ورود هوش مصنوعی به صنعت نیروگاهی کشور

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: این پژوهشگاه هم اکنون در حال بهره‌برداری از هوش مصنوعی در حوزه تعمیر و نگهداری و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های کشور است.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «مجید عمیدپور» افزود: بر این‌ اساس مرکز کنترل و پایش نیروگاه‌های کشور با همکاری شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در پژوهشگاه نیرو راه‌اندازی شده است و با استفاده از هوش مصنوعی در حال‌ توسعه فعالیت‌ها هستیم تا هزینه‌های هنگفت تعمیر و نگهداری را در سطح نیروگاه‌های کشور کاهش دهیم.

وی ادامه‌داد: وزارت نیرو دارایی‌های عظیمی از سد و نیروگاه، شبکه‌های انتقال و توزیع برق و شبکه‌های انتقال آب دارد که لازم است با رویکردهای مدرن مدیریت دارایی‌های فیزیکی و با استفاده از هوش مصنوعی، این دارایی‌های عظیم به شکل مناسب مدیریت و بهره‌برداری شود.

رئیس پژوهشگاه نیرو خاطرنشان‌کرد: بر این‌ اساس پژوهشگاه نیرو بنا به تاکید وزیر نیرو در حوزه مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت آب و برق، استفاده از هوش مصنوعی را در دستور کار دارد.

عمیدپور بر لزوم استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل و واکاوی داده‌ها اشاره کرد و گفت: صنعت برق به دلیل دارابودن نیروگاه‌های متعدد و شبکه انتقال و توزیع گسترده، حجم عظیمی از داده دارد که باید تحلیل و پردازش شود. یکی از کاربردهای هوش مصنوعی نیز تحلیل و داده‌کاوی مقادیر عظیم‌داده است.

وی اضافه‌کرد: بر این‌ اساس، پژوهشگاه نیرو پروژه‌های استفاده از هوش مصنوعی را نیز در شبکه انتقال و توزیع و هم در تولید نیروگاهی در دست اقدام دارد.

وی بر بهره‌برداری از هوش مصنوعی در نیروگاه‌ها تاکید کرد و گفت: صنعت برق در حوزه شبکه انتقال و توزیع نیز بسیار نیازمند تحلیل داده است تا با تحلیل و واکاوی دیتاهای عظیم شبکه انتقال و توزیع، شبکه تحلیل و نقاط ضعف و قدرت آن شناسایی شود. پژوهشگاه نیرو در این زمینه‌ها نیز ورود کرده و در حال حاضر پروژه‌هایی با استفاده از هوش مصنوعی در حوزه شبکه انتقال و توزیع و انتقال در دست اقدام دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha