به گزارش ایرنا، این افراد با تشکیل کارزاری در فضای مجازی با عنوان «درخواست ارسال بخشنامههای استفاده از خدمات بانکی نابینایان و کمبینایان برای تمامی بانکها» از دولت و بانک مرکزی خواستند تدبیری اتخاذ کنند تا همه رییسان شعبهها، کارمندان، دایرههای بازرسی و مدیران بانکها در تمامی ردهها، بخشنامههای موجود که از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی بانک مرکزی در دسترس هستند را دریافت و اجرا کنند تا از سردرگمی گروه هدف پیشگیری شود.
رییس هیات مدیره انجمن علمی- فرهنگی موج نور اصفهان درباره این پویش به خبرنگار ایرنا گفت: بخشنامه های متعددی از سال ۱۳۹۱ تاکنون برای تسهیل استفاده افراد نابینا و کم بینا از خدمات بانکی ابلاغ شده اما مشکلی که وجود دارد این است که بخشنامه های مذکور به درستی و کامل، توسط همه بانکها اجرا نمیشود.
اسماعیل رفاهی با تاکید بر اینکه این موضوع سبب سردرگمی و ایجاد دغدغه برای این قشر از جامعه هنگام مراجعه به برخی از شعبههای بانکهای مختلف میشود، افزود: این بخشنامهها درباره خدمات مختلف مانند افتتاح انواع حساب بانکی است اما همچنان شاهد بی اطلاعی برخی از کارمندان از مفاد آنها یا استناد آنها به بخشنامه های قدیمی (قبل از سال ۱۳۹۱) هستیم.
وی ادامه داد: طبق بخشنامه بانک مرکزی در سال ۱۳۹۱، نابینایان در استفاده از کلیه خدمات بانکی (به جز خدمات حساب جاری) مواجه با هیچگونه محدودیتی نبوده و ملزم به همراه داشتن شخص دیگر (امین) نیستند اما با وجود گذشت سال ها از ابلاغ این بخشنامه هنوز برخی از بانک ها تاکید دارند که باید افراد نابینا هنگام مراجعه به بانک و انجام اموری مانند افتتاح حساب یا گرفتن دسته چک حتما با فرد دیگری همراه باشند.
رفاهی با بیان اینکه در برخی موارد نیز شاهد اعمال سلیقه در اجرای بخشنامههای مذکور هستیم، خاطرنشان کرد: در برخی موارد یک شعبه بانکی این خدمات را به افراد نابینا ارائه نمی کند اما شعبه دیگری از همان بانک این کار را انجام می دهد.
وی تاکید کرد: پیش آمدن چنین مسائلی برای نابینایان و کم بینایان هنگام مراجعه آنها به بانک ها و بروز رفتارهای دوگانه، سبب ایجاد شرایط دشوار و انگشتنما شدن آنها در میان مردم میشود.
به گفته وی، نباید شرایط به گونه ای باشد که افراد نابینا همواره وابسته به یک فرد همراه باشند و وقتی امکانات موجود شرایط استفاده آنها از خدمات مختلف مانند بانکی را فراهم میکند دیگر نیازی به الزام داشتن فرد همراه یا امین نیست.
وی با بیان اینکه لازم است اجرای بخشنامه های موجود درباره استفاده افراد نابینا و کم بینا از خدمات بانکی در همه شعبه های بانک ها مورد تاکید قرار گیرد، گفت: بازنگری در برخی امور بهویژه برای دسترس پذیر کردن وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه بانکداری الکترونیکی بهمنظور استفاده نابینایان و کم بینایان نیز ضروری است.
رفاهی توضیح داد: نرم افزاری به نام «صفحهخوان» بر روی سیستم های رایانه ای و تلفن همراه وجود دارد که نابینایان و کم بینایان با استفاده از آن میتوانند صفحه های مختلف فضای مجازی را بخوانند، اگر طراحان وب سایت ها و برنامه های کاربردی بانکداری الکترونیکی، اصول دسترسپذیری را که استاندارد بین المللی نیز دارد رعایت کنند، مشکل نابینایان و کم بینایان برای استفاده از نرم افزار صفحهخوان هنگام استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی برطرف می شود.
به گزارش ایرنا، طبق بخشنامه بانک مرکزی، نابینایان در استفاده از کلیه خدمات بانکی (به جز خدمات حساب جاری) با هیچگونه محدودیتی مواجه نبوده و ملزم به همراه داشتن شخص دیگری نمی باشند؛ همچنین نابینایان در باره استفاده از خدمات حساب جاری، در صورتی که رسما مسئولیتهای ناشی از صدور چک را بپذیرند نیازی به معرفی وکیل ندارند.
انجمن علمی فرهنگی موج نور اصفهان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ با هدف تولید کتاب های خودآموز و برگزاری کلاس های آموزشی فناوری اطلاعات برای نابینایان و کم بینایان آغاز کرد.
نظر شما