ترافیک؛ گره پیچیده چهارفصل الوندنشینان

۱۵ دی ۱۴۰۳، ۱۰:۱۷
کد خبر: 85705875
ترافیک؛ گره پیچیده چهارفصل الوندنشینان

همدان- ایرنا- ضعف توسعه در زیرساخت های شهری متناسب با رشد شهرنشینی، افزایش روز افزون شمار خودروها، عرض کم معابر، کمبود  پارکینگ و گرایش مردم به استفاده از خودروی شخصی به جای اتوبوس و تاکسی، روز به روز به معضل ترافیکی همدان افزوده و ثمره ای به جز بروز گره های ترافیکی در کهن شهر همدان نداشته است.

به گزارش ایرنا، البته گره های ترافیکی در شهر همدان با نزدیک شدن به ایام نوروز، زمان بازگشایی مدارس و برخی از ساعات، روزها و مناسبت ها از جمله اربعین تشدید شده و نارضایتی رانندگان و عابران را به همراه دارد.

همدان با ۴۰۴ هزار دستگاه خودرو ۱.۶ درصد از خودروهای کشور، ۱.۱ درصد موتورسیکلت کشور و با ۵۶۳ هزار جلد انواع گواهینامه یک درصد رانندگان کشور را دارد همچنین این استان با تراکم جمعیت (نسبت به ترافیک) با ۹۰ نفر رتبه هفتم کشور را دارد.

چرایی قفل ترافیک شهر همدان هر ساله با برگزاری نشست هایی بررسی می شود اما آنچه از وضعیت شهر پیداست این نشست ها و برنامه ریزی ها تاثیر چندانی در کاهش گره ترافیکی نداشته است.

البته ضعف فرهنگ شهرنشینی ترافیک را به جزیی جدایی ناپذیر از تار و پود زندگی شهر نشینی تبدیل کرده و تداوم این وضعیت در چهار فصل سال، زندگی را به کام شهرنشینان تلخ کرده است.

معابر کم عرض همدان به علت کمبود پارکینگ به محل پارک خودروی کارمندان و بازاریان تبدیل شده و دیگر افراد برای مراجعه برای انجام کار اداری یا بانکی مجبور به پارک دوبل شده که این وضعیت در پس زدن خودروها و کشیده شدن ترافیک به سایر معابر تاثیرگذار است.

ترافیک تنها معابر اصلی و کوچه پس از کوچه های شهر همدان را درگیر خود نکرده بلکه بلوارهای اصلی نیز با این چالش مواجه اند برای بلوار شهید رجایی حد فاصل چهار راه میدان بار تا میدان مدرس، بلوار آیت الله نجفی، ابتدای بلوار ارتش و چهار راه بابک با این معضل دست به گریبان هستند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان معتقد است که راه اندازی کمربند غربی شرقی بار ترافیکی شهر همدان را کاهش و سوانح رانندگی درون شهری را تا حد قابل توجهی کم می کند اما در این باره برخی معتقدند راه اندازی این کمربندی موجب از رونق افتادن برخی از مشاغل می شود.

چرا که مسافران مجبور به تردد از بلوارهای شهر همدان نیستند و پیش از رسیدن به مرکز استان از کمربندی به سمت استان مقصد تردد می کنند بنابراین عده ای از کارشناسان علت تعلل و کندی در اجرای طرح کنار گذر را این موضوع می دانند.

ترافیک؛ گره پیچیده چهارفصل الوندنشینان

هر چند بسیاری از شهرها که بیشترین میزان گردشگر را به خود اختصاص دادند دارای کمربندی هستند بنابراین باید دید مسئولان این استان ها چه راهکاری در پیش گرفتند که با وجود کمربندی همچنان در صدر میزبانی از گردشگران در فصول مختلف سال هستند و اجرای این طرح ها موجب کاهش میزان گردشگران و از رونق افتادن برخی مشاغل نشده است.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان ، همدان تنها استان در غرب ایران است که شهرستان ها و مرکز استان آن کنار گذر و کمربندی ندارد و طرح ایجاد کنارگذر اسدآباد نیز از چندین سال پیش آماده شده اما تنها یک خط آن زیر بار رفته است.

سرهنگ غلامعلی همایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مسیرهای شریانی شهر همدان ارتباط دهنده ۱۰۰ درصد استان های غربی و نیمی از استان های جنوبی به مرکز کشور است همچنین در اربعین حسینی زائران ۱۶ استان از شهر همدان برای تردد به سمت مرز استفاده می کنند بنابراین تسریع در تکمیل کنارگذرها از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس پلیس اهنمایی و رانندگی استان همدان اضافه کرد: نبود کمربندی و کنارگذر و تداخل ترافیک شهری و برون شهری یکی از مهمترین عوامل بروز گره های ترافیکی و آلودگی هوا در شهر همدان محسوب می شود.

ایجاد شهرک سلامت مطالبه مردمی

ناگفته پیداست که شهروندان همدانی برای نجات از سردرگمی در گره های ترافیکی نیاز به برنامه منسجم و نسخه شفا بخش دارند غافل از اینکه پزشکانی که برای نجات بیماران نسخه می پیچند خود به عامل ترافیکی تبدیل شدند یعنی تراکم مراکز درمان خصوصی (مطب پزشکان) یکی از علل مهم ترافیک در مرکز استان محسوب می شود.

بیش از یک دهه بحث ایجاد مجموعه برای استقرار مطب و کلینیک پزشکان با عنوان شهرک سلامت به منظور خارج شدن پزشکان از محدوده مرکز شهر مطرح است اما عاقبت این طرح و پیشنهاد همانند بسیاری از طرح ها نامعلوم ماند.

به موضوع تراکم مطب پزشکان باید رشد قارچ گونه داروخانه ها را نیز افزود چرا که بیشتر آنها در معبرهای پر تردد و ترافیک شهر همدان به ویژه رینگ دوم و سوم خیابان بوعلی راه اندازی شده و نقص این موضوع زمانی آشکار می شود که راه اندازی داروخانه بر خلاف سایر صنوف نیازی به دریافت مجوز ترافیکی از پلیس راهور ندارد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان از منظر دیگری نیز به بیان علل و عوامل بروز گره های ترافیکی در همدان پرداخت و ادامه داد: کمبود پارکینگ و توقفگاه به ویژه در مرکز شهر و حوالی میدان آرامگاه بوعلی و جهاد، اجرایی نشدن طرح پارک حاشیه راه و طرح هوشمند سازی کنترل پارک دوبله و حاشیه ای همچنین پارک دوبل خودروها در مسیرهای پرتردد از دیگر علل بروز گره های ترافیکی در شهر همدان است.

ترافیک؛ گره پیچیده چهارفصل الوندنشینان

وی افزود: نبود گذرگاه ویژه عابران پیاده در میادین اصلی شهر موجب کندی تردد در معابر شده است همچنین باید طرح دوچرخه های هوشمند مانند سایر مناطق اجرایی شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان نبود سامانه های هوشمند کنترل خودروهای تک سرنشین یا اجرای قانون برخورد با خودروهای تک سرنشین برای کاهش سفرهای غیرضرور را هم از علل بروز ترافیک دانست.

سرهنگ همایی گفت: مراکز خرید در محدوده مرکزی به ویژه پیاده راه بوعلی و میدان آرامگاه بوعلی سینا، نبود شبکه های سریع بی.آر.تی به علت نبود زیر ساخت مناسب در بافت شهری همدان و حلقوی بودن شبکه راه شهر همدان از دیگر عوامل ترافیک در این شهر است.

وی بر ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل برای کاهش بار ترافیکی تاکید کرد و گفت: با توجه به بافت شهر همدان که امکان توسعه ناوگان بی آر تی و ایجاد خط ویژه را ندارد، باید نسبت به راه اندازی مونو ریل اقدام کرد.

رییس پلیس راهور استان همدان گفت: ایجاد موانع مناسب برای جلوگیری از تردد موتورسواران در پیاده راه بوعلی و بلوار ارم، جانمایی صحیح و پیگیری ساخت پارکینگ عمومی به منظور آزاد کردن خطوط خیابان ها و تسهیل در تردد شهروندان ضروری است.

سرهنگ همایی گفت: یکی دیگر از علل افزایش ترافیک در شهر همدان تراکم بالای جمعیت در کیلومتر است که این آمار در جهان بین ۴۵ تا ۵۴ و در همدان بالای ۹۴ است.

وی افزود: بافت شهر همدان فرسوده و قدیمی است و به علت توسعه نیافتن شهر، شهرک های ویلایی به آپارتمان تبدیل شده و شهرکی از سال های قبل به شمار شهرک های همدان اضافه نشده است.

رییس پلیس راهور استان همدان بیان کرد: در این راستا شهرسازی باید به سمت جاده تهران، ملایر و کرمانشاه توسعه یابد تا با گسترش شهرسازی در استان از تراکم جمعیت همدان کاسته و به اطراف داده شود.

ترافیک؛ گره پیچیده چهارفصل الوندنشینان

سرهنگ همایی، توسعه زیرساخت ها و ساخت پارکینگ و پل عابر پیاده به صورت زیرگذر و روگذر، مدیریت عرضه و تقاضای سفر با راه اندازی سامانه های کنترل خودروهای تک سرنشین و ایجاد طرح های تشویقی استفاده از خودروهای عمومی، اعمال رژیم جاده ای، تشویق در استفاده از دوچرخه های اجاره ای و ایجاد پیاده راه ها را در کاهش بار ترافیک موثر دانست.

وی اضافه کرد: رژیم جاده ای یعنی به جای تعریض و پهن کردن راه ها، خودروی شخصی کمتری وارد معابر شود که لازمه این کار اضافه شدن خطوط بی.آر.تی و فراهم کردن زمینه استفاده از دوچرخه و دیگر کارهای تشویقی است.

وی اضافه کرد: رژیم جاده ای یعنی به جای تعریض و پهن کردن راه ها، خودروی شخصی کمتری وارد معابر شود که لازمه این کار اضافه شدن خطوط بی.آر.تی و فراهم کردن زمینه استفاده از دوچرخه و دیگر کارهای تشویقی است.

راهکار پلیس برای کاهش سوانح و ترافیک

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان اظهار کرد: چهار ماموریت و تکلیف پلیس راهور، مدیریت ترافیک، روان سازی و تسهیل در تردد، کاهش جانباختگان سوانح درون شهری و پیشگیری با استفاده از ظرفیت های مختلف از جمله آموزش و فرهنگسازی کاربران ترافیک است.

سرهنگ همایی برای کاهش سوانح و ترافیک استان ۶ راهکار ارائه کرد و گفت: تسریع در تکمیل کنارگذر شرقی به غربی شهر همدان، کمربندی اسدآباد و کمربندی جاده ملایر به تهران، جابجایی میدان میوه و تره بار با توجه به جانمایی آن در جاده تهران، مکانیزه کردن پل های عابر پیاده و مجهز شدن چهار راه ها به پنل خورشیدی ضروری است.

سرهنگ همایی اضافه کرد: مکان استقرار میدان بار جدید شهر همدان در جاده تهران مشخص و جانمایی شده که امید می رود هر چه سریعتر در انتقال به این محل اقدام شود.

اقدامات فنی پلیس برای کاهش ترافیک

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پلیس راهور با همکاری سایر نهادهای متولی از جمله شهرداری اقدام به اجرای طرح هایی برای روان سازی ترافیک کرده است.

سرهنگ ابراهیم فارسی افزود: یکی از مسیرهای پرترافیک حدفاصل میدان فلسطین به سمت میدان امام زاده عبدالله، به علت گردش به راست خودروها برای تردد به سمت خیابان تالار پیام است که برای رفع این مشکل این مسیر عصرهنگام یکطرفه شد.

وی اضافه کرد: تقاطع آزاد در خیابان گلزار نیز از مقاطع پرترافیک شهر همدان به شمار می رود که این مسیر نیز یکطرفه شده و برای کوچه هواپیمایی در بلوار خواجه رشید نیز تغییرات و برنامه هایی در دستور کار است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان بیان کرد: بلوار فلسطین به سمت میدان فلسطین نیز به علت تداخل خودروها در این میدان گره هایی ترافیکی ایجاد می کرد که با نصب چراغ راهنما این گره ترافیکی رفع شد.

ترافیک؛ گره پیچیده چهارفصل الوندنشینان

سرهنگ فارسی گفت: چراغ راهنمایی نصب شده در چهار راه تختی با تغییراتی در کاهش گره ترافیک موثر بود با این توضیح که پیشتر چراغ راهنمایی خودروهای عبوری از سمت بلوار مفتح و خیابان تختی به رینگ دوم تختی همزمان سبز می شد موجب تداخل در تردد خودروها شده بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر چراغ راهنمای خودروهای عبوری از سمت میدان امام خمینی (ره) به رینگ دوم تختی و بالعکس همزمان و طولانی مدت سبز شده سپس چراغ عبور خودروها از سمت بلوار مفتح به رینگ دوم تختی کوتاه مدت سبز می شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان با بیان اینکه نصب دوربین و هوشمند سازی چراغ های راهنمایی چهارراه ها در دستور کار پلیس است اظهارکرد: تاکنون چراغ های ۱۲ چهار راه شهر همدان هوشمند شدند و در دیگر چهار راه ها هم به زودی این اقدام صورت می گیرد.

سرهنگ فارسی تاکید کرد: هدف پلیس ایجاد یک مسیر سبز برای تردد خودروها است یعنی خودرویی که از یک چهار راه با سبز شدن چراغ عبور می کند در چهار راه بعدی نیز با چراغ سبز مواجه شود و پشت چراغ قرمز متوقف نشود.

وی بیان کرد: شهرداری همدان به منظور جلوگیری از عبور عرضی عابران از بلوارهای حادثه نیز نسبت به نرده کشی در ابتدای بلوار فرودگاه و روبروی میدان بار اقدام به نرده کشی کرده که علاوه بر جلوگیری از مرگ عابران در کاهش ترافیک موثر بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha