیرکل زنان و خانواده شهرداری تهران نیز با اشاره به نحوه جذب زنان به این مراکز گفت: متقاضیان اینگونه مشاغل عمدتا یا خود مراجعه می‌کنند و یا به شهرداری معرفی شده‌اند و همگی در سامانه زنان سرپرست در اداره کل بانوان ثبت شده‌اند. در میان زنان خودمعرف یا معرفی شده به این مراکز کسانی که نیازمند فضای کارآفرینی و اشتغال‌زایی هستند به مراکز کوثر معرفی می‌شوند.

مریم اردبیلی در ادامه تصریح کرد: عده‌ای از بانوان معرفی شده با پتانسیل کارآفرینی، مدل‌های دیگری در قالب مشاغل خانگی برای آنان در نظر گرفته‌ می‌شود. برخی از این بانوان خود نیز توانایی ایجاد کار و کارگاه برای خود ندارند و یا صفر تا صد کار تولیدی را نمی‌تواند انجام دهد این افراد بیشتر به مراکز کوثر ارجاع می‌شود.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران با بیان اینکه در ابتدای کار، فرآیند آموزش برای بانوان را در این مراکز خواهیم داشت تا در ادامه بتوانند فعالیت کنند، افزود: این افراد پس از مدتی در آن حیطه حرفه‌ای‌تر می‌شوند و می‌توانند شغل بهتری برای خود ایجاد کنند. بسیاری از بانوانی که در مراکز کوثر فعالیت می‌کنند اکنون خودشان کارآفرین بوده و برای تعدادی کار ایجاد کرده‌اند.

اردبیلی با اشاره به اینکه آموزش معطوف به کار در مراکز کوثر وجود دارد، گفت: برخی از این افراد اگر علاقه داشته باشند آموزش سطح بالاتر می‌بینند و حقوق و دستمزد بالاتری هم دریافت می‌کنند.

اما مطالبه این زنان، افزایش حقوق است زیرا معتقدند با این حجم کار و حقوق مطابق وزارت کار، این مبلغ کفاف مخارج زندگی آنان را نمی‌دهد و حتی برخی از این زنان در بازدیدی که معاون زنان و خانواده ریاست جمهور به همراه مدیرکل زنان و خانواده شهرداری تهران از این مرکز داشتند، خواستار افزایش حقوق بیشتر از مصوبه وزارت کار بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha