به گزارش ایرنا ، آزادراه قائمشهر - ساری به عنوان اَبرطرح راهسازی مازندران بعد از عبور از کش و قوس کمبود اعتبار و مسکوت ماندن پس از یک دهه، از پارسال گام اجرایی به خود گرفته است اما تعدادی از اهالی روستای وسطی کلا به قیمت گذاری های کارشناسی انجام شده برای خرید زمین هایشان انتقاد دارند و آن را با عنوان"ناعدالتی در برابر کشاورزان در طرح آزادراه قائمشهر به ساری(بندرامیرآباد به محور فیروزکوه)" می خوانند.
جمعی از اهالی این روستا در تجمعی نسبت به قیمت گذاری زمین های خود اعتراض و عنوان کردند که قیمت گذاری زمین ها در سال های دهه ۸۰ انجام شد و به قیمتآنزمان صورت گرفت و اکنون قیمت زمین ها فراتر از رقم های اعلام شده است.
آنان اظهار داشتند: مسوولان وزارت راه و شهرسازی از سال ۱۳۸۷ تاکنون با مالکان زمین های مسیر ساخت آزاد راه مذاکراتی داشتند در حالیکه صاحبان این زمین ها آمادگی خود را برای فروش و واگذاری زمین خود را اعلام کردند اما از آن زمان تاکنون به دلایلی از جمله کمبود بودجه توافق انجام نشد.
به گفته روستاییان، وزارت راه و شهرسازی سال ۱۳۹۷ بدون اطلاع کشاورزان مبادرت به درخواست کارشناس دادگستری کرد و بدون اطلاع احدی از کشاورزها، قیمت گذاری توسط سه کارشناس زمین به قیمت ۳۸۰ هزار ریال نرخ گذاری و در حساب اسناد قائمشهر برای حدود ۳۰نفر از کشاورزان پول واریز شد.
آنان همچنین مدعی شدند که کشاورزان مذکور پارسال در خصوص قیمت گذاری متوجه شدند و این واریزی ها بدون هیچگونه ابلاغیه ای به آنها انجام پذیرفته است.
بنا به گفته اهالی روستا وسطی کلا زمین ۱۵۰ خانوار در مسیر مسیر اجرای این آزادراه قرار دارد که مایحتاج زندگی خود را از این زمینهای شالیزاری تامین می کنند.
تعدادی دیگر از اهالی این روستا عنوان کردند که در حالی قیمت این زمین ها ناچیز نرخ گذاری شده که هم اکنون قیمت آن هر متر حدود ۱۰ میلیون ریال است .
آنان ضمن درخواست از مسوولان برای رفع این مشکل روستاییان از آنان خواستند تا به قیمت روز زمین ها را از آنان خریداری کنند و یا اینکه به میزان ارزش زمین ، زمین دیگری به آنها واگذار شود.
براساس داده های آماری ارائه شده از سوی شرکت توسعه ساخت راههای کشور به عنوان متولی اجرای آزادراه ، کلنگ ساخت این طرح به طول ۴۶ کیلومتر در سالهای ابتدایی دهه ۹۰ به زمین زده شد اما برخی موانع اداری و کمبود مالی باعث شد تا گرد توقف بر چهره این طرح بنشیند و ساخت آن مشمول گذر زمان شود این روند تا سال ۱۳۹۵ ادامه یافت و در آن سال با مصوبه هیات وزیران دستورات لازم برای اجرای طرح اتخاذ و ابلاغ شد و جان دوباره به این طرح بخشید و از سال ۱۴۰۲ وارد فاز اجرایی شد .
تصویب نامه هیات وزیران در باره ساخت آزاد راه قائمشهر - ساری را معاون اول رئیس جمهوری در دولت دوازدهم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرده بود.
بر اساس این تصویب نامه وزارت راه ۳۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث آزادراه قائم شهر- ساری و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل ردیف اعتباری شماره (۴۰۷۰۲۸۱۸) قوانین بودجه سنواتی و فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط تأمین و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند. طرف مشارکت نیز تأمین هفتاد درصد ۷۰ درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می کند.
مشخصات جغرافیایی آزادراه قائمشهر - ساری بدین گونه است که این آزادراه از عبور متانکلا منطقه ای در ورودی شهر قائمشهر از مسیر خیابان آیت الله صالحی مازندرانی تا مهد دشت قطع شده و بعد از پلیس راه ساری به سمت نکا به محور سراسری کشور وصل می شود. قرار دارد.
بنا به اظهار نظر مجریان آزاده راه ، این مسیر در اصل به عنوان کنار گذر جنوبی شهرستان های قائمشهر، ساری و میاندورود است که در آنزمان مدت اجرای طرح چهار ساله پیش بینی شد و برای این منظور اعتبار ۱۷ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شد، وزارت راه و شهرسازی مشارکت شرکت راهسازی متولیان سرمایه گذاری و تامین مالی این طرح می باشند.
اعتبار مورد نیاز برای ساخت و تحویل طرح حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام شد که از این میزان حدود هفت هزار و ۶۵۰ میلیارد مربوط به عملیات ساخت و بیش از چهارهزار میلیارد تومان مربوط به تملک اراضی مسیر آزادراه است.
احداث این پروژه که بخشی از آزادراه سراسری غرب به شرق حاشیه خزر محسوب می شود و طبق طرح اولیه آزادراه قائمشهر- ساری در ۲ باند رفت و برگشت هر کدام با سه خط تردد (قابل تعریض به چهار خط) احداث خواهد شد. در طراحی های مهندسین شرکت آزادراه قائمشهر – ساری تونلی به طول یک هزار و ۸۰۰ متر جهت پرهیز از آسیب های زیست محیطی طراحی شده و عرض جاده نیز ۷۵ متر برنامه ریزی شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی مازندران روز شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۲ ماه قبل جلسه ای با حضور ریسی کل دادگستری و دادستان استان و دادستان شهرستان قائمشهر و نماینده مالکان زمین های وسطی کلا به عنوان مسیر اجرای این آزاد راه برگزار شد.
علی دیوسالار افزود: در آن جلسه باوجود اعلام حل و فصل موضوع و قیمت گذاری صورت گرفته اما اهالی منطقه بر مواضع خود پافشاری کردند.
وی ادامه داد: در زمان حاضر قیمت گذاری زمین به صورت کارشناسی صورت گرفته و هنوز مهلت ۶ ماهه آن باقی است و اگر از این مهلت عبور می کردیم اعتراض روستاییان به حق بود این در حالی است که مهلت قیمت گذاری باقی است.
مدیر کل راه و شهرسازی مازندران اظهار کرد: قیمت گذاری اراضی مورد نظر از سوی وزارت راه و شهرسازی با حضور نماینده مالکان زمین و کارشناسان انجام شد و حتی در آن زمان اهالی قیمت گذاری را قبول کردند و صورتجلسه شده است.
وی ادامه داد: اما با این وجود مالکان بخش باقی مانده اراضی برای تملک روی موضع خود اصرار دارند.
به گفته دیوسالار، رییس کل دادگستری مازندران جلسه ای در این روستا برگزار کرد و اقدامات بعدی آن را در راستای اجرای قانون آزادسازی اراضی واقع در طرح های عمرانی لحاظ کرده است .
با وجود پیگیری های متعدد خبرنگار ایرنا برای پاسخگویی شرکت زیرساخت راه مستقر در مازندران اما مسوولان مربوطه پاسخگو نبودند.
نظر شما