به گزارش خبرنگار ایرنا، چند سالی است که شهرهای استان اردبیل میزبان جشنوارههای مختلفی با هدف معرفی محصولات کشاورزی است.
طی هفتههای اخیر جشنوارههای سیب و انگور در مشگینشهر، جشنواره به در کوثر، جشنواره انار و گردو در خلخال برگزار شده از جمله آیینهایی بوده است که طی هفتههای اخیر با استقبال بسیار خوب مردم استان و حتی مردم سایر استانهای همجوار مواجه شده است.
روستای نمهیل در ساحل رود قزل اوزن در جنوبیترین نقطه استان اردبیل هفته گذشته به بهانه برگزاری جشنواره انار میزبان حضور گسترده شهروندانی بود که با هدف سپری کردن یک روز شاد و مفرح راهی این روستا شده بودند به طوری که روز جمعه هفته گذشته راه ارتباطی این روستا با ترافیک زیادی مواجه شد و البته خیلی از شهروندان با توجه به حجم بالای ترافیک نتوانستند در این جشنواره شرکت کنند.
پیش از آن جشنواره گردو در ثمرین اردبیل و جشنواره میوه بِه در شهرستان کوثر هم تقریبا با استقبال خوب مردم استان مواجه شد.
علاوه بر این قرار است جشنواره "سون بهار" در شهرستان گرمی طی روزهای آینده برگزار شود.
گردشگرانی که در این جشنوارهها حضور مییابند، یک روز شاد و مفرح را در این روستاها سپری می کنند که این امر از بابت گردشگری حائز اهمیت است اما گذشته از مقوله گردشگری، اتفاق مثبتی که با برگزاری این جشنوارهها میافتد، رونقبخشی به اقتصاد روستایی با معرفی محصولات تولیدی کشاورزان و باغداران و فروش کمهزینه این محصولات است.
یکی از مهمترین دغدغههای کشاورزان و باغداران فروش محصولاتی بوده است که عملا دسترنج یک سال زحمت آنها به شمار میرود.
در خیلی از روستاها این محصولات عملا یا روی دست باغدار میماند و یا دلالان و واسطهها با قیمت بسیار ناچیز خریداری میکنند و زحمت و تلاش کشاورز ارزش افزوده قابل اعتنایی برای او به همراه ندارد.
برگزاری جشنوارههای محلی باعث معرفی این محصولات در سطح منطقهای و ملی شده و شرایط را برای عرضه کمهزینهتر محصولات تسهیل میکند، به طوری که بخش زیادی از محصول تولیدی کشاورزان و باغداران در جریان برگزاری جشنواره به فروش میرسد.
از این جهت نخستین اتفاق مثبتی که برگزاری این جشنوارهها برای اقتصاد روستایی به همراه دارد، حرکت از کشاورزی و باغداری معیشتی به سمت باغداری مکانیزه و اقتصادی است.
سالها قبل باغداران در باغات خود انواع میوه را تولید میکردند و اساسا رویکرد اقتصادی بر فعالیتهای آنها حاکم نبود اما طی سالهای اخیر، باغداران با درک صحیح از شرایط و بر اساس کشش و تقاضای بازار، اقدام به کاشت محصولات خاص و باکیفیت کرده و از این محل، درآمد بیشتری کسب می کنند.
بدیهی است افزایش درآمد باغداران ضمن اینکه آنها را به استفاده از ابزارها و روشهای جدید و کسب درآمد بیشتر سوق داده، دست آنها را برای سرمایهگذاری در توسعه فعالیت و حتی راهاندازی صنایع مرتبط به کشاورزی بازتر میکند و چه بسا فرصت و زمینه بهتری برای سرمایهگذاران در این بخش را فراهم میسازد.
نکته قابل تامل اینکه این روند و برگزاری این جشنوارهها مستلزم داشتن نگاه راهبردی و فرایندی به مقوله کشاورزی و گردشگری بوده و لازم است که متولیان امر هم در سازمان جهاد کشاورزی و هم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی به فکر استفاده بهینه از فرصت ایجاد شده باشند.
برگزاری جشنوارهها زمینهساز شکلگیری گفتمانی درباره چالشها و مسائل مرتبط به باغداران و کشاورزان در بخشهای تولید و عرضه محصولات فراهم میسازد.
در عین حال نباید فراموش کرد که برگزاری این جشنوارهها نیازمند پیوست رسانهای و تبلیغاتی و استفاده بهینه از ظرفیتهای رسانهها در سطح محلی و ملی است.متولیان امر باید توجه داشته باشند که موفقیت و نتیجه بخشی این جشنواره ها در گرو استفاده مناسب از ظرفیتهای رسانه ای است و لازم است در برگزاری جشنواره های آینده رویکردی علمیتر به این مسئله داشته باشند.
نظر شما