به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری برناما، آنتونی لوک، وزیر حمل و نقل مالزی گفت این وزارتخانه در تلاش برای بهره مندی از روابط منطقه ای، قصد دارد به توسعه ریلی این کشور سرعت ببخشد.
وی افزود:: انور ابراهیم نخست وزیر مالزی در دیداری با پائونگترن شیناواترا نخست وزیر تایلند درباره اهمیت ساخت زیرساختهای ریلی گفتوگو کرد و در بیانیه مشترک روز گذشته مالزی و تایلند اشاره ای به تلاش برای بهبود بیشتر اتصال شبکه های ریلی و جاده ای وجود دارد.
لوک امروز و پس از حضور در نشست مالزی-چین ۲۰۲۴ (MCS ۲۰۲۴) گفت: ما می خواهیم روابط بهتری با تایلند به ویژه در بعد شبکه ریلی ایجاد کنیم، اگر بتوان ارتباط با تایلند را تقویت کرد و تایلند به نوبه خود به لائوس و سپس چین وصل شود، قطعا به تحقق «ریل پان آسیایی» کمک خواهد کرد.
انور و همتای تایلندیاش روز دوشنبه به نهادهای دو کشور دستور دادند تا پیشرفت در شبکه راهآهن و همسویی قطارهای سریعالسیر در دو کشور را سرعت بخشند. این در راستای آرمان متقابل ترویج روابط نزدیکتر و افزایش جریان فرامرزی کالا و مسافر بین مالزی و تایلند و در سراسر منطقه است.
رهبران دو کشور همچنین بر اهمیت تسریع در مذاکرات یادداشت تفاهم (MOU) در مورد حمل و نقل برون مرزی برای تسهیل جابجایی کالا و مسافر تأکید کردند.
لوک گفت: شبکه ریلی پان آسیایی از قبل وجود دارد، از جمله «آسهآن اکسپرس» (ASEAN Express)، یک قطار باری بین مالزی و چین. با این حال، به دلیل چندین چالش، از جمله مسائل گمرکی و ترخیص، به طور گسترده توسعه نیافته است. یکی از چالش های اصلی روند ترخیص کالا است که با تایلند نیز مورد بحث قرار گرفت که امیدواریم بتوانیم این روند را ساده و ترانزیت کالا را کارآمدتر کنیم.
به گفته لوک، این اقدام بخشی از تلاشهای دولت مالزی برای افزایش تجارت آسهآن از طریق بهینهسازی شبکه ریلی است.
وی افزود: در حال حاضر، بیشتر تجارت از طریق مسیرهای دریایی انجام می شود. با این حال، ما امیدواریم که بتوانیم کالاهای بیشتری را از طریق راه آهن حمل و نقل کنیم، این برنامه با دستور کار مالزی برای پیشبرد اتصال آسهآن مطابقت دارد.
لوک بر تلاشهای دولت مالزی برای توسعه پروژههای ریلی مانند خط ریلی ساحل شرقی (ECRL) و پروژه ردیابی با هدف کاهش تراکم جادهها و تشویق استفاده از قطار بهعنوان روش اصلی حملونقل تأکید کرد.
نظر شما