به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا زمانی،یکشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد فارس، اظهار کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی یا با شاغل نیستند یا در مشاغل غیر مرتبط مشغولند و یا در مسیر کارکرد خود موفقیت چندانی ندارند؛ چرا که ویزگیهایی که در زمان تحصیل کسب میکنند، منطبق با نیازهای مورد مطالبه بازار کار نیست،دانشگاه مهارت میتواند بخشی از این عدم انطباق را جبران کند.
زمانی ادامه داد: دانشگاه ملی مهارت در ۱۲۰ شهر کشور شعبه دارد که جنس آن آموزش مهارت است و باید از قابلیت این دانشگاه استفاده شود.
هفت درصد نیروی کار کشور ماهر است
رئیس دانشگاه ملی مهارت گفت: بر اساس بررسیهای انجام شده، در زمان حاضر، تنها هفت درصد نیروی کار کشور ماهر است و سیاستگذاران باید اهمیت آموزشهای مهارت را سرلوحه برنامه ریزیها قرار دهند.
وی با بیان اینکه سالها موسسات آموزشی و دانشگاهها برای تولید مدرک ایجاد شد، ادامه داد: از ابتدای برنامه ششم با شیب ملایم و در برنامه هفتم با شیب تندتر، مسیر اشتغال و رفع بیکاری از طریق آموزش مهارت دنبال شده است.
رئیس دانشگاه ملی مهارت گفت: در پایان برنامه هفتم توسعه، باید نیمی از دانشآموزان متوسطه در هنرستانها تحصیل کنند که خروجی هنرستانهای ورودی دانشگاه ملی مهارت هستند.
زمانی اضافه کرد: در پایان برنامه هفتم توسعه، باید ۴۰ درصد دانشجویان همه زیر نظام های آموزش عالی کشور را دانشجویان مهارتی تشکیل دهند.
وی با بیان اینکه تصمیم خوب، حمایت خوب را هم طلب میکند، اظهار کرد: این قانون خوب و مترقی زمانی که از حمایت کافی برخوردار شود اجرایی خواهد شد و اکنون که آموزش مهارت مورد تاکید سیاستگذاری ها قرار گرفته، باید از حمایتهای لازم نیز برخوردار شود.
باید آموزش دانشگاهی را به دل صنعت برد
رئیس دانشگاه ملی مهارت گفت: باید آموزش را در دل صنعت ببریم تا این صنعت و دانشگاه از یکدیگر فاصله نگیرند، چرا که دانشگاه باید نیروی موردنیازصنعت را تربیت کند.
زمانی افزود: شکلگیری کنسرسیوم سه جانبه دانشگاه، دولت و صنعت برنامه ریزی شده تا دانشگاه از صنعت سفارش بگیرد و متناسب با آن صلاحیت و شایستگی مورد نیاز را به دانشجویان آموزش دهد و در مقابل صنعت نیز تضمین اشتغال دانشجویان را فراهم کند.
وی با بیان اینکه فارس در اجرایی کردن این کنسرسیوم قابلیت بالایی دارد، بیان کرد: دانشگاه ملی مهارت فارس فاصله نزدیکی با منابع عظیم نفت و گاز کشور دارد و عقد قراردادهای پژوهش نیز به استانها تفویض اختیار شده است.
رئیس دانشگاه ملی مهارت اعلام کرد: شورای برنامه ریزی دانشگاه نیز برای افزودن درس جدید و سرفصل جدید اختیار کامل دارد تا سرفصلها متناسب با نیازهای بازار و صنعت باشد.
رشتههای مهارتی دانشکدههای هر شهرستان باید متناسب با شرایط و نیازهای بومی آن تقویت شود
سرپرست دانشگاه ملی مهارت واحد فارس در این آیین گفت: دانشگاه مهارت فارس این ظرفیت را دارد تا نیازهای صنایع استان و صنایع دریا و نفت، گاز و پتروشیمی پیرامون خود را پاسخ دهد.
محمود صادقپور اظهار کرد: اولویت دانشگاه مهارت فارس تربیت افرادی است که نیازهای صنایع استان را برطرف و در تامین مخارج این دانشگاه نیز کمک کنند.
وی افزود: دانشگاه ملی مهارت در استان فارس ۱۴ شعبه دارد که رشتههای تحصیلی دانشکدههای هر شهر باید با توجه به شرایط جغرافیایی و نیازهای آن منطقه تقویت و هر شهر قطب یک یا ۲ رشته شود.
صادقپور بیان کرد: وظیفه دانشگاه ملی مهارت این است که استانداردهای آموزشی به گونهای تنظیم شود که نیازهای مجموعههای خدماتی و صنعتی پیرامونی خود را رفع کند.
وی بیانکرد: فرسوده بودن آزمایشگاهها و کارگاهها و به روز نبودن دروس از چالشهای دانشگاه ملی مهارت فارس است که باید به کمک صنایع و بورس صنایع این مساله را حل کنیم.
صادقپور با بیان اینکه رشتهها قدیمی شدهاند و یا تکنولوژی و فناوریها تغییر کرده، گفت: دانشگاه مهارت فارس ۴۰ رشته دارد که باید با کمک دانشگاه ملی بررسی شود تا رشتههایی که نیاز صنعت و جامعه نیست حذف شود و دروس دیگر رشتهها نیز متناسب با خواست و نیاز صنعت، استاندارد سازی و دانش استادان نیز متناسب با آن به روز شود.
سرپرست دانشگاه ملی مهارت فارس ادامه داد: مساله فرهنگ نیز باید در این دانشگاه مد نظر قرار گیرد به گونهای که دانشجویان شاداب، دارای عشق به وطن و مسئولیتپذیر باشند.
وی اضافه کرد: در برنامه ریزی آموزشهای فوق برنامه دانشجویان، باید بازدیدهای از صنعت بیش از همه گنجانده شود.
صادقپور ادامه داد: راهبرد مدیریت دانشگاه ملی مهارت فارس در این دوره وفاق است و با رویکرد شایستهسالاری از توانمندی همه استفاده خواهیم کرد تا کار کارشناسی انجام شود.
در این رویداد از تلاشهای ۲ ساله جعفر ترکزاده قدردانی و محمود صادقپور به عنوان سرپرست دانشگاه ملی مهارت واحد فارس معرفی شد.
نظر شما