به گزارش ایرنا حکمت داجلیری روز پنجشنبه در حاشیه عقد قرارداد ساخت پل چهارم چشمه کیله از تامین اعتبار جدید برای ادامه ساخت بزرگراه الموت به تنکابن به عنوان خبری خوش برای مردم منطقه یاد کرد و پیرامون اهمیت اجرای این پروژه ملی گفت: با پیگیریهای مستمر در سطح ملی و استانی دولت سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای این زیرساخت جادهای در محدوده جغرافیایی تنکابن اختصاص داد که سبب میشود فرایند بهرهبرداری از این پروژه عظیم ملی به مرحله بهرهبرداری نزدیک شود.
وی از تلاشهای نماینده مردم منطقه در پیگیری این اعتبار تقدیر و اظهار کرد: به موازات این تامین اعتبار از سوی دولت، پیمانکار و کارفرمای این پروژه نیز با هدف تسریع در ساخت تغییر کرد. در حال حاضر ادامه عملیات اجرایی توسط یک پیمانکار بومی اهل مازندران در حال انجام است.
او با توضیح اینکه برای تأمین اعتبارات این پروژه از اوراق مرابحه بهره گرفته شده است، کاهش طول مسیر از ۳۳۰ کیلومتر به ۱۶۴ کیلومتر را یکی از مهمترین مزایای این پروژه دانست و افزود: کاهش زمان سفر از ۶ ساعت به سه ساعت، کاهش ۳.۸ میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت، ساماندهی روستاهای منطقه برای جذب گردشگران و فعالسازی اقتصاد این محدوده از مزایای اجرای این پروژه محسوب میشود.
به گزارش ایرنا، طرح راه اصلی تنکابن - الموت – قزوین که پیشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۲ مطرح و با اعلام موافقت نامه طرح در سال ۱۳۸۶ عملیات اجرایی مرحله نخست آن از قزوین آغاز شد، در مجموع شامل ۶ قطعه است که با احداث آن شهرستان تنکابن در استان مازندران به بخش الموت از توابع شهرستان قزوین متصل می شود. فاصله شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از طریق این پروژه ۱۶۴ کیلومتر است که ۷۰ کیلومتر آن در استان مازندران و بقیه هم جزو استان قزوین است.
برابر گزارش ها، روند اجرای این طرح در استان مازندران به علت کمبود اعتبار و بدهی به پیمانکار از آذر ماه سال گذشته دچار وقفه شد که با تزریق اعتبار جدید و تغییر پیمانکار عملیات ساخت آن سر گرفته شد. اولویت نخست این مسیر به طول ۶۲ کیلومتر در استان قزوین با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۰ درصد در حال اجراست که ۵۷ کیلومتر از این مسیر یک لایه آسفالت شده است. گفته میشود برای حفظ محیط زیست، ۲ دستگاه گالری از چهار دستگاه برای عبور حیوانات ساخته شده است. در حال حاضر تونل شیرکوه این مسبر در استان قزوین به طول ۷۹۰ متر تکمیل شده و هفت پل به طول ۴۲۰ متر نیز در این مسیر احداث شده است.
عملیات اجرایی این پروژه در استان مازندران نیز به این صورت است که ۳۴ کیلومتر از این مسیر با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۵ درصد انجام شده است و به گفته مسوولان امر اولویت نخست این بخش، تکمیل ۱۶ کیلومتر از مسیر از روستای مران تا ابتدای جاده «سه هزار» است.
گفته میشود اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است و تمهیدات لازم برای رعایت مسائل زیستمحیطی در اطراف پروژه و منطقه در حین اجرا و زمان بهرهبرداری از مهمترین چالشهای این پروژه به شمار میرود.
نظر شما