اصغر جوهری روز شنبه در نمایشگاه گروهی نقاشی در مجتمع فرهنگی هنری فدک اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نقاشان سوژههای خود را اغلب از محیط اطراف خود انتخاب میکنند و البته به مطالبات مردم و افکار عمومی نیز نگاهی دارند تا از موضوعاتی که جامعه به آنها نیاز دارد، غفلت نکنند.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که در این نمایشگاه به طور برجسته به آن توجه شده، بازشناساندن مشاغل سنتی فراموش شده یا در آستانه فراموشی در اردبیل است که در سایر استانها هم مصداق دارد.
این هنرمند نقاش ادامه داد: آهنگری، مسگری و مشاغلی از این قبیل که از دیرباز در یکی از راستههای بازار قدیمی شهر اردبیل رواج داشت، اکنون بسیار کم رنگ و کم تعداد شده است.
وی ادامه داد: من با گرفتن حدود ۳۰ قطعه عکس از لحظات کار یک آهنگر سالخورده و استاد، تابلویی از ماهیت حرفه و فضای کار او را کشیدهام و مورد توجه مردم نیز قرار گرفته است.
جوهری تصریح کرد: در این نمایشگاه گروهی که امروز آخرین فرصت بازدید از آن است، ۳۸ تابلو با موضوعات طبیعت، چهره و اشیای بیجان اما دارای مفهوم، با سبک رئال یا واقع گرایی و با ابزارها و شیوههای رنگ روغن، سیاه قلم و خودکار در معرض دید عموم قرار گرفته است.
وی گفت: این آثار حاصل ماهها کار هنری ۲۳ نقاش هنرجو یا باتجربه است که اغلب از شاگردان من هستند و هشت نفر از آنها از شهرستان آستارا، یک نفر از شهرستان اردبیل و بقیه از تهران هستند.
این مربی نقاشی افزود: متولد ۴۰ هستم و از سال ۵۶ به نقاشی روی آوردهام و امرار معاش من متکی به هنر نقاشی نیست اما برخی مواقع از فروش بعضی از آثارم، از این حرفه و هنر نیز منتفع میشوم.
جوهری تصریح کرد: به طور کلی نباید از هنر، چشمداشت اقتصادی داشته باشیم و به هنرجویان و افراد تازه کار نیز توصیه میکنم به تناسب عشق و تعلق خاطری که به این هنر و سایر رشته های هنری دارند، به دنبال آن بروند.
وی جذابیتهای تاریخی، طبیعی، مذهبی و اقتصادی شهرستانهای استان اردبیل را بهترین سوژه برای خلق تابلوهای نقاشی دانست و ابراز امیدواری کرد در نمایشگاههای بعدی، کارهای هنری بیشتری با موضوع این استان برای عموم به نمایش بگذارد.
استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده و نمایشگاههای متعدد هنرهای تجسمی به تناسب رویدادها و مناسبتهای ملی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل در مرکز و شهرستانهای این استان برگزار میشود.
نظر شما