۲۴ دی ۱۴۰۳، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85712113
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ظرفیت غیرمجاز در سرویس‌های مدارس کردستان/ رانندگانی که فقط می‌تازند

سنندج- ایرنا- سرویس‌های مدارس که باید مامنی امن برای تردد دانش آموزان در مسیر خانه تا مدرسه و بالعکس و امنیت خاطر خانواده‌ها باشند به نگرانی این روزهای والدین تبدیل شده اند.

به گزارش ایرنا، ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح که هنوز هوا کامل روشن نشده است و سوز سردی دارد از هر محله، کوچه و خیابانی که گذر می کنی، دانش‌آموزانی را در سن و سال‌های مختلف می بینی که منتظر سرویس هایشان هستند تا سوار شوند و به مدرسه برسند.

این در حالی است که درب مدارس ساعت ۷:۳۰ صبح باز می شود اما چون سرویس‌ها چندین دانش آموز را در چند نقطه دورتر از هم سوار می کنند و یا حتی گاهی راننده‌ای چند سرویس را با هم دارد، دانش آموز باید یک ساعت زودتر از خانه بیرون بیاید تا آقا یا خانم راننده به مابقی سرویس‌هایش هم برسد.

در این میان خودروهایی به چشم می خورد که وقتی جلوی پای دانش آموز ترمز می‌کند ظرفیتش تکمیل است اما نه تنها او را هم سوار می کنند، بلکه چند کوچه پایین‌تر ۲ نفر دیگر را هم سوار می‌کند و در آخر به جای چهار نفر، هشت نفر را روی هم تلنبار کرده است آن هم در خودرویی که چهار نفر به سختی جا می شوند.

دغدغه جدید والدین

در سال‌های نه چندان دور یکی از تفریحات دانش‌آموزان تردد از خانه تا مدرسه و برعکس بود که پیاده انجام می شد و دانش‌آموزان مسیر رفت و برگشت را در میان خنده و شادی و بازی‌های کودکانه طی می کردند.

اما امروزه جای هیاهو و شادی و خنده دانش‌آموزان در کوچه‌ها و محلات را صدای چرخ ماشین‌هایی گرفته است که با عجله از کنار هم رد می شوند تا زودتر به مدرسه برسند، گاهی آنقدر با عجله می تازند که هیچ فرد پیاده ای جرات ندارد از کنارشان رد شود.

ظرفیت غیرمجاز در سرویس‌های مدارس کردستان/ رانندگانی که فقط می‌تازند

سرویس مدارس، یکی از مسائلی است که در سال‌های اخیر به دغدغه جدی خانواده‌ها تبدیل شده و جدا از بالا بودن هزینه آن، مشکلات دیگری هم برای دانش آموزان و والدین ایجاد کرده است.

در گذشته قبل از آغاز سال تحصیلی دغدغه جدی والدین خرید لوازم مدرسه، کتاب، دفتر، کیف و کفش بود اما امروزه تردد دانش‌آموزان بیشتر از مسائل درسی ذهن خانواده‌ها را درگیر می‌کند و تمام فکرشان گرفتن سرویس برای فرزندانشان می چرخد.

البته خانواده‌های زیادی هم هستند که فاصله خانه تا مدرسه فرزندشان چند کوچه و محله بیشتر نیست و دانش‌آموز می تواند پیاده مسیر را طی کند اما خانواده ها به دلایلی ترجیح می دهند بچه هایشان با سرویس حتی این مسیر کوتاه را طی کند.

سرویس‌های شخصی یا سامانه‌ای

در چند سال اخیر سامانه ای با عنوان سامانه سپند(سامانه پایش ناوگان دانش آموزی) طراحی شد که دانش آموزان و رانندگان درخواست خود را برای سرویس مدارس در این سامانه ثبت نام کنند.

در این میان برخی از خانواده‌ها هستند که با هماهنگی مدرسه و با ثبت نام در این سامانه اقدام به گرفتن سرویس برای فرزندان خود می‌کنند اما خانواده هایی نیز هستند که ترجیح می دهند خود شخصا و از میان دوست و آشنا برای فرزندانشان سرویس بگیرند.

