به گزارش ایرنا، بهرام سرمست روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در تبریز، افزود: ژرفنگری فلسفی به ویژه تسلط فوقالعاده ایشان بر حکمت متعالیه از ویژگیهای شاخص اوست که در اثر جاودانه تفسیر المیزان متجلی است.
وی اظهار کرد: تطبیق حکمت متعالیه با نیازهای فکری و چالشهای مدرن، تبحر فوقالعاده در امتزاج مسائل فلسفی و عرفانی و اهتمام به گفت وگوی بین فرهنگی و بینالمللی از دیگر ویژگیهای منحصر به فرد آثار و اندیشه های علامه طاباطبائی است.
سرمست بر نقش علامه طباطبایی در ایجاد پلی میان اندیشه شرق و غرب تاکید و اضافه کرد: گفت وگوهای فلسفی ایشان با هانری کربن ( فلیسوف و اسلام شناس فرانسوی) نمونهای از تلاشهای بی بدیل در برقراری ارتباط فکری میان جهان اسلام و مدرنیته است و با این دیدگاه تعادلی، توانست الگویی از غربشناسی متعادل، بین غربگرایی و غربستیزی ارائه کند و نشان دهد که مواجهه علمی و فرهنگی با غرب چگونه میتواند سازنده باشد.
وی شاگرد پروری علامه طباطبائی را یکی از برجستهترین دستاوردهای او دانست و گفت: روش آموزش علامه مبتنی بر تعقل و تفکر بود و شاگردانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و علامه جوادی آملی ادامهدهندگان مسیر فکری علامه طباطبایی بوده اند.
سرمست با تاکید بر اهمیت تکریم مفاخر علمی و فرهنگی، یادآور شد: علامه طباطبایی یکی از برجستهترین شخصیتهای فلسفی، تفسیری و اخلاقی قرن چهاردهم هجری است که آثار و اندیشههای او همچنان الهامبخش جوامع علمی در ایران و جهان است.
وی با اشاره به ضرورت پاسداشت مفاخر آذربایجان شرقی، گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت با برنامههای متنوعی در جهت معرفی مفاخر استان ادامه خواهد یافت.
استاندار آذربایجان شرقی به ابعاد مختلف شخصیت علامه طباطبایی پرداخت و افزود: شخصیت، منزلت و جایگاه علامه طباطبایی بسیار وسیع است، اما باید به قدر وسع خود کوشید و به قدر ظرف از این دریای معرفت باید پر کرد.
سرمست ادامه داد: علامه طباطبایی نه تنها به دلیل تسلط بر علوم گوناگون مانند تفسیر، فلسفه، عرفان و کلام برجسته بود، بلکه اخلاق و تواضع کمنظیر او نیز الگویی برای نسلهای آینده است.
سید محمدحسین طباطبایی(۱۲۸۱- ۱۳۶۰ش) مشهور به علامه طباطبایی مفسر، فیلسوف، اصولی، فقیه و عارف. وی از عالمان تأثیرگذار شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در قرن ۱۴ش بود. او نویسنده تفسیر المیزان و شیعه در اسلام و کتابهای فلسفی بدایة الحکمة، نهایة الحکمة و اصول فلسفه و روش رئالیسم است.
علامه طباطبایی در حوزه علمیه قم به جای اشتغال به فقه و اصول، درس تفسیر قرآن و فلسفه برقرار کرد. این کار او موجب رونق دانش تفسیر در حوزه علمیه قم شد. روش تفسیری او تفسیر قرآن به قرآن بود. در دوران تعطیلی درس فلسفه، با برقراری جلسات هفتگی با شاگردان خاص خود تدریس مبانی فلسفی ملاصدرا و حکمت متعالیه را ادامه داد. بسیاری از مدرسان فلسفه در حوزه علمیه قم شاگردان او بودند.
طباطبایی شاگردان متعددی را تربیت کرد که مرتضی مطهری، سید محمد حسینی بهشتی، محمدتقی مصباح یزدی، حسن حسنزاده آملی، عبدالله جوادی آملی و ناصر مکارم شیرازی از جمله آنان بودند. وی نشستهای علمیای با هانری کربن، فیلسوف و شیعهشناس فرانسوی، داشت که زمینهساز معرفی تشیع به اروپاییان شد.
نظر شما