معرفی جاذبه‌های گردشگری برای توسعه جنوب استان اردبیل ضروری است

اردبیل- ایرنا- نماینده مردم شهرستان خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون مواهب خدادادی جنوب این استان به شکل مطلوب معرفی نشده است که نقش برگزاری جشنواره های مختلف در تحقق این مهم موثر است.

به گزارش ایرنا، وحید کنعانی روز جمعه در سومین جشنواره گردو با حضور پرشمار گردشگران استان های اردبیل و گیلان ، مردم محلی و تولید کنندگان این محصول در شهر "کلور" بخش شاهرود شهرستان خلخال افزود: شهرستان خلخال و کوثر در زمینه کشاورزی، فعالیت اقتصادی و نیز گردشگری قابلیت بسیار بالایی دارد که باید با تامین زیرساخت‌ها و معرفی به سرمایه‌گذاران، از این ظرفیت‌ها به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

وی با تاکید بر لزوم نتیجه گیری و ثمربخش کردن برگزاری هرگونه جشنواره و رویداد فرهنگی در حوزه گردشگری و کشاورزی استان خلخال و کوثر بیان کرد: باید برای برندسازی محصولاتی مانند گردوی خلخال و میوه بِه گیوی برنامه ریزی دقیق انجام شود.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باتوجه به اینکه نشان‌دار کردن و تجاری سازی محصولات این منطقه موجب رونق اقتصاد و اشتغال محلی و جذب گردشگر می شود اقداماتی برای برندسازی محصول گردو و نیز تاسیس پژوهشکده گردو در منطقه آغاز شده است.

وی معرفی محصول گردوی مرغوب شهرستان خلخال به مردم سایر نقاط کشور، اصلاح و نوسازی باغات برای جلوگیری از خساراتی مانند سرمازدگی و نیز انجام تحقیقات علمی در خصوص تولید محصول گردوی باکیفیت را از جمله راهکارهای توسعه گردشگری مبتنی بر تولیدات کشاورزی و ظرفیت منطقه ذکر کرد.

کنعانی تاکید کرد: برگزاری جشنواره در کنار اقداماتی مانند توسعه راه‌های منطقه و اتصال به کریدور ارتباطی گیلان و تسهیلات تردد گردشگران بین دو استان اردبیل و گیلان می تواند موجب توسعه شهرستان خلخال و کوثر شود.

معرفی جاذبه‌های گردشگری برای توسعه جنوب استان اردبیل ضروری است

زیرساخت‌های خلخال و کوثر برای توسعه گردشگری در حال تکمیل است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل نیز در این جشنواره خواستار ظرفیت شناسی برای استفاده از قابلیت‌های مناطق مختلف استان اردبیل شد و گفت: برگزاری این جشنواره نشان می دهد که بخش شاهرود و شهر کلور شهرستان خلخال ظرفیت زیادی برای رونق اقتصادی و جذب گردشگر دارد.

میرکمال الدین میرجعفریان افزود: برای معرفی ظرفیت‌های این منطقه باید زیرساخت‌های ارتباطی جنوب استان اردبیل تامین و تکمیل شود و بر همین اساس، مسیرهای دسترسی جنوب استان به مرکز کشور و استان گیلان در قالب چنین پروژه راهسازی در حال اجراست.

وی برگزاری این جشنواره را اولین گام در معرفی و استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی برای توسعه همه جانبه استان اردبیل دانست و اضافه کرد: باید با برگزاری چنین جشنواره‌هایی، شهرستان خلخال را در سطح ملی معرفی کنیم.

خلخال ، قطب استحصال گردوی کشور است

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خلخال با بیان اینکه ۶۰ درصد گردوی استان اردبیل در خلخال تولید می شود، گفت: میانگین برداشت گردو از باغ های این شهرستان ۲.۵ تن در هکتار است و با پایان فصل برداشت، امسال بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن گردو از باغ‌های بارور این شهرستان برداشت شد.

حسن نورمحمدی افزود: در این جشنواره ظرفیت‌‎ها و توانمندی‌های شهرستان خلخال به عنوان دروازه گردشگری استان اردبیل و یکی از مراکز مهم تولید محصولات باغی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: شهرستان خلخال با جغرافیای منحصر به فرد، تنوع فرهنگی، جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری و با تنوع ظرفیت‌های گردشگری و وجود باغات و تفرجگاه های منحصر به فرد قابلیت جذب گردشگران زیادی را دارد.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خلخال با اشاره به وجود دهها درخت کهنسال گردو در بخش شاهرود و روستاهای این شهرستان و گره خوردن زندگی و معیشت بخش زیادی از مردم منطقه با این محصول، از برنامه ریزی برای نوسازی باغات گردوی منطقه خبر داد.

وی یادآور شد: مجموع باغات گردوی شهرستان خلخال ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است که این این مقدار یکهزار و ۵۰۰ هکتار بارور است.

نورمحمدی اضافه کرد:سرشاخه کاری درختان گردوی کهنسال و جایگزینی نهال‌های گردوی مقاوم در مقابل سرما و خشکسالی از جمله طرح‌های در حال اجرای مدیریت جهاد کشاورزی برای پایدارسازی میزان تولید گردو در این شهرستان است.

وی گفت: سالانه ۵۰ هکتار از درختان قدیمی گردو در این شهرستان سرشاخه کاری می‌شود.

رییس اداره جهاد کشاورزی خلخال اضافه کرد: تاکنون بیش از ۳۰ هزار پیوندک در سطح ۱۵۰ هکتار از باغ‌های گردوی خلخال سرشاخه‌کاری شده است.

در این جشنواره که همراه با نمایشگاه عرضه دستاوردها و معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان خلخال بود، لوح ثبت رویداد ملی جشنواره گردوی شهر کلور بخش شاهرود شهرستان خلخال رونمایی شد.

در این جشنواره که همراه با اجرای نمایش و موسیقی محلی بود، انواع ارقام گردو به همراه محصولات جانبی ، صنایع دستی و غذایی مرتبط با گردو عرضه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha