به گزارش ایرنا، یک دهه اخیر را می توان اوج بهره گیری کودکان از فناورهای دیجیتال دانست چرا که روز به روز بهره گیری قشر کم سن و سال از تلفن های همراه برای ورود و سرگرم شدن در دنیای مجازی بیشتر شده است.
خانواده ها از سر ناچاری یا برای رسیدن به امورات روزمره تلفن همراه را در اختیار کودکان قرار داده و آنها را با بازیهای دیجیتال و نرم افزارهای سرگرمکننده تنها می گذارند البته سازندگان بازی های دیجیتال هم برای جذب مخاطب از طراحیهای جذاب و رنگی بهره گرفته و با استفاده از رنگهای زنده کودکان را پای تکنولوژی می نشانند.
کمتر خانواده ای است که مشکل مشغولیت بیش از حد فرزندانشان با تلفن همراه آنها را کلافه و نگران نکرده باشد و والدین در بیشتر مواقع به ناتوانی در رویاروی با فرزندان به منظور مجاب کردن آنها برای کنار گذاشتن تلفن همراه و حضور در جمع های دوستانه، مشغول شدن به سایر فعالیت ها و کمک به والدین اذعان دارند.
مجتبی خلیلی از معلمان اصفهانی که علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان در کلاس ششم ابتدایی، بیش از ۱۵ سال از عمر خود را در عرصه تئاتر سپری کرده با علم به این مشکل نمایش «سه تار سیبیل» را به بیستمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان همدان آورد تا از این طریق بتواند فاصله بین کودکان با فضای مجازی ایجاد کند.
"سه تار سیبیل" اثری برای انتقال حس مسوولیت پذیری به مخاطب
مجتبی خلیلی کارگردان تئاتر خیابانی «سه تار سیبیل» با نویسندگی مهدی ایروانی در این نمایش برای کاراکتر «ننه حسنی» این ماموریت را در نظر گرفتند که برای بیرون آمدن «حسن کچل» از فضای مجازی و خانه، به کمک دوستانش از او بخواهند تا به دنبال سه تار سیبیل بگردد تا کچلی او خوب شود البته با این کار می خواهد اتفاقات خوب دیگری را از جمله آشنایی با چندین شغل و حرفه برای او رقم بزنند.
کارگردان تئاتر حاضر در بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوان همدان هدفش از تولید این تئاتر خیابانی را انتقال حس مسوولیت پذیری با استفاده از بازیگر نقش «حسن کچل» به مخاطبان دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از خانواده از از مشغولیت بیش از حد فرزندان در فضای مجازی و گوشه گیر شدن آنها رنج می برند.
مجتبی خلیلی افزود: هدف ما برای مخاطبان علاوه بر آموزش مسئولیت پذیری، نامناسب جلوه دادن تنهایی و گوشه گیری و در مقابل مناسب و خوب نمایش دادن حضور در جمع دوستان و خانواده و گفت و شنود با آنان است چرا که بیشتر مواقع گوشه گیری فرزندان با مشغولیت در فضای مجازی بنیان خانواده ها را سست می کند.
وی مشغولیت در حرفه معلمی را در انتخاب نمایش با موضوع اجتماعی موثر دانست و بیان کرد: به علت ارتباط با دانش آموزران در فضای مدرسه، برای من آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین حین تدریس نیز از هنر تئاتر برای یادگیری بهتر دانش آموزان استفاده می کنم.
این دانش آموخته رشته کارگردانی و نمایش افزود: همواره علاقه مند این بودم که وارد فضایی بشوم که کودکان مخاطب اصلی من باشند بنابراین در هنر تئاتر هم سعی برای انتخابات موضوعاتی با محوریت کودکان داشته ام همچنین فضای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را برای دست یابی به هدف ام ممناسب دیدم .
جای خالی تئاتر دانش آموزی بسیار محسوس است
خلیلی گفت: استقبال بیشمار کودکان از نمایش های راه یافته به بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان خود گویای کیفیت و سطح بالای این جشنواره به میزبانی استان همدان است.
کارگردان تئاتر حاضر در بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوان همدان گفت: جای خالی تئاتر دانش اموزی در این جشنواره بسیار محسوس است و باید جشنواره ویژه و تخصصی برای این قشر در نظر گرفت و به یک یا ۲ اثر بسنده نکرد.
خلیلی ادامه داد: مدارس بترین پایگاه برای فرهنگسازی و آموزش دانش آموزان با بهره گیری از هنر تئاتر است بنابراین انتظار می رود آموزش و پرورش برای برگزاری جشنواره های تخصصی تئاتر ویژه دانش آموزان برای دستیابی به هدفش، ورود کند.
وی افزود: تئاتر کودک بهترین ابزار و شاکله برای پیشگیری از گرفتار شدن دانش آموزان در آسیب های و معضلات اجتماعی است بنابراین باید از هم اینک برای تئاتر ویژه دانش آموزان برنامه ریزی و مدیریت شود.
هنر نمایش باید مخاطبان عام را هم جذب کند
کارگردان تئاتر «سه تار سیبیل» اضافه کرد: تئاترهای خیابانی با ۲ نوع مخاطب روبرو هستند نخست افراد رهگذر که به علت درگیری با مسائل و کارهای روزمره بی توجه از کنار اجرای تئاتر عبور می کنند و مخاطبان خاص که برنامه ریزی شده برای دیدن نمایش تئاتر وقت می گذارند.
خلیلی تاکید کرد: محتوای تئاتر باید به قدری جذاب باشد که علاوه بر مخاطب خاص رهگذران را به دیدن تئاتر ترغیب حتی برای زمانی کوتاه رهگذران را برای دیدن موضوع نمایش تشویق کند.
وی بیان کرد: بنابراین در تئاتر خیابانی «سه تار سیبیل» سعی شد از کاراکترها و اسامی استفاده شود که برای مخاطب جذاب باشد و مخاطبان را با هنرمندان همراه و کودکان را با موضوع نمایش درگیر کند.
به گزارش ایرنا، بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر بین المللی کودکان و نوجوانان از روز جمعه به میزبانی همدان آغاز شده و امروز با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان می دهد، در این رخداد فرهنگی و هنری علاوه بر گروه های نمایشی از نقاط مختلف کشور، هنرمندان تئاتر ۶ کشور خارجی نیز حضور داشتند.
نظر شما