عضویت ۲۰۰ نهاد ایرانی در اتاق بازرگانی بین المللی/ عدم آشنایی با رویه های تجارت جهانی

خرم آباد - ایرنا - دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) گفت: تعداد کشورهای عضو اتاق بازرگانی بین المللی قابل توجه است و از ایران نیز ۲۰۰ نهاد خصوصی مهم در این نهاد عضو هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد خزایی روز چهارشنبه در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان افزود: اعضای (ICC) بیش از ۴۵ میلیون شخصیت حقوقی مثل هتل، بانک، بیمه و شرکت های هواپیمایی دارند.

وی با اشاره به عضویت ۳۴ اتاق ایران در اتاق بازرگانی بین المللی اظهار داشت: در کشورهایی مانند ایران که تعداد اعضا قابل توجه است، یک کمیته ملی با هدف ایجاد ارتباط بین اتاق و فعالان بخش خصوصی با سایر کشورها تشکیل می شود که هم اکنون ۱۰۰ کشور دارای این کمیته هستند.

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) بررسی مدل های ارتقای سطح اتاق ها را یکی از فعالیت های این کمیته ها برشمرد و ادامه داد: یکی از اعضای کمیته ایرانی در دادگاه ICC است و در کمیسیون حقوقی در تهران نیز ۱۵حقوقدان مورد وثوق عضو هستند.

خزایی با یادآوری اینکه برون گرایی و درون زایی جزو ملزومات اقتصاد مقاومتی و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: خروج اقتصاد ایران و اتصال به شبکه جهانی تجاری از جمله تاکیدات رهبر انقلاب است که الزاماتی دارد.

وی تصریح کرد: شناخت محیط بیرونی، مسائل حقوقی، نوع قرارداد، تامین منابع مالی و قواعد تجاری اهمیت بسزایی دارد، اما بسیاری از فعالان بخش خصوصی و دولتی از رویه های تجاری حاکم بر دنیا و نظام بین المللی خیلی آشنا نیستند.

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی افزود: مشکلاتی در نتیجه این عدم آگاهی ایجاد و گاهی به دلیل عدم اشرافیت به موضوع و قوانین، پرونده هایی مانند کرسنت علیه ما در مجامع بین المللی تشکیل می شود.

خزایی تاکید کرد: تامین منابع مالی با حضور بخش خصوصی در کنار تسهیل گری بخش دولتی، نحوه مذاکرات تجاری و اقتصادی در سطح کلان و خرد، بازاریابی و کدهای بازاریابی و بهره برداری از نهادهای مالی خصوصی و دولتی در دنیا مهم است و باید علاوه بر تحقق این موارد در داخل کشور از ظرفیت های ICC هم استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی بین المللی به مباحث مهم ورود پیدا کرده است، ادامه داد: عضویت فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی بین المللی به اثرگذاری ایران در مناسبات نظام مند جهانی کمک می کند.

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی اضافه کرد: مجموعه این مسائل ایجاب می کند با توجه به ظرفیت های ملی و استانی، زمینه را برای توسعه و فراگیر شدن آنها در منطقه ایجاد کنیم.

خزایی همچنین گفت: اتاق لرستان هم برای توسعه صادرات و افزایش درآمدهای ارزی استان تلاش می کند تا به بازارهای هدف بین المللی متصل و کار کند، بنابراین باید بخش خصوصی بتواند با کمک دولت وارد این حوزه ها و اتاق بازرگانی بین المللی شود.

وی با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله ایجاد اتاق بازرگانی بین المللی در شبکه تجارت جهانی ادامه داد: باید با عضویت در این نهاد از قواعد تجارت و مقررات بین المللی تبعیت کرد، بنابراین

ارتقای آگاهی های تجارت بین المللی، قواعد حقوقی و مدل سازی جدید برای اتاق های کشور در دستور کار قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha