به گزارش خبرنگار ایرنا، در حال حاضر بزرگراههای شهری در ساعات شبانگاهی فاقد روشنایی هستند و برق اغلب تقاطعهای شهر نیز قطع و چراغهای راهنمایی و رانندگی خاموش است.
این تصمیم از اوایل آبان با هدف مدیریت سوخت و مصرف بهینه انرژی اتخاذ شده و به اجرا در آمده است.
علیرضا رضایی روز سهشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تصمیم گرفته شده تا فعلا سیستم روشنایی بزرگراهها را در حالت خاموش نگه داریم تا بتوانیم سوخت نیروگاهی کشور را مدیریت کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که پلیس و شورای شهر به شدت با این موضوع مخالف هستند، گفت: تصمیم خاموشی معابر بزرگراهی به دنبال بحث مدیریت سوخت و کنترل خاموشی مشترکان تهران اتخاذ شده و با این اقدام تلاش میکنیم تا مشترکین خانگی کمتر دچار خاموشی و قطع برق شوند.
وی با اشاره به خاموشی بزرگراههای شهر تهران اظهار کرد: از آنجایی که در بزرگراههای شهری عملا عابر پیاده ترددی ندارد بنابراین قطعی برق در بزرگراهها اعمال شد تا در شبها مشکلی برای شبکه برق خانگی شهروندان ایجاد نشود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با وجود خاموشی بزرگراههای شهری آیا پیشنهادی مبنی بر استفاده از علایم ویژه شبرنگدار در بزرگراهها به پلیس داده شده است یا خیر؟ گفت: استفاده از علایم شبرنگدار و یا تابلوهای ویژه نما در شب؛ جزو رسالت و مسئولیت همیشگی پلیس راهنمایی و رانندگی است که طبق استانداردهای تعریف شده، اقدام میکنند اما به صورت خاص تدابیر ویژهای برای این منظور اتخاذ نشده است.
رضایی تاکید کرد: خاموشی معابر بزرگراهی تا زمانی که ناترازی انرژی وجود دارد و نیز هنگامی که مصرف سوخت به یک وضعیت مناسبی برسد و مدیریت شود، ادامه خواهد داشت.
معاون بهرهبرداری دیسپاچینگ شرکت توزیع برق تهران بزرگ با بیان اینکه خاموشی هر کدام از این چراغها سبب میشود صنعت کشور به چرخش خودش ادامه بدهد، تاکید کرد: روزهای سختی را پشت سر میگذاریم و امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم این روزها را پشت سر بگذاریم.
به گزارش ایرنا، سردار سید ابوالفضل موسویپور رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همزمان با خاموشی بزرگراههای شهری بارها اعلام کرده است که با خاموشی معابر و تقاطعها در طول روز و خاموشی بزرگراهها در شب و ساعات پایانی روز مخالفیم چرا که این مساله میتواند عامل بروز حوادث رانندگی جبران ناپذیر باشد.
این مقام پلیس گفت: قطعی برق میتواند موجب بر هم خوردن نظم شهر شود و بر حوادث بزرگراهی نیز موثر باشد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم پیشتر با انتقاد به خاموشی معابر با ارایه تذکری در جلسه ۲۸۱ صحن علنی شورا گفت: سهم روشنایی معابر از برق تولیدی حدود یک تا یک و نیم درصد است، یعنی برق معابر را تنها برای کاهش یک و نیم درصد از مصرف برق قطع میکنند؟ سوال اینجاست که این درصد چقدر در مجموع مدیریت مصرف برق اهمیت دارد؟
سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: با قطع برق معابر شهری، شاهد پیامدهای ناگواری از جمله تصادفهای جرحی بخصوص تصادف عابرین پیاده به دلیل آنکه در تاریکی معبر حرکت میکنند، خواهیم بود همچنین احتمال وقوع بزه نیز در معابر تاریک افزایش مییابد.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با تحقیق انجام شده در معابری که روشنایی کافی دارند شاهد کاهش ۲۸ درصدی تصادفات رانندگی هستیم.
نظر شما