به گزارش ایرنا، بهره گیری از فناوری های نوین در آموزش و پرورش یک ضرورت است و فن آوری اطلاعات و ارتباطات ICT، به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان منظور شده و دستاوردهای ناشی از آن نیز چنان با زندگی مردم در جنبه های مختلف عجین شده است که رویگردانی و بی توجهی به آن، اختلالی عظیم در جامعه و رفاه و آسایش مردم به وجود می آورد و نظام آموزشی نیز به عنوان اساس و پایه نظام آموزش و پرورش از این قاعده مستثنی نیست.
امروزه از آموزش و پرورش انتظار می رود موجبات یادگیری فعال و مشارکتی را بین دانش آموزان فراهم آورد و شیوه های آموزشی جاری پاسخگوی نیازهای آموزشی متغیر عصر جدید نیست.
جهانی که در آن به سر می بریم عصر ارتباطات نامیده شده است که از ویژگی های آن توسعه شگفت آور فن آوری اطلاعات و ارتباطات و فراگیر شدن شبکه جهانی اطلاعاتی و افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات می باشد و به گفته کارشناسان و صاحبنظران مطالعات انجام شده نشان می دهد دانش آموزانی که به شبکه جهانی اینترنت دسترسی دارند از عملکرد بهتری برخوردار می باشند.
دانش و دانسته های معلمان، دانایی آنان نسبت به تکنولوژی های نوین، بهره مندی از تکنولوژی های روز و نحوه کاربری با شبکه های نوین ارتباطی از جمله شبکه های اجتماعی و نزدیک شدن به نسل جوان در این زمینه می تواند اصل مهم در افزایش سطح ارتباط با دانش آموزان باشد.
یعقوب ایمانی رییس اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهر ری روز شنبه به مناسبت هفته ملی پژوهش با محوریت هوشمند سازی مدارس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دو کار مهمی که برای همکاران در مدارس در طی ۳ سال اخیر انجام شده شامل برگزاری کارگاه های توانمندسازی در زمینه هوش مصنوعی و استفاده از تکنولوژی های هوشمند در کلاس ها است و دیگری با کمک همکاران کارهای علمی و تحقیقاتی و پژهشی را در زمینه کاربری های سیستم های نوین آموزشی است و در قالب مقاله های مختلف و پژوهش های گوناگون انجام شده است.
وی افزود: در حوزه دانش آموزی از ۲ ظرفیت خیرین مدرسه یار و دیگری از اعتبارات دولتی برای هوشمندسازی کلاس های درسی استفاده شده و اکنون تمام مدارس خاص از جمله تیزهوشان، نمونه دولتی، شاهد و هیئت امنایی سیستم های هوشمند را در کلاس درس دارند و همچنین مدارس سمپاد در زمینه حضور و غیاب دانش آموزی از سیستم های هوشمند استفاده می کنند.
رییس اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهر ری در پایان گفت: در سایر مدارس نیز تقریبا هیچ مدرسه ای نیست که حداقل یک کلاس موضوعی هوشمند نداشته باشد و حداقل یک کلاس هوشمند در مدارسی که از نظر کمک های مردمی ضعیف تر بوده لحاظ شده است و دانش آموزان به صورت موضوعی و نوبتی از آن کلاس استفاده می کنند.
لیلا هندویی کارشناس پژوهش و تحقیقات ناحیه ۲ اداره آموزش و پرورش شهر ری به مناسبت هفته ملی پژوهش با محوریت بهره مندی از هوش مصنوعی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به مناسبت هفته ملی پژوهش، مدیریت آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهر ری در راستای سیاست های کلان سند تحول و نیز در اجرای فرامین مقام معظم رهبری در خصوص پژوهش، پیشرفت علمی و تاکید بر اهمیت دادن به مهارت های مورد نیاز از جمله تفکر خلاق و بدیع، مصمم به اجرایی نمودن اولویت های مد نظر خود می باشد.
وی افزود: از جمله این اولویت ها، آموزش اصولی مفاهیم علمی، تجهیز و به روز رسانی مدارس، هم پای نیازهای جهانی از جمله هوش مصنوعی و تکنولوژی های نوین آموزشی می باشد و در طول هفته پژوهش مدارس ناحیه دو بر اساس تقویم اجرایی مشخص و مدون و نیز بر اساس توانایی های موجود در میان دانش آموزان و همکاران گرامی ، ویژه برنامه هایی را تدارک دیده اند.
وی تاکید کرد: اجرای مسابقات پژوهشی و آزمایشگاهی، خلاصه نویسی کتاب های مرتبط با علوم تربیتی و آموزشی، برگزاری نمایشگاه های آثار معلمین و دانش آموزان، دعوت از نخبگان علمی، بازدید از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و همکاری با شرکت های دانش بنیان بخشی از برنامه های مد نظر مدیریت آموزش و پرورش ناحیه دو ری می باشد.
کارشناس پژوهش و تحقیقات ناحیه ۲ اداره آموزش و پرورش شهر ری در پایان گفت: امروزه نوجوانان و جوانان ما به شدت گرایش به تکنولوژی آموزشی پیداکرده اند و ما در این همایش برآن شدیم تا دانش آموزان بتوانند در زمینه تحقیق و پژوهش از مقوله هوش مصنوعی استفاده کنند.
به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه ، روز ۲۵ آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نام گذاری شد. وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز از سال ۱۳۷۹ چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نام گذاری کرد و از سال ۱۳۸۴ این نام به «هفته پژوهش و فناوری» تغییر یافت.
شهرستان ری با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در جنوب استان تهران و پایتخت بعنوان قبله تهران قرار دارد.
نظر شما