این کتاب پژوهشی که توسط دکتر مصطفی رستمی دانشیار گروه صنایع دستی و پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران و مطهره سیرادقی کیساری و سید حمزه کاظمی سنگدهی مقدم ۲ تن از دانشجویان این دانشگاه تالیف و از سوی انتشارات دانشگاه مازندران منتشر شد دارای ۶ فصل است که در هر کدام از این فصلها به نکاتی مرتبط با جاجیم آلاشت پرداخته شده است.
مصطفی رستمی در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «آلاشت، شهر جاجیمهای رنگی» گفت: پژوهش برای گردآوری دادههای موجود در این کتاب طی سه سال به طور میدانی و انجام شد و همراه با ۲ تن از دانشجویان دانشگاه مازندران خانهبهخانه و هنرمند به هنرمند در آلاشت دادهها را جمعآوری کردیم و به تالیف کتاب پرداختیم.
وی با بیان اینکه مطالب حاصل از این پژوهش میدانی در ۶ فصل دستهبندی شده است، افزود: در فصل نخست این کتاب به موقعیت، جایگاه و مطالعات تاریخی مرتبط با آلاشت پرداختیم. و در فصل دوم به صنایع دستی و ویژگیهای دستبافتهها، لاکتراشی و هنرهای سنتی دیگر که در آلاشت برقرار است پرداخته شد.
دانشیار گروه صنایع دستی و پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران گفت: فصل سوم به مطالعات فرهنگی آلاشت ارتباط دارد و به این پرداخته شد که آلاشت علاوه بر صنایع دستی دارای چه ویژگیهای فرهنگی و مردمشناختی است. در این فصل به آداب و رسوم، فرهنگ و سنتهای مرتبط با دستبافتههای آلاشت پرداخته شده است. چون بسیاری از نقش و نگارههایی که در دستبافتهها به کار میرود با سنت و فرهنگ مردم منطقه ارتباط دارد.
رستمی اظهار کرد: در فصل چهارم کتاب نقشهای به کار رفته در جاجیم آلاشت بررسی شده است. نقشهای فراوانی در جاجیم آلاشت وجود دارد که بسیاری از آنها تحت تاثیر محیط، باورها، ادبیات، اعتقادات و خیالات ترسیم شده و توسط هنرمندان بافنده این شهر روی جاجیم اجرا میشود.
وی با بیان اینکه فصل پنجم کتاب فهرستی از هنرمندان جاجیمباف آلاشت است، افزود: در این فصل که میتواند بخش قابل توجهی برای علاقهمندان صنایع دستی باشد، به معرفی هنرمندان جاجیمباف آلاشت پرداختیم. برای این بخش تقریبا همه هنرمندان فعال جاجیمباف آلاشت را شناسایی کردیم و با ثبت عکس و متنی کوتاه از زندگینامه به معرفی آنها پرداختیم.
استاد صنایع دستی دانشگاه مازندران درباره فصل آخر این کتاب نیز گفت: در فصل آخر کتاب به هنرمندانی اشاره شده که از جاجیم و نقشها و فرمهای آن برای سایر حوزههای علمی و هنری استفاده کردند. مثلا از نقش جاجیم در سفالگری، سوزندوزی و هنرهای دیگر بهره گرفتند. هدف از گردآوری و تدوین دادههای این بخش پرداختن به موضوع الهامبخشی هنر جاجیمبافی آلاشت برای سایر هنرها بود.
رستمی تصریح کرد: امیدواریم این کتاب که حاصل پژوهشی گسترده و میدانی است بتواند در مسیر معرفی این دستبافته ارزشمند مازندران اثرگذار باشد و مورد توجه پژوهشگران و علاقهمندان به صنایع دستی این استان به ویژه دوستداران دستبافتهها و جاجیم آلاشت قرار بگیرد.
به گزارش ایرنا، جاجیم آلاشت یکی از نمادهای اصلی صنایع دستی مازندران به شمار میآید که علاوه بر دریافت مهر اصالت صنایع دستی، عنوان شهر ملی جاجیم را نیز برای این شهر کوهستانی از توابع شهرستان سوادکوه ثبت کرده است.
عنوان شهر ملی صنایع دستی از سوی شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی فقط برای ۲ شهر مازندران ثبت شده که بر این اساس آلاشت به عنوان شهر ملی جاجیم و بهشهر به عنوان شهر ملی گلیچ ثبت شدهاند. روستای سلیمآباد تنکابن نیز به عنوان روستای ملی سفالگری و روستای درزیکلا از توابع بابل هم به عنوان روستای ملی حصیربافی به ثبت رسیدهاند.
مازندران امسال با شعار «آفرینش سحرانگیز در کهندیار سبز» در سیوهفتمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی تهران حضور یافته و ۲ شهر و ۲ روستای ملی صنایع دستی این استان حضوری محوری و شاخص در سالن نمایشگاهی مازندران دارند. در این نمایشگاه علاوه بر عرضه و شناساندن جاجیم آلاشت، گلیچ بهشهر، حصیر درزیکلا و سفال سلیمآباد، تولید این محصولات نیز به صورت کارگاهی توسط هنرمندان انجام میشود.
سیوهفتمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی تهران با شعار «شهر و روستا، محور وفاق برای توسعه اقتصاد هویتبنیان» از ۲۳ آبان آغاز شد و تا ۲۶ آبان هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ در سالنهای ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۲۷ برگزار میشود.
نظر شما