ظرفیت غیرمجاز در سرویس‌های مدارس کردستان/ رانندگانی که فقط می‌تازند

سمیرا زارعی مادر کانیا دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی از جمله والدینی است که با وجود نزدیکی مدرسه به منزلشان برای دخترش سرویس گرفته و دلیل آن را هم خیال راحتی خود اعلام می کند و می گوید: همسرم صبح زود باید سرکار برود و خودم هم چون فرزند کوچک دیگری هم دارم نمی توانم دخترم را تا مدرسه همراهی کنم بنابراین با سرویس که باشد خیالم راحت است.

وی در پاسخ به این سوال آیا شخصا سرویس گرفته یا با هماهنگی مدرسه است، اظهار کرد: شخصا سرویس گرفته ایم و مادر یکی از دخترهای همسایه که با دخترم هم مدرسه ای است جدا از فرزند خودش، دختر من و چند دانش آموز دیگر را نیز به مدرسه می رساند.

زارعی افزود: با راننده‌هایی که از سوی مدارس معرفی می شوند، آشنایی نداریم و نمی توانیم اعتماد کنیم اما این خانم چون همسایه مان است و با او آشنایی داریم خیالمان راحت است.

وی در پاسخ به این سوال که اطلاع دارد چون بدون نظارت مدرسه سرویس گرفته اند اگر در طول مسیر مشکلی برای فرزندشان پیش بیاید مدرسه هیچ مسئولیتی قبول نمی کند، گفت: خیر این را نمی دانستم اما از سرویس دخترم راضی ام و فعلا مشکلی نداریم.

علی رغم اینکه بارها از سوی عوامل مدرسه به خانواده ها تاکید شده است که از وسایل نقلیه ایمن و مورد تایید مدیران مدارس برای ایاب و ذهاب فرزندانشان استفاده کنند اما خانواده های زیادی همانند خانواده کانیا به این سرویس ها اعتماد ندارند و از اقوام و آشنایان خود استفاده می کنند.

البته ناگفته نماند سرویس های مورد تایید و نظارت مدارس و سایر دستگاه های متولی نیز کاملا بی خطر نیستند و اتفافات گاه و بیگاهی که برای این سرویس ها افتاده است، خانواده ها را نسبت به این موضوع بدبین کرده است.

امیر رحمتی که پدر ۲ دانش آموز هشت و ۱۲ ساله است استفاده از خودروهای فرسوده و بالا بودن هزینه را یکی از مشکلات سرویس های مدارس اعلام کرد و گفت: بنده شخصا مجبورم برای هر ۲ فرزندم سرویس بگیرم اما متاسفانه علی رغم هزینه بالا گاهی از خودروهایی استفاده می کنند که امنیت فرزندانمان را به خطر می اندازد.

وی از عوامل مدرسه خواست اکر با کمبود خودرو مواجه هستند به جای استفاده از خودروهای فرسوده به والدین اعلام کنند که خودشان راه دیگری برای ایاب وذهاب فرزندانشان پیدا کنند.

ظرفیت غیرمجاز در سرویس‌های مدارس کردستان/ رانندگانی که فقط می‌تازند

وی بیان کرد: رانندگانی هستند که همزمان چند سرویس را با هم می گیرند و برای اینکه به کار خود برسند بدون احتیاط رانندگی کرده و حتی بچه را یا زودتر یا دیرتر از ساعت مقرر به مدرسه یا منزل می رسانند که انتظار می رود نظارت کامل بر این موارد انجام شود.

با توجه به اینکه در سال تحصیلی جاری صفر تا صد سرویس‌های مدارس به شهرداری ها و دهیاری ها واگذار شده است و آموزش و پرورش فقط نقش نظارتی دارد برای پیگیری موضوع به سراغ "رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج" رفتیم.

