دانشگاه‌ها در اطلاع‌رسانی ماده ۱۳ قانون جهش تولید کم‌کاری می‌کنند

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، مشوق مالیاتی برای شرکت‌هاست اما دانشگاه‌ها در این زمینه، اطلاع‌رسانی مناسبی نداشته و کم‌کاری کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، پیمان صالحی روز دوشنبه در نشست مشترک مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، درباره جزئیات ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: طبق این قانون، هر شرکت دولتی و خصوصی اگر با دانشگاه‌ها قرارداد پژوهشی امضا کند مالیات خود را از محل قرارداد پرداخت می‌کند و این موضوع، مشوق مالیاتی است و ما در این زمینه نسبت به عملکرد دانشگاه‌ها گلایه داریم.

وی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه که با اجرای این قانون، درآمد مالیاتی کاهش می‌یابد، تصریح کرد: باید بگویم در قانون بودجه امسال، ۱۳۰۰ همت درآمد از محل مالیات پیش‌بینی شده است و هدف‌گذاری ما در ماده ۱۳ تنها نیم درصد است و این آسیبی به درآمدهای دولت نمی‌زند و باید بگویم هزینه‌کرد کل اعتبار مالیات ما تاکنون ۱۳۷۳ میلیارد تومان بود و امیدوارم در این زمینه فعال شویم.

صالحی یادآور شد: در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری، چهار نوع پسادکتری تعریف شده است اما متاسفانه از ظرفیت آن استفاده نکردیم، سال گذشته مقام معظم رهبری با سالانه ۵۰۰ امریه سربازی برای محققان پسا دکتری موافقت کردند و این نیز فرصت خوبی برای طرح‌های پژوهشی است.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: اجرای فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت اجباری است و هیچ کس تبدیل وضعیت نمی‌شود و دانشگاه‌ها به عنوان متولی باید از این طرح حمایت کنند.

وی ضمن اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش اظهار داشت: در هفته پژوهش امسال برای نخستین بار از ۱۰ نفر برگزیده ارتباط صنعت با جامعه تقدیر شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز هدایت شغلی در زمینه ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها گفت: ۸۰ مرکز هدایت شغلی و کاریابی در کشور داریم و سال گذشته ۳۰۰ هزار دانشجو در این مراکز حضور داشتند.

صالحی درخصوص دیگر اقدامات انجام شده در معاونت پژوهشی وزارت علوم گفت: سالهاست با موضوع مفاصا حساب طرح‌های پژوهشی مواجه هستیم، با پیگیری‌های انجام گرفته، مقرر شد امسال مفاصا حساب صادر شود و هیچ طرحی بدون پرداخت مفاصا حساب نداشته باشیم، در همین راستا ۷۰۰ پروژه تاکنون اعلام شده است و قائل به اجرای قانون برنامه هفتم توسعه در این زمینه هستیم.

معاون وزیر علوم گفت: ماموریت‌گرایی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را نیز در دستور کار قرار دادیم و ۴۴ ماموریت استانی به دانشگاه‌های استانی محول کردیم تا مشکلات موجود برطرف شود.

دانشگاه‌ها در اطلاع‌رسانی ماده ۱۳ قانون جهش تولید کم‌کاری می‌کنند

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم نیز در این نشست گفت: فعالیت گسترده‌ای در دانشگاه‌ها داریم و اینها مستلزم روش‌های مختلفی برای ارتباط با جامعه است و جلسه سالانه این هدف را دارد که روش‌ها را هماهنگ کند.

محمد سعید سیف افزود: گفتمان رهبر معظم انقلاب، دولت، وزیر علوم و دانشگاه‌ها همه بر اثربخشی و استفاده بهینه از پژوهش‌ها و مسأله‌محور کردن تحقیقات است و این امر وظیفه ما را سنگین می‌کند تا هم‌افزایی بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برقرار شود.

وی تاکید کرد: قراردادهای صنعت و دانشگاه‌ها مهم هستند اما اولویت ما تعامل دانشگاه و صنعت و دستگاه‌های اجرایی و رفع نیازهاست.

دانشگاه‌ها در اطلاع‌رسانی ماده ۱۳ قانون جهش تولید کم‌کاری می‌کنند

ارتباط صنعت و دانشگاه از طریق تجمیع نیازها و منابع محقق می‌شود

در ادامه نشست مشترک مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح گفت: علم، اساس کار است و تغییرات علمی سریع شده است و از طرف دیگر منابع و نیروی انسانی کاهش یافته است و در این شرایط باید نیازها تجمیع شود و منابع کنار هم قرار گیرد.

محمد مهدی‌نژاد نوری افزود: ما برای نیل به اهداف خود و تامین نیازها، طرح جهاد علمی را برای کار با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در دستور کار خود قرار دادیم و در همین راستا با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها ۲۵ قالب شناسایی و به عنوان مبنای همکاری معرفی کرده‌ایم.

وی افزود: با تصویب نقشه جامع دفاعی و امنیتی، محورهای اولویت‌دار را بین دانشگاه‌های مختلف تقسیم‌بندی کردیم و در مرحله اول با ۴۲ دانشگاه و در مرحله دوم با ۳۲ دانشگاه قرارداد همکاری منعقد کرده‌ایم.


دانشگاه‌ها در اطلاع‌رسانی ماده ۱۳ قانون جهش تولید کم‌کاری می‌کنند


قراردادهای پژوهشی، منبع درآمد دانشگاه نیست

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: قراردادهای پژوهشی و صنعتی نباید به عنوان منبع درآمد دانشگاه، تلقی شوند بلکه باید به آنها با نگاه حل مساله نگریست.

جبارعلی ذاکری افزود: دانشگاه باید به صنعت، اطمینان خاطر بدهد که به دنبال اخذ پول نیست مگر اینکه ارزش افزوده در صنعت ایجاد شود و این، روشی مناسب برای اثربخشی دانشگاه و مراکز آموزشی است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت راه‌آهن گفت: یکی از هزینه‌های ما در راه‌آهن به نگهداری از ناوگان برمی‌گردد، ۷۵ درصد از هزینه کِشَنده‌ها برعهده راه‌آهن است و ضرورت دارد راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha