وفاق و همدلی مورد تاکید رئیس جمهور از مدرسه آغاز می‌شود

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وفاق و همدلی مورد تاکید رئیس جمهور از مدرسه آغاز می‌شود، گفت: استفاده از الگوهای آموزشی تعامل حداکثری بین دانش‌آموزان ایجاد کرده و سبب ایجاد فضای کارِ گروهی و مشارکتی می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در گفت و گویی، با اشاره به ضرورت حفظ و پاسداشت سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی اظهار داشت: جامعه باید ضمن پایبندی به سنت‌ها و ریشه‌های فرهنگی خود، همواره رو به آینده داشته باشد و حفظ ارزش‌های گذشته و حرکت به سوی آینده، بهترین رویکرد برای جامعه است.

وی با اشاره به نقش مهم آموزگار در رشد تربیتی و شخصیتی دانش‌آموزان افزود: معلم ابتدایی بعد از پدر و مادر بیشترین نقش را در امیدآفرینی و ایجاد حس زندگی در دانش‌آموزان دارد و این وجه تمایز آموزگار با دیگر معلمان است، زیرا علاوه بر مسیر تحصیلی، الفبای زندگی را به دانش‌آموز می‌آموزد و دانش‌آموز با کمک معلم به خودباوری خواهد رسید و کارِ گروهی و مشارکت را فرامی‌گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت استفاده از روش‌های نوین تدریس یادآور شد: شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که همه معلمان از روش‌های نوین تدریس استفاده کنند و این یکی از اهداف اصلی نظام آموزشی کشور است. با این حال برخی از معلمان از شیوه‌های ابتکاری استفاده می‌کنند که بسیار قابل احترام و قابل اعتنا است.

حکیم زاده ادامه داد: به عنوان نمونه، در بازدیدی که از یک مدرسه در شهر آمل داشتم، معلم با قرار دادن نیمکت‌های کلاس روبروی هم، دانش‌آموزان را به گروه‌های چهار نفره تقسیم کرده بود تا فرایند یادگیری را به صورت مشارکتی انجام دهند. این قبیل اقدامات بسیار ارزنده است.

وی با بیان اینکه وفاق و همدلی مورد تاکید رئیس جمهور از مدرسه آغاز می‌شود، تصریح کرد: استفاده از الگوهای آموزشی که تعامل حداکثری بین دانش‌آموزان ایجاد می‌کند و سبب ایجاد فضای کارِ گروهی و مشارکتی می‌شود، امری بسیار مهم است؛ چراکه می‌تواند با از بین بردن ذهنیت رقابتی، فضایی مشارکتی، تعاملی و رفاقتی بین دانش‌آموزان ایجاد کند.

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به خاطره‌ای از سال اول معلمی خود یادآور شد: کار معلمی را با پایه چهارم ابتدایی در کلاسی با تراکم بالا در یکی از مدارس حاشیه شهر قم شروع کردم. در آن دوران دانش‌آموزی داشتم که زودتر از دیگران تکالیف خود را انجام می‌داد؛ در حالی‌که در همان کلاس دانش‌آموزی حضور داشت که به دلایل شرایط خانوادگی، امکان انجام تکالیف با سرعت و کیفیت بالا را نداشت.

حکیم زاده ادامه داد: روزی دانش‌آموز اول از من درخواست کرد به عنوان معلم به دانش‌آموز دوم کمک کند و در واقع معلم‌یار باشد. این قبیل رفتارها نشان می‌دهد اگر دانش‌آموزان و کودکان بر اساس طبیعت پاک و معصومانه خود در مسیر تربیت و رشد قرار بگیرند، تا چه اندازه میل به تحقق توفیق جمعی دارند. از طرف دیگر، این اتفاق به من یادآوری کرد که معلم دانای کل کلاس نیست و می‌توان از دانش‌آموزان نیز آموخت.

وی با بیان اینکه محیط آموزشی فقط یک فضای فیزیکی نیست، اظهار داشت: گرچه فضای فیزیکیِ آموزش باید شاداب و متناسب با اقتضائات دوران کودکی طراحی شود، اما بسیار اهمیت دارد که در وهله اول، محیط یادگیری مثبت ایجاد شود. محیطی که در آن کودک خود را جزئی از محیط می‌داند. محیطی که در آن هیچ کودکی به هیچ بهانه‌ای نادیده گرفته نمی‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در محیط یادگیری مثبت، اصل بر تقویت نقاط قوت کودکان است، بیان داشت: محیط یادگیری مثبت، ضمن شناسایی نقاط قوت، روی تقویت آنها تمرکز می‌کند. علاوه بر آن، نقاط ضعف نیز با احترام به کرامت کودکان با توجه به همه تفاوت‌ها، در یک بستر تعاملی و مشارکتی رفع می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha