علی ذوالقدر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز پژوهش به مشکلات این حوزه پرداخت و افزود: برای اثربخشی بیشتر پژوهش ها باید سازمان ها منابع اعتباری بیشتری را برای انجام تحقیقات کاربردی اختصاص دهند.
وی انجام تحقیقات بدون اثربخشی و خروجی کارآمد برای سفارش دهندگان را از مشکلات این حوزه ذکر کرد و گفت: امروزه تحقیقات سازمانی در حوزه سازمانی اثربخش نیست چون در تدوین طرح ها، مساله شناسی به صورت درست انجام نمی شود و تحلیل های فصل چهارم پژوهش ها نیز تکراری است.
این پژوهشگر با تاکید بر اینکه مدیران سازمان ها در سال های اخیر از انجام تحقیقات اثربخش ناامید شده اند، گفت: جزیره ای عمل کردن سازمان ها در اجرای پژوهش ها و مدیریت نشدن هزینه ها توسط سازمان ها یا کارگروه ها در استان از دیگر مشکلات این حوزه است.
وی گفت: برای مثال در حوزه ازدواج یا خانواده طی چند سال اخیر، تحقیقات تکراری توسط سازمان های مختلف انجام شده که بدون مراجعه و استفاده از نتایج یا یافته های سایر تحقیقات بوده است.
این پژوهشگر همچنین منتشر نشدن نتایج پژوهش ها در رسانه های جمعی را از دیگر چالش های این حوزه ذکر کرد و گفت: تحقیقی که برای سازمانی انجام می شود باید در اختیار دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان قرار بگیرد، همچنین بهتر است هر سازمانی برای تحقیق خود، نشست علمی و همایش کاربست یافته ها برگزار کند.
وی با بیان اینکه نقش رسانه ها در توسعه فرهنگ پژوهش بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: امروزه به تولید خبر یا محتوا در حوزه پژوهش و یافته های آن برای توسعه فرهنگ پژوهش در جامعه نیاز داریم تا به سمت انجام تحقیقات درست و اثربخش و انتشار نتایج آنها در سطح جهانی حرکت کنیم.
نظر شما