به گزارش ایرنا، نیمی از ماشین آلات و ناوگان راهداری خراسان شمالی فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد، اما کمبود اعتبار اجازه نداده تا نوسازی انجام شود.
فرسوده بودن ماشین آلات سبب شده تا سالانه مبلغ بسیار زیاد برای تعمیر و بازسازی این ناوگان هزینه و علاوه بر فرسودگی، کمبود راننده نیز سبب شده تا خدمات راهداران به مسافران و کاربران جاده ای با چالش روبه رو شود.
راهداران خراسان شمالی در طرح زمستان با حضور در ۲۳ راهدارخانه برای خدمات رسانی در حادثه های احتمالی در آماده باش هستند و ۲۱ گردنه استان به طول بیش از ۶۰۰ کیلومتر به صورت شبانه روزی زیر پوشش خدمات این افراد است اما دغدغه مهم در این زمینه، فرسوده بودن ماشین آلات است.
«محمد مشتری» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسانشمالی در این باره بیشتر توضیح می دهد.
ایرنا: اداره کل راهداری،چه تدابیری برای خدمات رسانی به مسافران زمستان دارد؟
مشتری: طرح زمستانه راهداری از اواخر آذرماه در استان آغاز شد و در این طرح ۲۵ تیم متشکل از ۱۷۵ راهدار مشارکت دارند.
همچنین ناوگان راهداری و ماشین آلات فعال از جمله نمک پاش، لودر، گریدر و برف خور در این طرح به کار گرفته می شود.
۲۷۷ دستگاه ماشین آلات راهداری در طرح راهداری زمستانی امسال در محورهای استان مستقر می شوند که ۵۰ دستگاه نمک پاش و ۵۷ دستگاه بیل برف روب به کار گرفته خواهد شد.
ظرفیت ناوگان راهداری استان شامل ۴۶ دستگاه ناوگان سبک، ۱۱۸ دستگاه ناوگان سنگین و ۱۱۳ دستگاه ماشین آلات نیمه سنگین است.
همچنین برای اجرای عملیات زمستانی، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن شن و نمک در پایگاه های راهداری استان دپو و ذخیره سازی شده است.
ایرنا: چند درصد از ماشین آلات راهداری خراسان شمالی فرسوده است؟
مشتری: فرسوده بودن ناوگان از دغدغه های اصلی در اجرای طرح راهداری زمستانی خراسانشمالی است و ناوگان راهداری استان به طور میانگین ۲۵.۱ سن دارد.
بر این اساس اکنون ۵۳ درصد از ۲۷۷ دستگاه ناوگان راهداری استان فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد که البته در این زمینه نیاز به اعتبار است.
ایرنا: سالانه چه میزان اعتبار برای تعمیر هزینه می شود؟
مشتری: فرسوده بودن ناوگان سبب شده تا هزینه های مربوط به تعمیر، اورهال و نگهداری ناوگان بالا برود به طوری که سالانه ۳۰۰ میلیارد ریال برای تعمیر این ماشین آلات هزینه می شود.
امسال تنها ۳۰ درصد از منابع مورد نیاز اختصاص یافته است همچنین امسال برای بازسازی و یا بهسازی و تعمیر اساسی ناوگان راهداری حدود ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه شد.
ایرنا: امسال چه تعداد ماشین آلات به ناوگان راهداری استان افزوده شد؟
مشتری: امسال بیش از یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید ماشین آلات و تجهیزات راهداری در استان هزینه شد که گامی برای افزایش توان راهداری و ارائه خدمات بهتر است.
امسال ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید هشت دستگاه کامیون و بیش از۲۶۰ میلیارد ریال برای خرید سه دستگاه لودر و یک دستگاه بیل مکانیکی هزینه شد.
مچنین امسال بیش از ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات شامل خط کش اتوبانی و چکش هیدرولیکی بیل مکانیکی و پنج دستگاه برفخور تراکتوری برنامه ریزی شده است.
ضریب فرسودگی ماشین آلات راهداری به علت ماموریتهای متعدد و همچنین عمر بالای این ناوگان، مهمترین چالش های ارائه خدمات راهداری در استان است.
البته با خرید این تعداد ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین خدمات رسانی در استان بهتر خواهد شد.
ایرنا: چه مشکلاتی برای نوسازی ناوگان وجود دارد؟
مشتری: نبود نیروی فنی و متخصص برای بازسازی و تعمیرات در استان، نبود قطعات اصلی دستگاه ها، قیمت بالای قطعات، عدم ثبات قیمت ها و کمبود اپراتور راننده تخصصی از چالش ها برای نوسازی ناوگان راهداری در استان است.
نبود ثبات قیمت ها و افزایش قیمت ها سبب شده تا نتوانیم مطابق برنامه ها پیش برویم و در خرید و تامین تجهیزات مورد نیاز با چالش روبه رو باشیم.
لاوه بر مشکلاتی که گفته شد، کمبود نیروی راننده نیز از مشکلات طرح راهداری است. شمار ماشین آلات راهداری استان ۲۷۸ دستگاه است اما تنها ۱۴۳ نفر راننده در این زمینه مشغول به خدمت هستند که رقم بسیار پایین است.
تلاش هایی در دست انجام است تا این کمبود از بخش های مختلف جبران شود اما نیاز است تا تدبیر ویژه برای جذب نیروی راننده انجام شود.
حرف آخر:
مشتری: راهداران در سرمای زمستان و گرمای تابستان،متحمل زحمات زیادی هستند، این افراد از آسایش و آرامش خود میگذرند و با حضور و مستقر شدن در جاده ها تلاش دارند تا سفر ایمن و بدون حادثه برای مسافران و کاربران جاده ای رقم بخورد، راهداران حضور دارند تا جاده ها و راه ها را برای پویا شدن اقتصاد هموار کنند. ما نیز به نوبه خود تلاش داریم تا مشکلات صنفی این قشر را پیگیری کنیم.
در پی بارش برف اواخر آذرماه، حدود سه هزار کیلومتر راه اصلی و روستایی استان به وسیله راهداران استان برف روبی و یخ زدایی شد.
با انجام این عملیات زمستانی ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و ۲۶۵ کیلومتر راه روستایی برف روبی و یخ زدایی شد و در این عملیات یکهزار و ۵۰۰ تن شن و نمک مصرف و ۱۰۶ تن نمک در محورهای اصلی به منظور یخ زدایی استفاده شد.
راهداران در این عملیات به ۸۱ دستگاه خودروی گرفتار در برف امدادرسانی کردند.
خراسان شمالی در شمال شرق کشور و در حدفاصل ۲ قطب گردشگری و زیارتی کشور قرار دارد و سالانه میلیون ها مسافر از این استان گذر می کنند.
نظر شما