بیش از هزار دانش آموز کردستانی از طریق "سپند" سرویس گرفتند

حمید خضری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: واگذاری کامل سرویس های مدارس به شهرداری ها در سال جاری مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد و چون رانندگان باید با تک تک اولیا قرارداد می بست تعداد زیادی از خانواده ها به جای ثبت نام در سامانه "سپند" خود شخصا اقدام به گرفتن سرویس کردند البته با توجه به اینکه اواخر مهر ابلاغ شد مدیران مدارس می توانند نقش داشته باشند از این مشکلات تا حدودی کاسته شد.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری ۲ هزار و ۲۰۵ نفر در سامانه سپند ثبت نام کردند، گفت: از این تعداد هزار ۷۴۴ نفر خودرو برای فرزندان خود خودرو انتخاب کردند و مابقی خود شخصا سرویس گرفتند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج با بیان اینکه هزار و ۴۱۷ نفر از این دانش آموزان دختر و ۷۸۸ نفر آنان پسر هستند، افزود: امسال ۱۷ شرکت برای سرویس مدارس در سامانه ثبت نام کردند که ۱۴ شرکت مورد تایید شهرداری وسازمان حمل و نقل و بار مسافر شهرداری واقع شد و بین مدارس ساماندهی شدند.

ظرفیت غیرمجاز در سرویس‌های مدارس کردستان/ رانندگانی که فقط می‌تازند

به گفته وی تمام خودروهایی که به عنوان سرویس مدارس مورد استفاده قرار می گیرند دارای مجوز بوده و رانندگانی دارند که تایید صلاحیت شده و مجاز به ارائه خدمات حمل و نقل هستند.

وی استفاده خانواده‌ها از سرویس‌هایی غیر از سرویس‌ مدرسه را برای فرزندانشان خطرآفرین دانست و گفت: این سرویس‌ها هیچگونه بیمه یا تاییدیه ندارند و اگر اتفاقی بیفتد هیچکس جوابگو نیست.

خضری به نحوه نظارت بر سرویس های مدارس اشاره کرد و افزود: کمیته تبصره پنج ماده ۲۵ آیین نامه حمل و نقل دانش اموزی کارگروهی را متشکل از نماینده شهرداری، آموزش و پرورش، پلیس راهور و فرمانداری تعریف کرده است که هفته ای یک بار به مدارس سرکشی کرده و مدارک رانندگان را بررسی می کنند.

وی یادآور شد: اگر راننده ای مدارکش با مشکل مواجه باشد، یا اینکه بیشتر از ظرفیت مجاز دانش آموز سوار کند با وی برخورد و به کمیته انضباطی سازمان تاکسیرانی معرفی خواهد شد.

افزایش۲۰ درصدی نرخ سرویس‌ها

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج در ادامه به افزایش ۲۰ درصدی نرخ سرویس های مدارس اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری قیمت اتوبوس مسیر نزدیک و داخل شهر ۱۲۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال، اتوبوس مسیر دور و بهاران و حومه ۱۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال، مینی بوس مسیر نزدیک و داخل شهر ۱۰۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال و مینی‌بوس مسیر دور و بهاران و حومه ۱۰۹ هزار و ۸۵۰ میلیون ریال تعیین شده است.

وی همچنن قیمت آژانس و تاکسی مسیر نزدیک داخل شهر را ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال، آژانس و تاکسی مسری دور و بهاران و حومه ۳۸ میلیون و ۸۷۰ هزار ریال، میدل باس مسیر نزدیک و داخل شهر ۱۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و میدل باس مسیر دور و بهاران و حومه ۱۲۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال اعلام کرد.

حفظ سلامت و امنیت دانش‌آموزان به عنوان آینده سازان کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مسئولان و متولیان باید این مهم را در زمینه‌های مختلف از جمله استفاده از وسیله حمل و نقل مناسب و رانندگان قانونمند و دارای صلاحیت برای سرویس‌های مدارس مورد توجه قراردهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha