به گزارش ایرنا، اغلب مدیران و دستاندرکاران شرکتهای فناور مستقر در مرکز رشد تربت حیدریه، بر یک خواسته مشترک تاکید دارند و آن اتصال به بدنه دولت و یا دستکم توجه ویژه دولت به این حوزه و بازاریابی برای عرضه محصولات خود چه در داخل و چه در فراسوی مرزهاست.
آنها تاکید دارند که وزارتخانهها باید در شرایطی که تولیدات شرکت های داخلی با نمونه های خارجی رقابت کرده و گاه نیز بر آن برتری دارد، به جای خرید تولیدات خارجی، به خرید کالای ایرانی اقبال بیشتری نشان داده و در این وضعیت سخت اقتصادی مانع از خروج ارز از کشور شوند.
آنان در حوزه یافتن بازار خارجی برای عرضه محصولات خود نیز از دستگاه دیپلماسی کشور و بهویژه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه طلب یاری دارند.
دولت دست از رقابت با بخش خصوصی بردارد
مدیر و موسس یکی از این شرکت های فناور با بیان اینکه ما تنها تولیدکننده فکر و ایده هستیم، گفت: دوست داریم دولت دست از رقابت با ما بردارد.
مصطفی حاتمی افزود: سه سکوی در حال برنامهنویسی و اجرا داریم که یکی به مدیریت کسب و کار و کارآفرینی اختصاص دارد و در آن کاربر میتواند شغل مورد نظر خود را یافته یا اگر تمایل به ایجاد کسب و کار داشت، هوش مصنوعی مسیر آن را تا پایان در اختیار وی قرار می دهد.
وی ادامه داد: سکوی دیگر آموزشی است و سکوی سوم به موضوع هویت و شناسنامه شهرستان تربتحیدریه اختصاص دارد که تمام خدمات عمومی شهروندی از طریق آن، در اختیار کاربران و شهروندان قرار میگیرد.
موسس یک واحد فناور دیگر با بیان اینکه در این شهرستان کمبود نیروی متخصص مشهود است، گفت: حوزه کاری ما طراحی سکوی آموزشی با کمک هوش مصنوعی است و از این طریق آموزشهایی را وارد بازار میکنیم.
محمد ایلبیگی افزود: این برنامه آموزشی به حوزه صنعت و به طور کلی بازار کار نزدیک است و با کمک آن در کنار و کمک کار دانشجویان از زمانی که وارد بازار کار میشوند، هستیم.
ضرورت جایگزینی علم محض با علوم کاربردی در دانشگاه
موسس یک شرکت فناور دیگر در تربت حیدریه گفت: مشکل اصلی به شیوه کنونی آموزش در دانشگاهها باز میگردد که مبتنی بر ارایه مطالب نظری بدون آموزش عملی است و به طور دقیقتر، دانشگاهها باید علوم کاربردی و نیاز روز جامعه را جایگزین شیوهای قدیمی آموزش کنند.
رضا نجفی افزود: فعالیت ما تولید دستگاه بوجاری بدون ارتعاشات است و ما ارتعاشاتی را که باعث آسیب به دستگاه میشود، از ماشین حذف کردیم.
وی ادامه داد: یکی از چالشهای اساسی شرکت ما، تامین نیروی کار است زیرا اینک خروجی دانشگاهها تنها دانشجویان مقاله نویس است.
معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه دست ما را بگیرد
مسوول آموزش و بازاریابی یک شرکت فناور در خراسان رضوی نیز گفت: ما برای صادرات محصول خود به بازارهای جهانی نیاز داریم و تحقق این امر به همکاری معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه وابسته است.
حر رجبپور افزود: حوزه فعالیت ما در زمینه گوهرسنگ است و اکنون برای ۶۸ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کردهایم.
وی با بیان اینکه شاخصه اصلی کار ما، پیشقدمی در تلفیق هنر است، ادامه داد: ما موفق شدیم سنگ را با ۱۲ شاخه از صنایع دستی دیگر تلفیق کنیم.
رجبپور از یافتن بازارهای بزرگ و خارجی به عنوان مهمترین چالش شرکت خود یاد کرد و گفت: معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه میتواند به عنوان پل ارتباطی، نقش آفرینی مؤثر و خوبی در این مسیر داشته باشد.
بانکها تمایل به عقد قرارداد با تولیدکننده ایرانی ندارند
مدیرعامل یکی از شرکت های فناور تربت حیدریه گفت: شرکت ما در زمینه تولید دستگاههای خودپرداز یا «کشلت» و یا ارایه خدمات بانکداری در قالب یک سامانه کوچک و سیار فعالیت داریم.
محمد عرب افزود: اکنون این شرکت برای پنج نفر به صورت ثابت و ۲۰ نفر نیز در قالب نمایندگی ها در سطح کشور اشتغال ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: عمدهترین چالش ما آن است که بانکها رغبتی به خرید محصول ما، از خود نشان ندادهاند، ورود به بانک نیازمند عبور از یک مسیر امنیتی و حمایت از سوی یک نهاد بالادستی است.
وی اظهار کرد: ما شرکتی کوچک هستیم و مذاکره با بانک مرکزی برایمان غیرممکن است، زیرا ماموران خرید آنها اکنون نمونه آن را از شرکتهای بزرگ کشور چین، هر چند با قیمتی بالاتر، وارد میکنند.
شرکتهای ایرانی با فن مذاکره بیگانه هستند
مدیرعامل یک شرکت دیگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مشکل اغلب شرکتهای ایرانی را، آشنا نبودن با فن مذاکره و بازاریابی عنوان کرد و گفت: کار ما آموزش مهارتهای ارتباطی و فن سخنوری به منظور پرورش نیروی انسانی و نیروی فروش و تمام کسانی است که نیازمند ارتباطات هستند.
صهبا وثوقی افزود: چالش اصلی ما به حوزه آموزش و پرورش مربوط است که برای آموزش دانشآموزان با این تخصص جدید، با ما همکاری ندارد.
موسس یک شرکت فعال در حوزه تولید محصولات چرمی و کیفهای ضد سرقت اداری و امنیتی، گفت: اکنون برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده ایم و این آمادگی را داریم کار خود را گسترش داده و اشتغال بیشتری ایجاد کنیم.
رسول نیکوزاده افزود: مشکل عمده ما نبود فضای مناسب است و با وجودی که برخی دستگاههای دولتی و نهادهای خاص دارای فضای مازاد هستند، تمایلی به واگذاری و تبدیل آن به محیطی برای کارآفرینی، ندارند.
ممنوعیت خرید کالای ایرانی در وزارت راه
مدیر یکی از شرکت های فناور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت ما در حوزه تولید تیغه گریدر و ماشینآلات راهسازی است و با استناد به گواهیهای معتبر میتوانیم ادعا کنیم نمونه تولیدی ما قابل رقابت با نمونههای خارجی تولیدی در کشور کانادا است.
حسین تندیور افزود: از آنجا که مشتری اصلی ما وزارت راه و شهرسازی است و با توجه به آنچه که در سامانه خرید تجهیزات دولتی وزارت راه به چشم میخورد، کارپردازان موظف هستند از نمونه خاص خارجی خرید کرده و حتی در صورت خرید نمونه ایرانی، جریمه نیز خواهند شد.
کمک خوبی برای وزارت نیرو هستیم
مدیر یک شرکت فعال در زمینه حفاری نیز گفت: ما به صورت سنتی در زمینه حفاری چاههای عمیق فعالیت داشتیم، اما به تازگی با رویکرد جدید و تغییر مواد اولیه، اقدام به تولید لولههایی کردهایم که در چاهها استفاده میشود و باعث افزایش عمر آنها، کاهش هزینههای تمام شده و بهرهوری بهتر از چاهها شده است.
بابک ابراهیمی افزود: چالش عمده ما برقراری ارتباط با وزارت نیرو و تبیین این موضوع بوده که محصولات ما کمک خوبی برای پیشبرد برنامههای این وزارتخانه است.
بسیاری موضوعات برایم تازگی دارد
مسوول مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان تربتحیدریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با وجودی که با شرکتهای مستقر ارتباط بسیار خوبی داریم، اما برخی موضوعات مطرح شده از سوی آنان تازگی دارد و جای شگفتی است که چرا تاکنون آنها را با ما در میان نگذاشتهاند.
سعید شجاعیکاریزکی افزود: روند کلی کار به این شکل است که شرکتها درخواست اولیه خود را مطرح کرده و ما ضمن تایید فعالیت آن ها، زمینه برقراری ارتباط با وزارتخانه مورد نظر یا مسوول مربوطه را برای آنان فراهم میسازیم.
وی ادامه داد: هر گاه نیز یک مقام ارشد کشوری وارد استان ما میشود، تلاش می کنیم تا زمینه ملاقات این مدیران را با آن مقام را فراهم آوریم و در کنار آن نشستهای مشترکی با مقامهای ارشد استان برگزار میکنیم.
مسوول مرکز رشد واحدهای فناور تربتحیدریه به معرفی اقدامات و نیز بیان چالشهای پیش روی این مرکز پرداخت و گفت: این مرکز تاکنون به بیش از ۱۰۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان، خدمات حمایتی ارایه کرده و اکنون بیش از ۲۰ شرکت دانشبنیان در فضای آن مستقر هستند.
شجاعیکاریزکی افزود: عمده فعالیتهای شرکتهای ذیل این مرکز در حوزه کشاورزی، فناوری اطلاعات، مخابرات، الکترونیک، ماشین آلات کشاورزی و البته تمرکز ویژه بر محصولات خاص این منطقه نظیر زعفران، ابریشم و سنگ عقیق است.
وی گفت: حمایتهای مراکز رشد فناوری در سطح کشور شامل حمایتهای مالی، آموزشی، مشاوره و فراهم کردن زیرساخت ها است.
وی به بیان چالشهای موجود پرداخت و گفت: هر چند تهیه چنین مکانی از سوی مسوولان محلی جای تشکر دارد، اما این قدم نخست است و باید تکمیل شود.
وی اظهار کرد: هنوز از نبود قطعه زمین مورد نیاز برای ایجاد پارک و پردیس فناوری رنج میبریم و از نماینده دولت و همچنین نماینده مردم منطقه تربتحیدریه در مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم در این زمینه همکاری کنند.
شجاعیکاریزکی گفت: به طور میانگین دوره مقدماتی رشد یک شرکت دانشبنیان بین سه تا پنج سال است و شرکتهای دانش بنیان باید این دوره را بگذرانند و این شرکتها اغلب به درخواست خود بعد از سه سال از این مرکز خارج میشوند که دلیل خروج آن ها، استقرار در پارک یا پردیس برای ورود به مرحله "رشد یافته" است.
مدیر مرکز رشد تربت حیدریه گفت: دولت برای به رونق رسیدن این شرکتها سرمایهگذاری میکند تا در همان گستره جغرافیایی خود به سودآوری برسند، پس باید به گونه ای عمل شود که نتیجه و حاصل کار نصیب مردم این منطقه شود.
شجاعیکاریزکی تصریح کرد: از مسوولان شهرستان تربت حیدریه توقع داریم فضایی برای ایجاد پردیس فناوری در اختیار این مرکز بگذارند تا مانع خروج سرمایه انسانی تربیت یافته از منطقه شویم.
ضرورت حضور پررنگ رسانههای مطالبهگر
رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: موضوع برقراری ارتباط با وزارتخانهها و متقاعد کردن آنها برای تامین نیازمندیهای خود از شرکتی خاص، نیازمند یک فرایند ویژه است.
علی اسماعیلی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر این اساس وزراتخانهها در قالب سلسله جلسات کارشناسی، نیاز خود را بررسی و درباره اینکه نیاز آنان از داخل یا خارج تهیه شود، تصمیمگیری میکنند.
وی در عین حال بر ضرورت حضور رسانههای مطالبهگر در این عرصه تاکید کرد و گفت: فعالان رسانه باید موضوع حمایت از کالای ایرانی را دستمایه گزارشهای متعدد قرار دهند تا بحث حمایت از تولید داخلی جا بیفتد.
اسماعیلی افزود: رسانهها همچنین باید در شهرستان محل کار خود از نهادهایی چون شهرداری یا دیگر مدیران محلی پرسشگری کنند که نیازمندی های خود را از کجا تامین میکنند.
رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه باید وزارتخانهها را به این درک و اعتماد برسانیم که خرید از شرکتهای فناور داخلی، برایشان مقرون به صرفه است.
اسماعیلی در خصوص اظهار علاقه بانکها به عقد قرارداد با شرکتهای داخلی نیز گفت: به لحاظ فنی بانکها ابتدا به ساکن موضوع امنیت مشتریان برایش مهم است و آن ها نیز باید به این اعتماد و اطمینان برسند تا دیگر با کشورهای خارجی قرارداد خرید منعقد نکنند.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربتحیدریه با مزیتهای مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
نظر شما