جشنواره گردو در شهر کلور خلخال برگزار شد

اردبیل- ایرنا- سومین جشنواره گردو روز جمعه با حضور پرشمار گردشگران استان اردبیل و گیلان و نیز با شرکت مردم محلی و تولیدکنندگان این محصول در شهر کلور بخش شاهرود شهرستان خلخال برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این جشنواره که همراه با اجرای نمایش و موسیقی محلی بود، انواع ارقام گردو به همراه محصولات جانبی و نیز صنایع دستی و غذایی مرتبط با گردو عرضه شد و شرکت‌کنندگان در هوایی مطبوع و پاییزی، ساعات خوشی را در آخرین روزهای مهرماه سپری کردند.

نماینده خلخال و کوثر: معرفی جاذبه‌های گردشگری برای توسعه جنوب استان اردبیل ضروری است

نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در این جشنواره، برگزاری این گونه رویدادها را گامی مهم در معرفی جاذبه‌های منطقه و توسعه جنوب استان اردبیل دانست و گفت: تا کنون مواهب خدادادی شهرستان خلخال و کوثر به شکل مطلوب معرفی نشده است.

وحید کنعانی افزود: شهرستان‌های خلخال و کوثر در زمینه کشاورزی، فعالیت اقتصادی و نیز گردشگری قابلیت بسیار بالایی دارند که باید با تامین زیرساخت‌ها و معرفی به سرمایه‌گذاران، از این ظرفیت‌ها به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

وی با تاکید بر لزوم نتیجه‌گیری و ثمربخش کردن برگزاری هر گونه جشنواره و رویداد فرهنگی در حوزه گردشگری و کشاورزی استان خلخال و کوثر بیان کرد: باید برای برندسازی محصولاتی مانند گردوی خلخال و میوه بِه گیوی برنامه‌ریزی دقیق انجام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نشان‌دار کردن و تجاری سازی محصولات این منطقه را موجب رونق اقتصاد و اشتغال محلی و جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: اقداماتی برای برندسازی محصول گردو و نیز تاسیس پژوهشکده گردو در منطقه آغاز شده است.

وی معرفی محصول گردوی مرغوب شهرستان خلخال به مردم سایر نقاط کشور، اصلاح و نوسازی باغات برای جلوگیری از خساراتی مانند سرمازدگی و نیز انجام تحقیقات علمی در خصوص تولید محصول گردوی باکیفیت را از جمله راهکارهای توسعه گردشگری مبتنی بر تولیدات کشاورزی و ظرفیت منطقه ذکر کرد.

کنعانی همچنین برگزاری این جشنواره را مقدمه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و اقتصاد جنوب استان اردبیل دانست و تاکید کرد: این گونه اقدامات در کنار اقداماتی مانند توسعه راه‌های منطقه و اتصال به کریدور ارتباطی گیلان و تسهیلات تردد گردشگران بین دو استان اردبیل و گیلان می تواند موجب توسعه شهرستان خلخال و کوثر شود.

معرفی جاذبه‌های گردشگری برای توسعه جنوب استان اردبیل ضروری است

زیرساخت‌های خلخال و کوثر برای توسعه گردشگری در حال تکمیل است

معاون امور عمرانی استانداری اردبیل نیز در این جشنواره خواستار ظرفیت شناسی برای استفاده از قابلیت‌های مناطق مختلف استان اردبیل شد و گفت: برگزاری این جشنواره نشان می‌دهد که بخش شاهرود و شهر کلور شهرستان خلخال ظرفیت زیادی برای رونق اقتصادی و جذب گردشگر دارد.

میرکمال‌الدین میرجعفریان افزود: برای معرفی ظرفیت‌های این منطقه باید زیرساخت‌های ارتباطی جنوب استان اردبیل تامین و تکمیل شود و بر همین اساس، مسیرهای دسترسی جنوب استان به مرکز کشور و استان گیلان در قالب چنین پروژه راه‌سازی در حال اجراست.

