ابراهیمی،چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نمایش جیغ بز با هدف نقد فلسفههای پیش از خود و مهمتر از آن پیشنهاد هستی شناسی نوین نوشته شده و بر روی صحنه رفته است.
وی افزود: اندیشه ایرانی پس از عصر صفویه در فلسفه گامی رو به جلو برنداشته و اندیشه جهانی که ظاهرا رو به توسعه بوده، مدتهاست در محدوده مدلهایی تکراری میاندیشد و دههها است که اندیشیدن به هجو و نقد تقلیل یافته است.
این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: در جیغ بز با طرح هستی شناسی بدیعی تحت عنوان هستیِ کج و قرار دادنش در برابر هستیشناسیهای پیش از خود که من نام آنها را هستیهای صاف میگذارم، افق تازهای در درکمان از جهان را گشودهایم.
ابراهیمی گفت: درک جهان از منظر هستیِ کج میتواند برداشتمان دربارهی مسائل بنیادینی همچون علت حرکت در جهان و دلیل رفتار در انسان، جبر و اختیار، معنای زندگی و مرگ را متحول سازد.
او عنوان کرد: علیرضا ضیائیان، محمدرضا نظری، محسن همتی، غزل یوسفی، زهرا دهقان و گلی رحمانی بازیگران نمایش جیغ بز هستند.
وی افزود: من و محمدرضا نظری در دهه ۹۰ گروه هنری را تشکیل دادیم و خلق تجربههای نو و فلسفیدن را اساس کار قرار دادیم؛ تولیدات ما در این دهه در قالب همین گفتمان نقد قرار میگرفت که سه نمایشنامه از این دوران را در کتاب "تریلوژی نجات" آوردهام، اما بلاخره نقد باید به خلق بیانجامد.
وی گفت: جیغ بز پیشتر نیز در اردیبهشت گذشته بر روی صحنه رفت اما این بار در ساختاری کاملا متفاوت از نوبت قبل به اجرا در میآید.
نواندیشی در تئاتر امروز کشور و استان غایب است
این نویسنده و کارگردان تئاتر فارس، اظهار کرد: هنوز وضعیت تئاتر امیدوار کننده نیست، به ویژه آنچه اکنون در هنر غایب است فلسفیدن و نو اندیشی است.
او ادامه داد: این خود یک درد و از آن بدتر رفتار سرزنشآمیز با هنرمند فیلسوف است و گاه تجربههای بدیع به حذف میانجامد.
وی بیان کرد: استان از نظر سخت افزار نیز کم بضاعت است؛ سالن استاد فقیه وابسته به شهرداری حتی یک پروژکتور سالم نداشت که بتوان با آن نوری بر صحنه روشن کرد و در تماشاخانه استاد هودی، نور ناقص است و سیستم صوتی کار نمیکند.
جیغ بز از ۲۰ آذر در نوبت نمایش قرار گرفته و علاقه مندان میتوانند با تهیه بلیت از سایت ایرانتیک، هر شب ساعت ۱۸:۴۵ برای تماشای آن به پلاتو استاد هودی واقع در بوستان آزادی شیراز بیایند.
نظر شما