به گزارش خبرنگار ایرنا زهرا ابراهیمی روز سه شنبه در نشست با رئیس کمیسیون فرش و صنایع دستی و رئیس مرکز نوآوری و شتاب دهی اتاق بازرگانی ایران افزود: با توجه به اینکه هنر فرش و صنایع دستی با فرهنگ و اقتصاد سیستان و بلوچستان عجین شده و به نوعی معرف فرهنگ استان به عنوان میراثی پویا و ارزشمند است جایگاه متفاوت دارد و توجه به این حوزه مهم نه تنها به حفاظت از فرهنگ، هنر و تمدن کمک می کند بلکه به عنوان فعالیتی اقتصادی به رفع معضل بیکاری، رونق روز افزون اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری منتج خواهد شد.
وی ادامه داد: در این راستا نشستی در مرکز نوآوری و شتاب دهی اتاق بازرگانی ایران انجام و در خصوص راهکارهای تولید مبتنی بر بازار صادرات، دوره های آموزشی، بازار فروش، بسته بندی محصولات، شناخت تجار و سایر هماهنگی های لازم بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تعامل با اتاق بازرگانی میتواند توسعه صادرات صنایع دستی استان را فراهم کند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز صادرات محصولات توسط فعالان این عرصه در مقیاس نسبتاً محدود درحال انجام است و حضور در نمایشگاههای متفاوت بین المللی نیز انجام میشود ولیکن حضور نسل جوان طراح و شرکت های پشتیبان نیازمند افزایش سهم ما از بازرهای جهانی است.
وی تصریح کرد: با تلاشهای صورت گرفته در سالهای اخیر، تولید مبتنی بر سلائق روز مشتریان حسب آموزش های انجام شده و ارائه محصولات صنایعدستی استان در قیاس با گذشته تغییر محسوسی داشته ولی کماکان نیاز به شناخت بازار و معرفی و توسعه این هنر فاخر در عرصه بین المللی داریم تا بابهره گیری از همه ظرفیتها جهشی مبتنی بر مزیت رقابتی در حوزه صنایعدستی محقق شود.
نقش ویژه بانوان در ایجاد ارزشهای پایدار در بازار هنرهایسنتی و صنایعدستی
ابراهیمی خاطر نشان کرد: عبور از اقتصاد خطی و بازیابی اقتصاد چرخشی نیز در تولید این محصولات مدنظر خواهد بود.
وی افزود: همچنین نمایش هنرهای دستی برآمده از تاریخ اساطیری سیستان و بلوچستان به دست صنتعگران هنرمند و صنایع خلاق در عرصههای مختلف بین المللی ضمن معرفی ابعاد مختلف این گنجینههای طلایی باعنوان سفیر فرهنگی نیز ایفای نقش خواهد کرد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ضرورت توجه به اقتصاد بازار، صادرات و فروش محصولات رو دوزیهای سنتی، استفاده از شیوه های مدرن بازاریابی و قیمت گذاری متناسب با ارزشهای هویتی و فرهنگی آثار و همچنین لزوم بهره وری و توسعه پایدار در فرایند تولید، فروش و مصرف این محصولات رویکردی مهم در رونق بازار صنایع دستی استان است.
وی درباره نقش بانوان در ایجاد ارزشهای پایدار در بازار هنرهایسنتی و صنایعدستی گفت: در بخش اقتصادی، بانوان به عنوان عاملان اقتصادی قادر هستند در مقیاسهای متفاوت اعم از خرد و خانگی، شرکتهای پشتیبان، صنایع خلاق و شرکتهای تعاونی فعالیت اقتصادی خود را انجام دهند.
نظر شما