وی برگزاری این جشنواره را اولین گام در معرفی و استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی برای توسعه همه‌جانبه استان اردبیل دانست و اضافه کرد: باید با برگزاری چنین جشنواره‌هایی، شهرستان خلخال را در سطح ملی معرفی کنیم.

خلخال با سه هزار و ۵۰۰ تن تولید محصول، قطب استحصال گردوی کشور است

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خلخال هم در این جشنواره با بیان این که ۶۰ درصد گردوی استان اردبیل در خلخال تولید می شود، گفت: میانگین برداشت گردو از باغ‌های این شهرستان ۲.۵ تن در هکتار است و با پایان فصل برداشت، امسال بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن گردو از باغ‌های بارور منطقه برداشت شد.

حسن نورمحمدی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری بخش شاهرود شهرستان خلخال به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید محصول گردو در کشور ذکر کرد و افزود: در این جشنواره ظرفیت‌‎ها و توانمندی‌های شهرستان خلخال به عنوان دروازه گردشگری استان اردبیل و یکی از مراکز مهم تولید محصولات باغی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: شهرستان خلخال با جغرافیای منحصر به فرد، تنوع فرهنگی، جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری و با تنوع ظرفیت‌های گردشگری و وجود باغات و تفرجگاه‌های منحصر بفرد قابلیت جذب گردشگران زیادی را دارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی خلخال همچنین با اشاره به وجود ده‌ها درخت کهنسال گردو در بخش شاهرود و روستاهای این شهرستان و گره خوردن زندگی و معیشت بخش زیادی از مردم منطقه با این محصول، از برنامه‌ریزی برای نوسازی باغات گردوی منطقه خبر داد.

وی مجموع باغات گردوی شهرستان خلخال را ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و با اشاره به بارور بودن یک هزار و ۵۰۰ هکتار از این باغات اضافه کرد: شهرستان خلخال با تولید بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن گردو در سال از قطب‌های بزرگ تولید گردوی استان اردبیل و همچنین کشور به شمار می‌رود.

نورمحمدی اظهار کرد: در سال‌های گذشته به علت سرمازدگی بخش مهمی از محصول گردو در این شهرستان از بین می‌رفت اما امسال پیش‌بینی می‌شود تولید گردو به میانگین سالانه سه هزار و ۵۰۰ تن برسد.

وی همچنین گفت: سرشاخه کاری درختان گردوی کهنسال و جایگزینی نهال‌های گردوی مقاوم در مقابل سرما و خشکسالی از جمله طرح‌های در حال اجرای مدیریت جهاد کشاورزی برای پایدارسازی میزان تولید گردو در این شهرستان است و سالانه حدود ۵۰ هکتار از درختان قدیمی گردو سرشاخه کاری می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه سرشاخه کاری از مطمئن‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از خسارت‌های سرمای دیررس بهاره با استفاده از ارقام تجاری چندلر و فرنور به عنوان ارقام دیرگل و دیربرگ ده است، اضافه کرد: تاکنون بیش از ۳۰ هزار پیوندک در سطح ۱۵۰ هکتار از باغ‌های گردوی خلخال سرشاخه‌کاری شده است.

وی افزود: در چند سال اخیر بیش از ۱۰۰ هکتار باغ گردو پیوندی از رقم تجاری چندلر در مناطق مستعد پرورش باغ‌های گردوی خلخال احداث شده و سال گذشته نیز مدیریت جهاد کشاورزی با تهیه و تامین بیش از هشت هزار اصله نهال گردوی چندلر و فرنور اقدام به توزیع آن در بین باغداران گردو و گسترش وسعت باغ‌های گردوی پیشرفته کرد.

به گزارش ایرنا، در این جشنواره که همراه با نمایشگاه عرضه دستاوردها و معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان خلخال بود، لوح ثبت رویداد ملی جشنواره گردوی شهر کلور بخش شاهرود شهرستان خلخال رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha